• emmamoa123

Jobba kväll, tider på förskola?

Hej, jag kommer jobba 15-23 och mannen jobbar 8-17. Tanken är att jag ska lämna sonen på fsk vid 11-12 och pappan hämta vid 17. Är det ok eller måste man lämna direkt innan jobb? Då kommer sonen bara vara där 15-17? Lämnar jag vid 11 så äter han lunch där och sen är det vila. Efter det brukar dom gå ut någonstans. Bor i Malmö. Vet att man ska ha barnet där för att jobba men kommer behöva sova ett par timmar innan jobb med då jag jobbar kväll.

• Svar på tråden Jobba kväll, tider på förskola?
  • modsey

Här lämnade vi till kl 9 när pappan började 17 .00 de dagarna då de hade aktiviteter som picknick eller gymnastik på dagis. var de vanliga dagar utan någon sådant lämnade vi runt 10. Dels behövde pappan åka 16.00 hemifrån, men också sova innan nattjobb. Jag hämtade ca 16.30, i bland tidigare. Egentligen hade vi om vi verkligen pusslat klarat oss utan barnomsorg de gångerna, men barnen hade rätt korta veckor ändå så det kändes inte nödvändigt.

• Harvester

Jag har lämnat kl 11 precis innan lunch när jag jobbat 15-23 och pappan hämtar sen efter jobbet 17.30. Han sover fortfarande middag varför det inte funkar att lämna senare egentligen.

Generellt vill inte dagis att man lämnar senare än kl 9 så det inte blir något "drop in" under förmiddagen som stör verksamheten, men då det är en naturlig paus innan lunch tyckte de att det var ok.

Prata med personalen vad de tycker är det bästa.

• emmamoa123

Tack för svar! Brukar man lämna in schema till fsk eller skriver man bara tjänstgöringsgrad?

• IsDimma

Hos oss har vi två barn som kommer klockan elva - tror föräldrarna börjar vid 14 typ. Dom får lämna så tidigt då det yngsta barnet ska få chansen att sova. Så lämnas innan lunch passar bäst.
    Sen har vi en som ibland kommer klockan 14 och går till 18, när den ena föräldern jobbar kvällar.
    Men är det alltid så, då känns det rent generellt att det är lättare för barnet att komma in i gruppen när dom kommer innan lunch.

• violis

Beror lite på barnets ålder och kommunen ( o hur strikt förskolan håller på reglerna) Hos oss har vi småbarn som kommer 11.30 för att kunna hinna sova färdigt innan föräldern måste åka till jobbet, äldre barn som inte sover kan komma kl 14 o gå till 16-17 . Men om förälderna till det äldre barnet jobbar ständig kväll så brukar även de äldre barnen komma åtminstonne ett par gånger/ veckan tidigare på förmiddagen dels för att kunna delta planerade samlingar ( vi är flest pedagoger på förmiddagen o har därför våra grupper o samlingar i första hand på fm) och dels för att komma in i gruppen mer att vara med på förmiddagens lekpass är viktigt

Svar på tråden Jobba kväll, tider på förskola?