• Anonym (Nymis)

Barn som äter obegränsat

Jag har en dotter på 2,5 år som verkligen älskar mat.
    Det har hon alltid gjort och det har varit skönt, men sista tiden har det blivit en slags fixering.
    Hon pratar om mat och vill äta från att hon vaknar på morgonen tills hon går och lägger sig. Stunder däremellan leker hon och sysselsätter sig med annat, men minst en gång i timmen är det tjat om att äta.

Hon ligger åt det stora hållet på viktkurvan och eftersom hon kan äta obegränsat när hon får begränsar vi hennes mat.

En vanlig dag ser ut såhär:

Frukost: Yogurt och 1 macka med jordnötssmör
    Mellanmål: Frukt
    Lunch: 3 fiskpinnar, 1 potatis, sallad och vatten
    Mellanmål: Frukt, (Ibland knäckebröd eller en klubba)
    Middag: 4 köttbullar, 1/2 dl pasta, sallad, vatten
    Kvällsmål: Knäckebröd (Ifall middagen inte blir för sen)

Våra släktingar gör mig så ambivalent, för deras barn tar mat själva och äter så mycket de vill (de är inte alls lika matglada och får i sig max 2 köttbullar ifall man har tur)
    Det blir alltid en konstig situation när vår lilla tjej glufsar i sig sin portion snabbt och sen sitter och tigger om mer resten av måltiden, men får bara en portion sallad och mer att dricka.
    Släktingarna tycker jag gör fel som inte låter henne äta när hon vill ha mer.
    Samma sak gäller mellanmålen.
    Hon får inte äta glass och kakor var och varannan dag som deras barn gör under sommar och ledigheterna.

Hur skulle ni ha gjort i min situation?
    Ska hon få äta hur mycket hon vill och kommer hennes matfixering kanske försvinna då?

• Svar på tråden Barn som äter obegränsat
  • Anonym (Bantar)

Du bantar alltså din unge? Ja du gör fel. Jävligt fel. Du ger henne försökte mat och låter henne gå hungrig.

• Anonym (Bantar)
    Anonym (Bantar) skrev 2016-06-23 13:16:52 följande:

Du bantar alltså din unge? Ja du gör fel. Jävligt fel. Du ger henne försökte mat och låter henne gå hungrig.

Du ger henne för lite mat ska det stå.
  • ARRJ

Jag tycker det låter som du tänker sunt, bantar neh så ser jag det inte.

• Anonym (Öhh??)

Läs på om kostlära...

Yoghurt, jordnötssmör, massa frukt, klubba???

Konstigt om ungen är på väg att bli tjock!

• Anonym (lagom)
    Anonym (Bantar) skrev 2016-06-23 13:19:28 följande:
    Du ger henne för lite mat ska det stå.

Jag tycker inte listan ovan ser ut att vara för lite. Enda jag reagerade på var klubba som mellanmål ibland hahaha

Men iaf, jag tycker det ser ut som hon får alldeles lagom och jag hade med begränsat matintaget. Det är en förälders skyldighet tycker jag att se till att barnen inte blir överviktiga. Kanske om hon är större och gör nån fysisk aktivitet att hon kan äta mer. Men jag ser det som misshandel när vuxna låter sina barn bli tjocka och vad det innebär längre fram för dem. 

Mina är små i maten och jag gör allt för att de ska äta mer, lägger olja/smör extra på maten osv. 

• Anonym (mammatill2)
    Anonym (Nymis) skrev 2016-06-23 13:12:20 följande:

Jag har en dotter på 2,5 år som verkligen älskar mat.
    Det har hon alltid gjort och det har varit skönt, men sista tiden har det blivit en slags fixering.
    Hon pratar om mat och vill äta från att hon vaknar på morgonen tills hon går och lägger sig. Stunder däremellan leker hon och sysselsätter sig med annat, men minst en gång i timmen är det tjat om att äta.

Hon ligger åt det stora hållet på viktkurvan och eftersom hon kan äta obegränsat när hon får begränsar vi hennes mat.

En vanlig dag ser ut såhär:

Frukost: Yogurt och 1 macka med jordnötssmör
    Mellanmål: Frukt
    Lunch: 3 fiskpinnar, 1 potatis, sallad och vatten
    Mellanmål: Frukt, (Ibland knäckebröd eller en klubba)
    Middag: 4 köttbullar, 1/2 dl pasta, sallad, vatten
    Kvällsmål: Knäckebröd (Ifall middagen inte blir för sen)

Våra släktingar gör mig så ambivalent, för deras barn tar mat själva och äter så mycket de vill (de är inte alls lika matglada och får i sig max 2 köttbullar ifall man har tur)
    Det blir alltid en konstig situation när vår lilla tjej glufsar i sig sin portion snabbt och sen sitter och tigger om mer resten av måltiden, men får bara en portion sallad och mer att dricka.
    Släktingarna tycker jag gör fel som inte låter henne äta när hon vill ha mer.
    Samma sak gäller mellanmålen.
    Hon får inte äta glass och kakor var och varannan dag som deras barn gör under sommar och ledigheterna.

Hur skulle ni ha gjort i min situation?
    Ska hon få äta hur mycket hon vill och kommer hennes matfixering kanske försvinna då?

Blir hon verkligen mätt på det där? kanske därför hon tjatar för hon är mer hungrig.

min 2,5 åring är glad för mat.

Frukost: 1 stor portion havregrynsgröt med kanel och 1 macka med skinka
    Mellanmål: 1 st kvar yoghurt eller frukt
    Lunch: 10 skivor falukorv med lite pasta (exempel)
    Mellanmål: Frukt eller macka
    Middag: 8-12 st köttbullar sallad, grönsaker och lite pasta (exempel)
    Kvällsmål: knäcke macka och kvarg yoghurt
  • Anonym (lagom)
    Anonym (mammatill2) skrev 2016-06-23 13:26:20 följande:
    Blir hon verkligen mätt på det där? kanske därför hon tjatar för hon är mer hungrig.

Den där mängden av mat skulle inte ens jag som vuxen få i mig!

10 skivor falukorv?? Helt ärligt låter det som att du ger ditt barn för mycket mat.
  • Anonym (Myminflickan)

Jag tänker att hon är hungrig, därför tänker hjärnan mat mat mat. Min nio månaders äter typ sådär!!! Det är godsaker man bör sätta stopp för.

• Anonym (Bantar)
    Anonym (mammatill2) skrev 2016-06-23 13:26:20 följande:

Ditt barn äter däremot för mycket istället. 8-12 köttbullar? 10 skivor korv? Inte ens min 9 åring äter så mycket.
  • Anonym (Bantar)
    Anonym (Myminflickan) skrev 2016-06-23 13:30:24 följande:

Jag tänker att hon är hungrig, därför tänker hjärnan mat mat mat. Min nio månaders äter typ sådär!!! Det är godsaker man bör sätta stopp för.

Precis. Stackars barn att aldrig få känna sig mätt för att ta svälter henne.
Svar på tråden Barn som äter obegränsat