• hjelp95

Katt alltid hungrig

Har en katt som är alltid hungrig, förr åt han Mjau blötmat och var en ganska stor katt. 
    Sen hände det någonting och han blev mer hungrig och äter mycket sen spyr han.
    Åkte till veterinären och fick då diagnosen överaktiv sköldkörtel, rekommenderade att katten skulle äta ett speciellt torrfoder.

Köpte torrfodret som han äter utav, men han är ganska mager och dessutom jamar ibland och följer efter mig vart jag än går. Han älskar skinka så brukar ge honom en bit ibland som han äter med glädje.

Ska jag försöka ge honom blötmat istället även fast det finns risk för att han spyr igen? 

• Svar på tråden Katt alltid hungrig
  • Jasmin Karlsson

Är det hypertyreos katten har och du ger Hills y/d? Det är då jätteviktigt att du enbart ger det fodret! Man kan inte veta hur det påverkar om du även ger skinka, om det innehåller jod kommer det inte hjälpa att du ger specialfodret. Katten blir smal pga hypertyreosen. Om det inte funkar med fodret finns andra behandlingsalternativ (tex tabletter och då kan man ge annat foder). Prata med behandlande veterinär som är insatt i fallet.

• Jasmin Karlsson

Om du upplever att problemet är att han alltid är hungrig så beror det också på hypertyreosen och kan alltså förvärras om du ger annan mat än y/d. Det är viktigt att regelbundet ta blodprov för att kontrollera T4- nivån. Efter start på behandling brukar man göra det efter 3-4 veckor för att kontrollera att fodret fungerar.

Svar på tråden Katt alltid hungrig