facket? frågor? kan chefen se om man är medlem?
Av ekonomiska skäll måste jag gå ur facket.
Kan chefen se om man är medlem eller inte?
Hur dåligt är det om man går ur? Ligger man risit på det?
Måste man vara med i facket?
Av ekonomiska skäll måste jag gå ur facket.
Kan chefen se om man är medlem eller inte?
Hur dåligt är det om man går ur? Ligger man risit på det?
Måste man vara med i facket?
Nej du måste inte vara med i facket.. Numera har Sverige som de flesta EU länder nåt som heter negativ föreningsrätt.
Tror inte det spelar någon större roll för din arbetsgivare om du är med eller inte. Är arbetsgivaren av politiska skäl negativ eller motståndare till facket så finns risken att du på lite längre sikt premieras i lön för att du gått ur.
Snarare kan det vara dina arbetskolleger som gnäller. Men sen fortsätter de att betala och du åker snålskjuts på deras medlemskap..
Däremot om du hamnar i trubbel med arbetsgivaren av personliga skäl eller inte nåt annat. Då har du rätten att driva det till tingsrätten och därmed betala kostnader själv till Advokat.. Dock äger du inte rätten att få din sak prövad i arbetsdomstolen.. Samma gäller om du får big time problem med FK och det är arbetsrelaterat. Då får du ingen hjälp av exempelvis fack-avdelningens försäkringsombud mm...
De är lite som hemförsäkring.. Ett aber att betala till om inget händer MEN om nåt händer så kan det vara rätt gott att ha en hemförsäkring. Men man kan ju alltid chansa.
Jag ska inte döma dig.. bara tråkigt att folk inte kan vara med i facket..
Hur mycket kommer din A-kassa kosta när du går ur facket?
För i realiteten brukar inte själva avgiften till facket vara stor. Den stora posten är oftast A-kassan.
Men du kan också ställa dig utanför allt om du vill. En chansning. En del lyckas hela livet och andra blir det värre för.
Du spara nästan större pengar att gå ur Svenska kyrkan och ingen död än har blivit begravd ovanför jorden. Inte än!!
Som jag skrev innan. tråkigt att någon måste lämna facket och ibland A-kassa av ekonomiska skäl..
279kr facket
115 kr a kassan, a kassan kommer jag var med forsätta vara med i.
Om jag får sjukersättning på 50 % kan jag gå med igen. Men alla får ju avslag så liksom mig tyvärr.
Om det blir bråk med FK? Menar du försäkringskassan?
På viket sätt i så fall?
Svenska kyrkan gick jag ut nu för två månader sen.
Nej du måste inte vara med i facket men går du ur skall du se till att gå med i en a-kassa för annars ligger du riktigt illa till om du skulle förlora ditt jobb samt att du behöver se över ditt övriga försäkringsskydd då hemförsäkring, sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring och reseförsäkring oftast ingår i ditt fackliga medlemskap och man brukar också ha viss rätt till rättshjälp.
Det som också påverkas om du går ur facket är din rätt till hjälp om du skulle få problem på din arbetsplats eller hamna i konflikt med din arbetsgivare för facket hjälper bara de som är medlemmar.
Något man generellt bör tänka på när det gäller facket och som vi ofta glömmer bort är att de flesta av de rättigheter och skyldigheter vi har som arbetstagare inte är styrda av lagar från riksdag och regering utan är ett resultat av överenskommelser mellan fack och arbetsgivare. Det är det som är grunden i det man kallar den svenska modellen. Genom att flertalet arbetstagare är medlemmar i facket har facket möjlighet att förhandla våra löner och andra förmåner med arbetsgivarorganisationerna och det är endast som fackligt ansluten du har rätt att strejka för att få igenom dina krav som arbetstagare (undantaget vissa yrken men då kan andra strejka i deras ställe). Om flertalet skulle gå ur facket skulle dessa möjligheter försvinna och var och en skulle behöva förhandla för sig själv vilket kanske inte är så lätt om man är städerska på ett stort företag eller anställd i ett mindre företag där man jobbar nära chefen/ägaren.
Just nu har jag inget val rätt ekonomiskt.
Kan ju gå med om jag får sjukersättning medmera annars inte.
279kr facket
115 kr a kassan, a kassan kommer jag var med forsätta vara med i.
Om jag får sjukersättning på 50 % kan jag gå med igen. Men alla får ju avslag så liksom mig tyvärr.
Om det blir bråk med FK? Menar du försäkringskassan?
På viket sätt i så fall?
Är du sjukskriven betalar man inte full fackavgift , jag betalade 100kr när jag var hemma , det kanske du klarar ?
Är inte sjukskriven. Jobbar 50 söker på 50 lång historia kort.
Jo det måste akut gå till hyra höjt hyran.
Hade ingen anning om det att facket kunde hjälpa till om jag får avslag. Ska kolla med mitt personliga ombud om det.
Är inte sjukskriven. Jobbar 50 söker på 50 lång historia kort.
Jo det måste akut gå till hyra höjt hyran.
Hade ingen anning om det att facket kunde hjälpa till om jag får avslag. Ska kolla med mitt personliga ombud om det.
Om du inte är sjukskriven dom 50% du är hemma så är det ju kört med sjukersättning på 50% kan jag tala om