• Fröken W

Lugnare bebis vissa dagar

Hej!

Jag väntar mitt första barn och gick in i vecka 29 idag (28+0).

Vissa dagar, som igår, kände jag av bebis jättemycket h*n sparkade och bökade runt för fullt. Idag är det inte alls lika mycket rörelse. Jag har känt av bebis men som sagt, inte lika mycket.

Jag har läst så mycket om minskade fosterrörelser och blir såklart orolig för att något ska vara fel.

Någon som har några kloka tankar kring detta?

Jag ska till bm imorrn och tänkte fråga henne då men vill gärna höra från er vad ni tänker.

• Svar på tråden Lugnare bebis vissa dagar
  • Oscarsmamma84

Man ska alltid kolla upp det eller åtminstone ringa in Om man blir orolig över hur barnet rör sig.

Min dotter hade ett sånt mönster. Jätte livlig vissa dagar o vissa dagar kände jag knappt henne. Men i början blev jag rädd o åkte in o kollades upp

• corran

Så "tidigt" i gravidieten är det inte ovanligt att man känner mindre vissa dagar. Bebisen har fortfarnade gott om plats och kan snurra runt lite hur den vill. Vänder den sig inåt mot din rygg så känner du oftast automatiskt mindre. 
    Men jag har varit väldit nojig för sånt där (även om jag vet att det är normalt och troligtivis ingen fara). Men jag är av den uppfattnningen ändå att man ska kolla upp/ eller iaf höra av sig till mvc/förlossningen för att iaf få deras tankar och ett omdömme om de tycker det är bra att komma in på en koll eller inte :)

Kom ihåg att förlossningen är öppen dygnet runt och det är precis det här dom finns till för, ett litet telefonsamtal är allt som behövs. Ring nu vetja :) va inte rädd för att sätta bebisens säkethet först. Kram

• MyDestiny

Det är normalt att de har aktivare dagar och "vilodagar".
    Min bm sa att är du orolig så ska man lägga sig på vänster sida och det ska vara minst 10 sparkar på 2 timmar.
    Att dricka kallt eller äta något sött kan också göra att bebisen "vaknar till" och rör sig.

• Cyanea

Min dotter var sån i magen. Ungefär tre dagar i sträck sparkade hon mig gul och blå, efterföljande tre dagar var hon väldigt lugn. För henne var det normalt. 

Jag rekommenderar dig precis som tidigare gjort - åk in och kolla upp det. Jag gjorde det i början för att få det bekräftat att allt var bra, när vi kontrollerat det ett antal gånger kunde vi se mönstret och slappna av även de lugnare dagarna. 

Men inget behöver vara konstigt eller så, det kan vara din bebis mönster. Min dotter vände sig gärna ofta och mycket, så förmodligen sparkade hon inåt de dagar jag inte kände av henne. Så kan det jul vara i ditt fall också. 

Lycka till :) 

• Fröken W

Tack för svar hörrni!

Bm lyssnade på hjärtljud och det lät bra. Hon sa också, precis som ni, att det kan vara ett sånt mönster min bebis har. Men om jag tycker att jag inte känner igen styrka och/eller regelbundenhet så skulle jag ringa förlossningen.

Jag kände mig lugnare när jag kommer hem eftersom bm lyssnat på hjärtat men hade ändå en känsla av att jag inte ville chansa. Ringde förlossningen och fick prata med en väldigt rar och förstående bm. Hon tyckte att eftersom min bm lyssnat på hjärtat och det faktum att jag har känt bebisen men att det var svagare och inte lika mycket så kunde vi avvakta. Hon sa att förändringen i rörelserna kunde bero på att bebisen fortfarande har gott om plats och kan ha vänt sig och sparkar inåt. Hon sa också att jag skulle äta något och sedan lägga mig på vänster sida, kände jag minst tio sparkar på två timmar så anses det vara normalt. Eftersom bebisen inte är så stor än och kan vara vänd inåt så sa hon att det inte behövde vara starka rörelser. Men hon var också noga med att påpeka att om jag var fortsatt orolig eller inte kände tio rörelser under två timmar så skulle jag ringa igen. Så jag kände mig lugnad av hennes ord, att hon tog det på allvar men på ett lugnt sätt.

Jag gjorde som hon sa, och redan efter 15 min hade jag känt bebisen mer än tio gånger så det var skönt.

Långt svar, men tänkte att det kanske kan vara till glädje för någon som har samma funderingar.

• Cyanea

Skönt att höra att det gått bra :) Jättebra att du kollade upp det. Som sagt, efter ett tag när man kollat upp det några gånger känner man igen om det är barnets vanliga mönster, men är man orolig ska man alltid göra som du gjorde. 

Lycka till nu :) 

Svar på tråden Lugnare bebis vissa dagar