• Sisterofthesun

Mitt hår går sönder :( hjälp?

Hej! Någon som har något tips eller har varit i en liknande situation som skulle vilja hjälpa mig?

Mitt hår är så slitet, har använt löshår i flera år och färgat och blekt det och använt en massa värme. Tog ut löshåret i slutet på februari i år och i mars slutade jag helt med värme ink hårfön. Klippte då också av en rejäl bit på längderna och började ta hand om det ordentligt. Oljor, dyra schampo, leave in-produkter osv. Mitt hår verkar må lite bättre men det fortsätter att brytas av i hela håret :( Har kört på "find and destroy"-metoden (man letar efter kluvna hårstrån och klipper av dem. Vad ska jag göra? kommer mitt hår återhämta sig med tiden, eller är det helt förstört av all tidigare förstörelse? 

Någon som fått tillbaka sin gamla hårkvalitet igen? Snälla ge mig tips och råd, är desperat efter att få mitt fina tjocka hår tillbaka! 

• Svar på tråden Mitt hår går sönder :( hjälp?
  • nnnnnnnn

Hur tar du hand om det "inifrån"?
    Dvs äter du ordentligt, nyttigt och får i dej tillräckligt med vitaminer och mineraler?
    Kanske ska du testa vitaminer/mineraler ett kort tag för att fylla på alla depåer om du slarvat med maten.

Annars kanske du får satsa på en riktigt kort och tuff frisyr ett tag och försöka att inte lägga så mycket fokus på ditt hår.

• Birgitta02

Omega 3!
    Och tänk på att det du äter påverkar håret. Det växer en cm per månad ungefär. Det är svårt att reparera håret efteråt. Men du kan påverka det hår som kommer genom bra produkter samt mat/näring/grönsaker.

• Birgitta02

ps: är du i menopaus så är det svårare. Östrogenbrist går hårt åt hårkvaliteten.

• Sisterofthesun
    Har använd löshår med olika metoder. clips för längesen, insytt och med keratinfästen. Har gjort det både på salong och hos en utbildad vän. Men det slet sönder mitt hår fullständigt :( för ungefär två år sen när jag tog ut löshåret (insytt) hade jag inte ens hälften av mitt egna hår kvar :( 

Jag tar hud, hår och naglar-tabletter och äter multivitamintabletter. Slarvar en massa med min kost tyvärr. Äter inte så mycket som jag ska tyvärr, har antagligen med det att göra då :/ Har tänkt lite att vitaminerna ska kunna "rädda" lite av slarvet med maten, men jag antar att det inte gör det. Men tänker ändå att det kanske kommer reda upp sig framöver när jag tar så väl hand om det nu? har ju trots allt bara gått ca 4 månader sen jag slutade att "misshandla" det. Önska att jag kunde passa i kort men tycker inte alls att jag gör det tyvärr..

Ska nog börja äta omega-3 då också. Tack för tipset! :) Är snart 25 år.
  • Kakmonsterarg

Lyssna noga allihopa: jag har problem med tunt hår osv är bara 28, de ENDA som är vetenskapligt bevisat är Silica. De finns Silica i gel form som man dricker o även kapslar, de innehåller kisel, de är det enda som hjälper mot håret! Omega 3 o alla andra vitaminer är bullshit,. Jag har så mycket hår nu så de växer på tårna o fötterna med haha är så glad de börjat synas resultat! De tar ca 6 månader innan de märks! De är BARA håret som växer ut som blir mer fylligare och tjockare INTE de hår som redan är på huvut ;) lycka till!

Finns på apotea och hälsokost affärer

• Sisterofthesun
    Kakmonsterarg skrev 2016-06-28 22:10:00 följande:

Lyssna noga allihopa: jag har problem med tunt hår osv är bara 28, de ENDA som är vetenskapligt bevisat är Silica. De finns Silica i gel form som man dricker o även kapslar, de innehåller kisel, de är det enda som hjälper mot håret! Omega 3 o alla andra vitaminer är bullshit,. Jag har så mycket hår nu så de växer på tårna o fötterna med haha är så glad de börjat synas resultat! De tar ca 6 månader innan de märks! De är BARA håret som växer ut som blir mer fylligare och tjockare INTE de hår som redan är på huvut ;) lycka till!

Finns på apotea och hälsokost affärer

Jag tar själv Silica. Förstår inte riktigt varför andra vitaminer inte skulle vara till en fördel? Silica är ju uppbyggt på just mineraler och vitaminer. Just av den anledningen är det viktigt att äta en varierad kost med grönsaker, frukt osv för att det innehåller vitaminer som kroppen samt hår, hud osv. Slarvar man så tar håret stryk (vilket jag själv gör) Också därför många med ätstörningar kan få tunt och glest hår för att de saknar viktiga näringsämnen de annars skulle få i kosten. 
  • Elderberry

Ät bra, så att du får i dig allt du behöver, använd inte plattång eller andra varma hårprylar, även hårfön på för varm temp. kan skada håret. Borsta nedifrån upp, gärna med en "bredtandad" kam, borstar med såndär pluppar på slutet av varje pegg sliter på håret, tangle teezer eller liknande är bättre (har verkligen problem med orden här, men jag hoppas det går fram vad jag menar ändå).

