• Elvira

Affektkramp, liten enkät...

Hej,

min flicka (19 månader) har fått affektkrampsanfall vid två tillfällen. Jag skulle vilja höra era erfarenheter av hur det yttrat sig hos era barn, dvs om de haft något anfall någon gång. www.vardguiden.se/Article.asp

1. Hur gammalt är ert barn
    2. Hur många gånger har det inträffat?
    3. Hur har symptomen yttrat sig?
    4. Vad har utlöst anfallet?
    5. Hur beter du dig när ditt barn får ett anfall.

Min flicka har vid de två anfallen inte hållt andan så länge utan bara kort stund, med påföljande kontaktlöshet under kanske 10 sekunder. Hon har aldrig krampat. Därefter har hon gråtit och blivit trött. Det som utlöst anfallet har varit gråt ena gången (efter bett av kompis) och stark vilja andra gången.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Affektkramp, liten enkät...
  • evita

oliver är 2 år och har haft 3 affektkramper... det är verkligen hemskt!!!

1:a gången; då ramlade han i köket. han kan knappast ha gjort sej illa, men tuppade i alla fall av... det kändes som att han dog i armarna på mej... HEMSKT!!!

2:a gången; så snubblade han på hallgolvet... tror inte det gjorde så himla ont då heller, men då fick han en riktig kramp... hade jag lagt ner honom på golvet så hade han nog stått på hälar och bakhuvud...

3:e gången; så gjorde han sej riktigt illa... snubblade med ansiktet före rakt ner på en grusväg... tuppade "bara" av...

det som jag TROR utlöst dessa anfall är att det vid samtliga tillfällen varit någon annan än jag/pappan som lyft upp honom trots att vi åxå varit med... men den som är närmast tar ju så klart upp honom... (det har varit moster 2 gånger och mormor en gång)

första gången fick jag nog lite panik... men de andra tillfällena har jag varit ganska lugn... man vet vad det är och att det inte är farligt... men obehagligt är det ju i alla fall...

hojta till om du vill veta mer...

• USK

första gången det hände var han lite mer än 1 år jag satte han i sängen för jag skulle rulla ner han blev så arg så han gråt o blev blå glömde andas tuppade av och sen vakna han igen efter 2 sek och sa hej.

när han blir lessen nu så kan han bli blå men har bara tuppat av en gång efter det.

dom krampar aldrig när dom får det som med epilepsi

vad menar du evita med en riktig kramp?

• USK

hade fel ang det där med kramper men det har jag aldrig hört förr.

• pysis

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m7375980.html
    Här har du en gammal tråd!

Min dotter har så kanske 2 gånger i månaden! hon är 16 månader nu och har haft det sen hon var ca.8 månader.

Hon ramlar oftast och blir rädd...och då tuppar av.....första gången det hände så åkte vi in med henne...och då fick jag lära mig att man ska blåsa barnet i ansiktet när man ser att dom är på väg och svimma, för då vaknar dom till!
    Så nu så blåser jag henne i ansiktet...och då hinner hon inte svimma utan skriker och gråter en liten stund istället.
    Man lär sig att hantera det...men otäckt tycker jag fortfarande att det är!

• pysis

Dom kan få kramper...Ida har för sig aldrig fått kramp..tack o lov!

• evita

med riktig kramp så menar jag typ grand mal epilepsi... men det var redan utrett tror jag...

• Elvira

Hej, tack för era svar! Skönt att läsa om andras erfarenheter även om denna"åkomma" inte är farlig (såtillvida de inte trillar för hårt). Tack Pysis för tipset om att blåsa i ansiktet.

Svar på tråden Affektkramp, liten enkät...