• marsor

har jag rätt att neka varannan vecka?

Vi har gemensam vårdnad men är oense om umgänget.

Pappan vill sedan tre veckor tillbaka ha varannan vecka och hotat med advokater m.m. Jag har aldrig nekat de umgänge, snarare tvärtom men varannan vecka känns inte tryggt för sonen.

Pappan har alltid varit hotfull och aggressiv, han har ett kriminellt förflutet som han inte bearbetat utan är fortfarande lite kriminellt lagd så att säga.

Nu säger pappan hotfullt att from måndag så är det varannan vecka som gäller tills jag har ett domstolsbeslut, kan han göra så?

Pappan är väldigt labil och sjukskriven då han försökte ta livet av sig för en vecka sen.

• Svar på tråden har jag rätt att neka varannan vecka?
  • Anonym (Neka!)

Neka! Om han är så labil (vilket han uppenbarligen är om han försökte ta livet av dig för EN VECKA sedan) så är du snarare skyldig som vårdnadshavare att skydda ditt barn från den situationen! Ring familjerätten/socialtjänsten/sociala jouren/ familjerättsadvokat eller vem du vill och fråga om du inte litar på att det är så.

• marsor

Ja jag tycker att det är obehagligt alltihop, det är dokumenterat från sjukhuset att han försökt ta livet av sig.

Försökt kontakta olika myndigheter, familjerätten har inte hjälpt mig för fem öre....

• marsor

Jag tror även att självmordsförsöket är bara en del i spelet för att få igenom varannan vecka, igår sa han att han mår JÄTTEbra och utnyttjar sin sjukskrivning för annars skulle han inte få någon semester

• Anonym (Neka!)

I så fall är han ju rent korkad... Det är ju knappast ett plus i kanten i sammanhanget med självmordsförsök!?

marsor skrev 2016-06-28 18:14:07 följande:

Jag tror även att självmordsförsöket är bara en del i spelet för att få igenom varannan vecka, igår sa han att han mår JÄTTEbra och utnyttjar sin sjukskrivning för annars skulle han inte få någon semester

• marsor

Nä men eller hur? Hur kan det vändas till en fördel för honom?

Jag behöver ta fighten och inte ge mig för sonens skull

Anonym (Neka!) skrev 2016-06-28 18:42:41 följande:

I så fall är han ju rent korkad... Det är ju knappast ett plus i kanten i sammanhanget med självmordsförsök!?

• nevermind

Nej, såvitt jag förstått så måste du inte lämna sonen till honom. Ni har ju gemensam vårdnad och man kan inte kidnappa sina egna barn. Typ.

Hur gammal är sonen?

• marsor
    nevermind skrev 2016-06-28 21:20:25 följande:

Nej, såvitt jag förstått så måste du inte lämna sonen till honom. Ni har ju gemensam vårdnad och man kan inte kidnappa sina egna barn. Typ.

Hur gammal är sonen?

4 år
  • Anonym (99)

så länge ni inte har ett skriftligt beslut på att ni kommit överens om tex varannan vecka så kan du neka, lika väl som han kan "hota" med att det ska vara varannan vecka. 
    finns ingen vettig människa som skulle vilja släppa iväg sitt barn till en så pass instabil förälder. Sen exakt hur det ska gå till praktiskt om han dyker upp för att tvinga dig lämna över barnet, det vet jag inte. 

det kanske är så att du behöver en advokat själv, nu direkt, innan det går för långt. 

Svar på tråden har jag rätt att neka varannan vecka?