• SweetJune

Ni som reser med småbarn, vaccinerar ni inte?

Hej!

Jag undrar hur ni som reser utomlands med småbarn gör med mässlingvaccinationen, den kan man tidigast få vid 9 månader eller hur? Hur gör ni som reser innan dess, vaccinerar ni inte? Planerar ev åka på charter i Europa och undrar om man ska vänta tills barnet är 9 månader..

• Svar på tråden Ni som reser med småbarn, vaccinerar ni inte?
  • Lena

Jag hade inte åkt till länder med låg vaccinationsgrad innan barnen var vaccinerade iaf.

• SweetJune
    Lena skrev 2016-06-24 00:28:10 följande:

Jag hade inte åkt till länder med låg vaccinationsgrad innan barnen var vaccinerade iaf.

Vi funderar på att åka till Spanien fastlandet eller charter på Mallorca?
  • Frontline

Vi var i Turkiet när minsta var 3 månader och hade ingen tanke på vaccination.

Nu är han 4 år och har varit utomlands 4 gånger både i Europa och Asien så jag hoppas han har fått det skydd han behöver.
    Vi har alla i familjen tagit vaccin mot hepatit a och b förutom det har barnen bara det fått det som getts på bvc.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (K)

Vi kommer åka iväg när yngsta är 7 månader och kommer hem när han precis fyllt 1 år. Han får alltså inte mässlingvaccinet innan. Enligt BVC är det bästa tiden att åka iväg när man ska vara borta länge för barnet hinner få vaccin vid 6 månader och är hemma lagom till dosen de får vid 1 år. Ev kommer båda barnen få vaccin mot tuberkulos och vi kommer vaccinera mot hepatit a på en vaccinationscentral. Hepatit b har den äldsta redan fått genom bvc och den yngsta hinner också få det innan vi åker.

• daimstrut

Vi åkte till Florida och väntade till 9 mån så barnet kunde få MPR-vaccinet.

• Mascaraklumpar

Jag befinner mig i skrivande stund i södra Spanien med min man, vår son och vår fem månader gamla dotter. Här hyr vi ett hus i en liten by, är utomhus hela dagarna, åker på utflykter upp i bergen i vår hyrbil och handlar mat i en liten butik som nästan alltid är folktom. Hemma i Sverige bor vi i en storstad, åker buss, handlar på Willys, springer på öppnis och BVC och träffar vänner med ovaccinerade barn.

Även om man räknar in risken det innebär att vistas på en flygplats någon timme i samband med in- och utresa så är jag ganska säker på att dottern är minst lika trygg på den här resan som hon varit hemma - annars hade vi naturligtvis inte åkt.

• Ego Lovers
    Mascaraklumpar skrev 2016-06-24 11:51:15 följande:

Jag befinner mig i skrivande stund i södra Spanien med min man, vår son och vår fem månader gamla dotter. Här hyr vi ett hus i en liten by, är utomhus hela dagarna, åker på utflykter upp i bergen i vår hyrbil och handlar mat i en liten butik som nästan alltid är folktom. Hemma i Sverige bor vi i en storstad, åker buss, handlar på Willys, springer på öppnis och BVC och träffar vänner med ovaccinerade barn.

Även om man räknar in risken det innebär att vistas på en flygplats någon timme i samband med in- och utresa så är jag ganska säker på att dottern är minst lika trygg på den här resan som hon varit hemma - annars hade vi naturligtvis inte åkt.

Håller med dig! Lev som vanligt!
  • ABC73

Fram till en viss ålder har barnet ett hyfsat skydd via antikroppar från moderkakan om mamman har haft mässling eller vaccinerats. Tror det var kring 7-8 månaders ålder.

När vi reste med sonen vid 14 månaders ålder fick han MPR-vaccinet vid ca 13 månaders ålder, för säkerhets skull.

• Anonym (K)

Har kollat upp lite vad gäller vaccination på en vaccinationscentral nu. Mpr kan ges från 6 månader. Ger man mpr innan 18 månader får barnet den sprutan på nytt vid 18 månader på BVC som vanligt. Hepatit a kan ges från 1 år men hepatit b kan ges tidigare.

Svar på tråden Ni som reser med småbarn, vaccinerar ni inte?