Vad du använder för schampo/balsam får du pröva dig fram vad du tycker får ditt hår att kännas bäst. Schampo behöver du dock inte ha i längderna, utan bara vid hårbotten. Att schamponera längderna kommer med största sannolikhet bara torka ut håret, och bet behöver du inte just nu.

Skadan som redan är skedd kommer inte försvinna, utan det blir att sakta men säkert klippa bort det skadade håret i takt med att det nya opåverkade håret växer ut. Det är en lång process och inte så rolig, tyvärr, men den lär inte gå snabbare av att man skadar det nya håret eller är ovarsam med det redan skadade håret så att det går av ännu mer.

(lite av en "hårfantast" då jag själv håller på att växa ut håret just nu, kom gärna förbi på forums.longhaircommunity.com/forum.php
    om du behöver mer hjälp, många växer sitt hår till lite ovanliga längder, så där vet många mycket om hur man på bästa sätt skyddar håret!) :)

• FRISÖRRRRR

Olaplex. Olaplex, olaplex, olaplex. Och lyssna noga nu: OLA-plex. INTE fiberplex, zebran, procortexx eller andra kopior på orginalet.

Endast olaplex har en patenterad molekyl som lagar disulfid-bindingar.

Ditt trasiga hår beror på förstörda bindingar i håret, och möjligtvis keratinbrist. Gör en olaplex-kur på salong, eller köp hem en "Olaplex no. 3", samt en keratininpackning av god kvalité om det behövs.

• Sisterofthesun
    Elderberry skrev 2016-06-28 22:30:59 följande:

Ät bra, så att du får i dig allt du behöver, använd inte plattång eller andra varma hårprylar, även hårfön på för varm temp. kan skada håret. Borsta nedifrån upp, gärna med en "bredtandad" kam, borstar med såndär pluppar på slutet av varje pegg sliter på håret, tangle teezer eller liknande är bättre (har verkligen problem med orden här, men jag hoppas det går fram vad jag menar ändå).

Vad du använder för schampo/balsam får du pröva dig fram vad du tycker får ditt hår att kännas bäst. Schampo behöver du dock inte ha i längderna, utan bara vid hårbotten. Att schamponera längderna kommer med största sannolikhet bara torka ut håret, och bet behöver du inte just nu.

Skadan som redan är skedd kommer inte försvinna, utan det blir att sakta men säkert klippa bort det skadade håret i takt med att det nya opåverkade håret växer ut. Det är en lång process och inte så rolig, tyvärr, men den lär inte gå snabbare av att man skadar det nya håret eller är ovarsam med det redan skadade håret så att det går av ännu mer.

(lite av en "hårfantast" då jag själv håller på att växa ut håret just nu, kom gärna förbi på forums.longhaircommunity.com/forum.php
    om du behöver mer hjälp, många växer sitt hår till lite ovanliga längder, så där vet många mycket om hur man på bästa sätt skyddar håret!) :)

Gör redan allt det där då jag också är besatt av hår. Har vetat i alla år vad jag ska göra men gjort motsatsen men har äntligen börjat inse att jag vill ha mitt naturliga hår och ett friskt sådant :) Ska kolla in forumet, älskar sånt! 
  • Sisterofthesun
    FRISÖRRRRR skrev 2016-06-28 22:34:32 följande:

Olaplex. Olaplex, olaplex, olaplex. Och lyssna noga nu: OLA-plex. INTE fiberplex, zebran, procortexx eller andra kopior på orginalet.

Endast olaplex har en patenterad molekyl som lagar disulfid-bindingar.

Ditt trasiga hår beror på förstörda bindingar i håret, och möjligtvis keratinbrist. Gör en olaplex-kur på salong, eller köp hem en "Olaplex no. 3", samt en keratininpackning av god kvalité om det behövs.

ÅH! Hur kan jag ha missat att man kan göra hemmabehandling med olaplex?!?! Tack!!! Du kan ha räddat min dag och hår :) Hoppas verkligen att det funkar! *fingers crossed* Är det lika effektivt hemma som på salong förresten? Tänker att det kan bli väldigt dyrt på salong om man måste upprepa behandlingen? 
  • Elderberry
    Sisterofthesun skrev 2016-06-28 23:40:16 följande:
    Gör redan allt det där då jag också är besatt av hår. Har vetat i alla år vad jag ska göra men gjort motsatsen men har äntligen börjat inse att jag vill ha mitt naturliga hår och ett friskt sådant :) Ska kolla in forumet, älskar sånt! 
    Då kommer det bli bra så småningom! :)

Forumet är, förutom en riktigt lärorik plats, det trevligaste forum jag har stött på på internet!
  • FRISÖRRRRRR

På salong sker behandling på följande sätt:

Olaplex no. 1 (100%-ig koncentration) späds ut med vatten, till en koncentration på 15%. Detta läggs på håret och får verka minst 5 minuter. I och med att no. 1 är vattenbaserad tränger den lättare in i hårstrået.

