• Anonym (cash)

Hur länge fick du vänta på a-kassan?

Ansökte om a-kassa i början av månaden och fast de fått in alla intyg de behöver(har gjort detta med min sambo innan och vet att de på löpande band ber om nya intyg osv som förlänger tiden så jag var väl beredd)så har de inte ens lagt in intygen jag mejlat in på sidan. Idag mejlade jag och fråga hur det gick och då fick jag bara till svar att de inte hunnit kolla på mina intyg än och inte kunde svara på hur det gick. 

Hur länge fick ni vänta på er a-kassa som ansökt senaste året. Vet att det varit långa köer förr men nu ska det väl vara bättre? Min man som tillhör kommunal fick nog vänta 1,5 månad vilket är helt ok. Har snart väntat en månad och hade pengar till räkningarna för denna men inte till nästa. Ska man behöva gå i personlig konkurs pga handläggningstiden? Tänker att om det är så många som ansöker borde de ju anställa mer personal.

• Svar på tråden Hur länge fick du vänta på a-kassan?
  • Anonym (cash)
    Linnis92 skrev 2016-06-28 16:45:48 följande:

Kommunal här, fick vänta 2 månader

Hade du alla papper inne från början då? 

Min man hade inte det och då tog det ju lite längre tid men ändå mellan 1,5-2 månader och då hade vi mer pengar undansparade. 

Jag tillhör HRAK och tycker bara det är sjukt att ingen tittar på ärendet. Vi klarar oss på min mans lön men då får vissa av mina räkningar gå till inkasso och det är det sista jag vill..

• Anonym (mimmi)
    Anonym (cash) skrev 2016-06-28 16:49:02 följande:

Min man hade inte det och då tog det ju lite längre tid men ändå mellan 1,5-2 månader och då hade vi mer pengar undansparade. 

Jag tillhör HRAK och tycker bara det är sjukt att ingen tittar på ärendet. Vi klarar oss på min mans lön men då får vissa av mina räkningar gå till inkasso och det är det sista jag vill..

Du kan inte ringa dem du har räkningar hos och säga att du blir lite sen? Att du väntar på a kassan?
  • Anonym (cash)
    Anonym (mimmi) skrev 2016-06-28 16:50:58 följande:
    Du kan inte ringa dem du har räkningar hos och säga att du blir lite sen? Att du väntar på a kassan?
    Fick svar från dem nu att de har en genomsnittlig handläggningstid på 8 veckor och att det kan variera. Blir redan back hos 3 jag bett att få vänta tills jag fått besked av a-kassan vilket jag trodde skulle vara nu. Frågan är om de går med på ytterligare en månad då. Hoppas man kan få pengar utbetalt i efterhand så man kan betala dubbelt isåfall. Vet att min man fick det iaf men det kanske skiljer sig från olika a-kassor. 
  • Linnis92
    Anonym (cash) skrev 2016-06-28 16:49:02 följande:

Jag hade allt färdigt då och skickade in allt samtidigt :)
  • Anonym (mimmi)
    Anonym (cash) skrev 2016-06-28 16:54:55 följande:

Fick svar från dem nu att de har en genomsnittlig handläggningstid på 8 veckor och att det kan variera. Blir redan back hos 3 jag bett att få vänta tills jag fått besked av a-kassan vilket jag trodde skulle vara nu. Frågan är om de går med på ytterligare en månad då. Hoppas man kan få pengar utbetalt i efterhand så man kan betala dubbelt isåfall. Vet att min man fick det iaf men det kanske skiljer sig från olika a-kassor. 

Ok...håller tummarna för dig,!
  • Anonym (cash)
    Anonym (mimmi) skrev 2016-06-28 17:03:07 följande:
    Ok...håller tummarna för dig,!
    Tack! Får hoppas jag får skjuta fram de räkningarna ytterligare och att jag får a-kassan snabbt! 
  • Carambolan

Unionen. Cirka en månad efter att alla intyg var inne.

