• Anonym (Orolig)

Cellförändringar - skrapning av livmoder. Hjälp!

Gjorde en konisering förra året (svåra cellförändringar). Nya proverna nu visade cellförändringar igen och gjorde en biopsi för några veckor sedan. Fick idag hem ett brev där det står att jag ska sövas och man ska genomföra en skrapning av livmodern inom 1-2 veckor. Det stod inget om vad man hittat utan bara att "prover visar att vidare undersökning krävs" ungefär.

Någon som varit med om detta? Har inte varit orolig över förändringarna innan men nu känns det som att läkaren misstänker cancer.

• Svar på tråden Cellförändringar - skrapning av livmoder. Hjälp!
  • Anonym (Orolig)

Jag är 30.

• Anonym (Orolig)

Ingen?

• Anonym (hatadata)

Jag gjorde en konisering (mina andra på fem år) i våras. Innan operationen (jag valde att sövas) så berättar läkaren att h*n tänker göra en skrapning av livmoderhalsen också, eftersom mitt cellprov var "ograderat". Lät ju jätteläskigt, och jag tänkte också cancer såklart! Men det visade sig vara cellförändringar grad ett (den mildaste!) och absolut inte cancer! Jag vet att det är svårt, men försök att inte oroa dig för mkt, jag gjorde det själv helt i onödan...

• Anonym (Orolig)
    Anonym (hatadata) skrev 2016-06-27 22:14:41 följande:

Jag gjorde en konisering (mina andra på fem år) i våras. Innan operationen (jag valde att sövas) så berättar läkaren att h*n tänker göra en skrapning av livmoderhalsen också, eftersom mitt cellprov var "ograderat". Lät ju jätteläskigt, och jag tänkte också cancer såklart! Men det visade sig vara cellförändringar grad ett (den mildaste!) och absolut inte cancer! Jag vet att det är svårt, men försök att inte oroa dig för mkt, jag gjorde det själv helt i onödan...

Tack för att du delar med dig. Men det är väl skillnad på skrap av livmoderhals och livmoder? Lästeatt skrapning av livmodern görs vid blödningar, missfall eller vid misstänkt cancer. Har varken blödningar eller fått missfall så man blir ju nojjig. Men hoppas att det är av samma orsak som för dig...
  • Anonym (Fia)

De tog bort en bit av livmodertappen för några år sedan pga svåra förändringar.

Och nu är det dags för en ny operation igen för svåra förändringar.

En del har lättare att få förändringar än andra.

Dom gör allt för att undervika att det utvecklar sig till cancer. Oftast tar det flera år.

Allt ordnar sig i slutändan.

Vad är du mest orolig för?

• Anonym (Orolig)

Jag är mest orolig för att de ska hitta cancer och att jag antingen måste operera bort livmodern eller dö. Vi väntar även på remiss till ivf-klinik, har inga barn sedan tidigare.

Pratade med sköterskan idag som sa att det är rutin att skrapa livmodern när man fått tillbaka ddessa svåra förändringar och försäkrade mig om att man inte misstänker cancer bara för att en skrapning görs. Först sade hon dock att läkaren endast skrapar i livmoderhalsen men hon ringde senare upp och sa ursäktande att det visst är hela livmoderns som ska skrapas.

Fia, du ska inte skrapas utan "bara" göra en konisering?

• Anonym (Fia)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-06-28 18:08:25 följande:

Jag är mest orolig för att de ska hitta cancer och att jag antingen måste operera bort livmodern eller dö. Vi väntar även på remiss till ivf-klinik, har inga barn sedan tidigare.

Pratade med sköterskan idag som sa att det är rutin att skrapa livmodern när man fått tillbaka ddessa svåra förändringar och försäkrade mig om att man inte misstänker cancer bara för att en skrapning görs. Först sade hon dock att läkaren endast skrapar i livmoderhalsen men hon ringde senare upp och sa ursäktande att det visst är hela livmoderns som ska skrapas.

Fia, du ska inte skrapas utan "bara" göra en konisering?

De skulle passa på att skrapa bort en bit samtidigt som de gör konisering. De skulle ha gjort det i samband med cellprovet sist. Det gör så jäkla ont när de tar cellprov så hon ville inte plåga mej mer utan gör det samtidigt som operationen.

De gör sammanlagt 3 försök sa hon till mig och om det åter kommer igen då tar de bort livmodern.

Å då blir det ju inga barn:(

Men vi får hålla tummarna att både du å jag slipper det.

Annars har vi en jäkla otur rent ut sagt.

Men de gör verkligen allt för att det ska bli bra i slutändan.

Det bästa är att ta en dag i taget.

Huvudsaken är ju att man blir fri från det å har hälsan.

Men självklart blir det ju en stor sorg om man inte kan få barn. På nått sett får man nog lära sig leva med det. Finns ju andra sätt att bli förälder på men kommer aldrig va dessamma som att bära på ett.

Hoppas du är något lugnare?

Kan lova dej att det är många flera som är med om exakt samma som oss.

Vi får försöka se positivt men dock inte lätt.

Ursäkta blev visst ett långt inlägg:)
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Fia) skrev 2016-06-29 02:06:20 följande:

De skulle passa på att skrapa bort en bit samtidigt som de gör konisering. De skulle ha gjort det i samband med cellprovet sist. Det gör så jäkla ont när de tar cellprov så hon ville inte plåga mej mer utan gör det samtidigt som operationen.

De gör sammanlagt 3 försök sa hon till mig och om det åter kommer igen då tar de bort livmodern.

Å då blir det ju inga barn:(

Men vi får hålla tummarna att både du å jag slipper det.

Annars har vi en jäkla otur rent ut sagt.

Men de gör verkligen allt för att det ska bli bra i slutändan.

Det bästa är att ta en dag i taget.

Huvudsaken är ju att man blir fri från det å har hälsan.

Men självklart blir det ju en stor sorg om man inte kan få barn. På nått sett får man nog lära sig leva med det. Finns ju andra sätt att bli förälder på men kommer aldrig va dessamma som att bära på ett.

Hoppas du är något lugnare?

Kan lova dej att det är många flera som är med om exakt samma som oss.

Vi får försöka se positivt men dock inte lätt.

Ursäkta blev visst ett långt inlägg:)

Jag visste inte att man opererar bort livmodern pga cellförändringar. Det är väl en försiktighetsåtgärd antar jag eftersom man inte kanske, utan faktiskt FÅR cancer på sikt av tredje gradens förändringar.. jag hoppas att jag får bli gravid innan om det händer. Ja vi får verkligen hoppas på det bästa..
Svar på tråden Cellförändringar - skrapning av livmoder. Hjälp!