Efter det läggs Olaplex no. 2 direkt över den första kuren. Denna är krämbaserad, men har även den en 15%-ig koncentration av Olaplex. Denna får verka minst 10 minuter. De flesta frisörer lämnar i den betydligt längre: desto längre den är i, desto fler bindningar hinner den rädda upp. Vissa skickar hem kunden med kuren i, så får kunden själv avgöra hur länge den ska sitta i. Sen är det bara att tvätta ur kuren som vanligt med schampo och balsam.

Hemma:

Olaplex no. 3 är ganska lik no. 2 i innehållsförteckning. Enligt olaplex-försäljare ska den ha en koncentration på 12,5%. Vissa sover med den i, lägger en plastpåse över håret. Att ha i den under längre tid är bara bra som sagt. Hemmabehandligen brukar räcka till flertal kurer, beroende på hårlängd.

Viktigt att observera att det som gör Olaplex unikt är att produkten inte bara ger en kosmetiskt effekt som de flesta vanliga inpackningar, utan faktiskt lagar hår på riktigt, vilket har varit omöjligt innan. Detta betyder att dina friska bindningar består: de kan ej tvättas ur eller liknande. De förstörs först när du aktivt väljer att förstöra dem, dvs med kemiska behandlingar eller värme.

Kopiorna fyller i princip bara ut håret med silikoner som tvättas ur. Skräp med andra ord.

• Sisterofthesun
    Elderberry skrev 2016-06-29 06:20:13 följande:

Då kommer det bli bra så småningom! :)

Forumet är, förutom en riktigt lärorik plats, det trevligaste forum jag har stött på på internet!

Jag hoppas det! Får ha lite tålamod, är dock glad för det har växt en bra bit sen i mars då jag klippte av en massa tunt och slitet och ännu bättre är att det har blivit så mycket tjockare på bara dessa få månader :)

Härligt! Ska absolut grotta ner mig på forumet också :) tack!
  • Sisterofthesun
    FRISÖRRRRRR skrev 2016-06-29 09:53:46 följande:

På salong sker behandling på följande sätt:

Olaplex no. 1 (100%-ig koncentration) späds ut med vatten, till en koncentration på 15%. Detta läggs på håret och får verka minst 5 minuter. I och med att no. 1 är vattenbaserad tränger den lättare in i hårstrået.

Efter det läggs Olaplex no. 2 direkt över den första kuren. Denna är krämbaserad, men har även den en 15%-ig koncentration av Olaplex. Denna får verka minst 10 minuter. De flesta frisörer lämnar i den betydligt längre: desto längre den är i, desto fler bindningar hinner den rädda upp. Vissa skickar hem kunden med kuren i, så får kunden själv avgöra hur länge den ska sitta i. Sen är det bara att tvätta ur kuren som vanligt med schampo och balsam.

Hemma:

Olaplex no. 3 är ganska lik no. 2 i innehållsförteckning. Enligt olaplex-försäljare ska den ha en koncentration på 12,5%. Vissa sover med den i, lägger en plastpåse över håret. Att ha i den under längre tid är bara bra som sagt. Hemmabehandligen brukar räcka till flertal kurer, beroende på hårlängd.

Viktigt att observera att det som gör Olaplex unikt är att produkten inte bara ger en kosmetiskt effekt som de flesta vanliga inpackningar, utan faktiskt lagar hår på riktigt, vilket har varit omöjligt innan. Detta betyder att dina friska bindningar består: de kan ej tvättas ur eller liknande. De förstörs först när du aktivt väljer att förstöra dem, dvs med kemiska behandlingar eller värme.

Kopiorna fyller i princip bara ut håret med silikoner som tvättas ur. Skräp med andra ord.

Tack för ditt svar!

Detta låter som ljuv musik i mina öron. Är så trött på produkter som säger sig kunna laga håret. På lång sikt kan det ju hjälpa att använda bra produkter för att förebygga för framtida skador men jag behöver något lite mer akut. Äntligen kanske en räddare :)

Men måste jag först göra en behandling på salong eller jag kan alltså få liknade resultat hemma?

I så fall ska skicka iväg sambon när han ändå är ute på olaplex-jakt haha :)
  • FRISÖRRRRRRR

Hemmabehandligen bör ge likvärdigt resultat, den patenterade molekylen finns i den, fast i något lägre koncentration.

Frisörer har främst fördelen att kunna ha i Olaplex no. 1 i hårfärg och blekning, för att skydda håret under kemiska processer. No. 1 och no. 2 är alltså för professionella utövare, och går inte att få tag på som privatperson.

Svar på tråden Mitt hår går sönder :( hjälp?