• Villhabarn29

Ta bort hatthylla för att rymma barnvagn?

Hej!

Jag undrar om ni känner till vilka lagar som egentligen gäller? Jag och min sambo kollar på barnvagnar och jag tror tyvärr inte många får plats i vår bil utan att vi tar bort hatthyllan. Men frågan är om det är lagligt? Vagnen kan väl flyga all världens väg om den inte är sjukt fastspänd? Och finns det någon lag att se till?

Inga moral-ramsor, tack!

• Svar på tråden Ta bort hatthylla för att rymma barnvagn?
  • Studentpappa

Ta bort hatthyllan ni det finns ingen lag som reglerar det. Det finns ingen modern kombi mig veterligen som har en hatthylla idag, insynsskydd visst men det är inte som träskivan i en gammal Saab 900 -89.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Villhabarn29
    Studentpappa skrev 2016-06-26 20:40:29 följande:

Ta bort hatthyllan ni det finns ingen lag som reglerar det. Det finns ingen modern kombi mig veterligen som har en hatthylla idag, insynsskydd visst men det är inte som träskivan i en gammal Saab 900 -89.

Tack för svar! :)
  • Villhabarn29
    Lena skrev 2016-06-26 20:42:17 följande:

Sätt upp lastgaller istället för att skydda.

Tack för tipset! :)
  • Melaniesse

Vi har alltid ett par lastremmar som vi surrar fast vagn, väskor mm med. Vi fäster i krokar och öglor i bagageutrymmets botten. Lastgaller är bra, men se till att det blir ordentligt installerat, annars är det en falsk trygghet (remmar är såklart inte 100% säkert heller, men är det alternativ vi har).

• Melaniesse

Och just det, om det är ett sånt där insynsskydd i plast ni har så utgör de, så vitt jag vet, ändå inget större skydd mot att packningen far fram. De är för klena.

• Villhabarn29
    Melaniesse skrev 2016-06-26 20:55:01 följande:

Vi har alltid ett par lastremmar som vi surrar fast vagn, väskor mm med. Vi fäster i krokar och öglor i bagageutrymmets botten. Lastgaller är bra, men se till att det blir ordentligt installerat, annars är det en falsk trygghet (remmar är såklart inte 100% säkert heller, men är det alternativ vi har).

Tack snälla för svar! Ja, lastremmar verkar smart, kanske i kombination med ett väl installerat galler.
  • volvo142

Du kan göra som du vill det är väl om vagnen åker rakt in i någon som blir arg man kan börja prata lagar

Svar på tråden Ta bort hatthylla för att rymma barnvagn?