Hjälp oss! Min 4-åriga son tuggar/suger plötsligt på sina kläder!
Min son har börjat med ett beteende, som inte funnits innan. Det började kanske för två veckor sen, då märkte jag först att han kunde ha handen i munnen och liksom suga på den, sen blev det kläder. Det är oftast kragarna på tröjorna/tshirten, säger jag till, så brukar han byta och sen börja suga/tugga på ärmen istället, tar jag av honom tröjan, så är handen där istället. Jag tror han gör detta helt omdevetet, för det är oftast när han sitter och kollar på tv, eller när vi läser bok eller så, det är alltså inte när han är aktiv, utan när han bara sitter ner.
Idag när jag hämtade på förskolan, så var hela kragen blöt, så nu har han alltså börjat med detta på förskolan, med andra ord, det eskelerar och blir värre.
Jag vet inte riktigt hur jag ska säga, eller bemöta detta. Hur hjälper jag honom. Det slutar ju oftast med att jag blir sur, och säger åt honom på direkten. Men jag märker ju att det är fel och att det INTE hjälper. Jag har försökt prata med honom om det och frågar varför, men han säger att han inte vet, och jag tror faktiskt inte att han vet. Ska jag bara vänta ut det? Hur tycker ni vi ska gå tillväga för att hjälpa honom med detta?
Det enda jag kan tänka på är att stressad på något sätt. Det är nämligen så att jag är gravid och vårt andra barn beräknas att komma om två veckor. Tror ni det kan ha något med det att göra? Men isåfall vad? Mitt hjärta går sönder i tusen bitar när jag tänker på att han kanske är orolig och har därför utvecklat detta beteende, och jag vill bara hjälpa honom.
Vi pratar oftast om att han ska bli storebror och han verkar ju vara glad över det. så jag vet inte..