FRISÖRRRRRR skrev 2016-06-29 09:53:46 följande:
På salong sker behandling på följande sätt:
Olaplex no. 1 (100%-ig koncentration) späds ut med vatten, till en koncentration på 15%. Detta läggs på håret och får verka minst 5 minuter. I och med att no. 1 är vattenbaserad tränger den lättare in i hårstrået.
Efter det läggs Olaplex no. 2 direkt över den första kuren. Denna är krämbaserad, men har även den en 15%-ig koncentration av Olaplex. Denna får verka minst 10 minuter. De flesta frisörer lämnar i den betydligt längre: desto längre den är i, desto fler bindningar hinner den rädda upp. Vissa skickar hem kunden med kuren i, så får kunden själv avgöra hur länge den ska sitta i. Sen är det bara att tvätta ur kuren som vanligt med schampo och balsam.
Hemma:
Olaplex no. 3 är ganska lik no. 2 i innehållsförteckning. Enligt olaplex-försäljare ska den ha en koncentration på 12,5%. Vissa sover med den i, lägger en plastpåse över håret. Att ha i den under längre tid är bara bra som sagt. Hemmabehandligen brukar räcka till flertal kurer, beroende på hårlängd.
Viktigt att observera att det som gör Olaplex unikt är att produkten inte bara ger en kosmetiskt effekt som de flesta vanliga inpackningar, utan faktiskt lagar hår på riktigt, vilket har varit omöjligt innan. Detta betyder att dina friska bindningar består: de kan ej tvättas ur eller liknande. De förstörs först när du aktivt väljer att förstöra dem, dvs med kemiska behandlingar eller värme.
Kopiorna fyller i princip bara ut håret med silikoner som tvättas ur. Skräp med andra ord.
Tack för ditt svar!
Detta låter som ljuv musik i mina öron. Är så trött på produkter som säger sig kunna laga håret. På lång sikt kan det ju hjälpa att använda bra produkter för att förebygga för framtida skador men jag behöver något lite mer akut. Äntligen kanske en räddare :)
Men måste jag först göra en behandling på salong eller jag kan alltså få liknade resultat hemma?
I så fall ska skicka iväg sambon när han ändå är ute på olaplex-jakt haha :)