• Anonym (anonym43)

Båda gångerna jag ansökt om kassa  har det dröjt. Första gången tog det hela 4 månader trots alla intyg inskickade i tid. Första gången var ju mer än 16 år sen nu och då hade jag tur att ha lite pengar sparade och fick låna av en släkting. Skrev ett argt handskrivet brev och fick akassa retroaktivt samma dag som första lönen på dåvarande nya jobbet. Men som sagt 4 månader efter inskickad ansökan.
    Denna gång var i år faktiskt dock lite snabbare handläggning, 2 månader. Nu har jag timanställning vid behov så det funkade ändå. Dock klantade AF till det och hade skrivit att jag inte uppfyllde villkoren och då missade jag 3 veckor pga av deras miss -de kunde inte ändra i efterhand.
    Har hört flera liknande historier. Det är alltså inte bara att utkvittera kassa som en del tror. Och första gången när det tog 4 månader var första gången jag insåg och fick förståelse för att det kan vara ganska lätt att halka utanför de sk skyddsnäten. Vad hade hänt om jag inte haft lite pengar sparat el släkting att låna av första gången?
    Nej, Af och kassa skulle jag kunna skriva lång artikel om, men orkar inte just nu. 

• Anonym (cash)
    Anonym (anonym43) skrev 2016-07-07 10:24:49 följande:

Båda gångerna jag ansökt om kassa  har det dröjt. Första gången tog det hela 4 månader trots alla intyg inskickade i tid. Första gången var ju mer än 16 år sen nu och då hade jag tur att ha lite pengar sparade och fick låna av en släkting. Skrev ett argt handskrivet brev och fick akassa retroaktivt samma dag som första lönen på dåvarande nya jobbet. Men som sagt 4 månader efter inskickad ansökan.
    Denna gång var i år faktiskt dock lite snabbare handläggning, 2 månader. Nu har jag timanställning vid behov så det funkade ändå. Dock klantade AF till det och hade skrivit att jag inte uppfyllde villkoren och då missade jag 3 veckor pga av deras miss -de kunde inte ändra i efterhand.
    Har hört flera liknande historier. Det är alltså inte bara att utkvittera kassa som en del tror. Och första gången när det tog 4 månader var första gången jag insåg och fick förståelse för att det kan vara ganska lätt att halka utanför de sk skyddsnäten. Vad hade hänt om jag inte haft lite pengar sparat el släkting att låna av första gången?
    Nej, Af och kassa skulle jag kunna skriva lång artikel om, men orkar inte just nu. 

Fy vad tråkig upplevelse! I efterhand borde de ju kunna ändra. Eller vara tvungna att göra det. Eftersom de gjort fel. 
    Nu har det gått 5 veckor med denna och de har fortfarande inte lagt in mina inskickade filer. Stör mig eftersom de la in det jag postade in direkt. Detta betyder ju att ingen tittar på mitt ärende. Kanske ännu segare sommartid. 
    Jag har inga mer sparade pengar. Får jag inte pengarna innan månadens slut när några av mina räkningar gå till kf. Igen. Som jag jobbat mig så hårt för att ta mig ur. 
    Tur vi klarar att leva på min mans lön. Jävla system. 
  • Anonym (cash)

Mejla dem idag igen och nu sa de att de börjat handlägga mitt ärende. Är ju iaf något. Då går det framåt. 

• Anonym (wag)

Ett halvår. Många olika intyg krävdes och starten skedde strax före semestern.

• Anonym (cash)

Fick mitt ärende klart idag. Fick vänta 5 1/2 vecka vilket jag förstår är fort jämfört med många. Tror mycket beror på att jag mejlat mycket och legat på. 

Skönt att veta man kan betala räkningarna iaf. 
    Tillhör förresten HRAK.

• Anonym (anonym43)

Bra att det ordnade sig relativt snabbt iallafall. Tillhör kommunal.
    Jo, jag anser också att AF borde ha kunnat ändra tillbaka, men de hävdar att de inte kan det och jag har inte riktigt ork att ta upp fighten. Hade det vart jag som gjort fel så hade jag ju definitivt vart tvungen att rätta till. Men men det är som det är. Nu är den iallafall igång och jag har haft turen att få ett tillfälligt sommarjobb, men jag ska kryssa i korten som vanligt då jag ej har fastställd schemat -kan variera fr vecka till vecka.

Svar på tråden Hur länge fick du vänta på a-kassan?