• Tinavanja

    Orolig för sparkar

    Hej!

    Jag har en dotter på 1,5år o funderar på att skaffa ett syskon. Men orolig att dotterns sparkar o hoppande på min mage ska skada fostret. Hur tålig är magen? Någon som vet eller kan lugna mig?

  • Svar på tråden Orolig för sparkar
  • corran

    Tålig, tänk va många som skaffar syskon till "våldsamma barn" :) Men självklart är det kanske inte så bra att få världens spark eller hopp på magen.. 

    Jag väntade syskon när sonen va 1.5 ca, va väldigt noga med att inte utsätta mig för sånna situationen där han kunna träffa magen så. Lät honom inte klättra på mig tex osv. Stod på sidan av skötbordet vid blöjbyten tex så han inte kunde sparka mig imagen även om han sprattlade..
    Va ganska orolig och extra beskyddande över lillebror i magen.

  • MyDestiny

    Ganska tålig skulle jag tro. Har själv en vild 1,5 åring och är gravid i v 28. Klart 1,5 åringen klättrar och klänger men försöker ha koll så det inte blir för hårdhänt. Sover vi tillsammans brukar jag lägga en tunn kudde framför magen alternativt ligga med ryggen mot.

  • nnnnnnnn

    Barnet ligger skyddat, men varför skulle det vara OK att sparka och hoppa på din mage oavsett anledning?
    Avled, undvik situationer, avbryt leken om den blir för vild.

  • Greger

    Jag väger massor nu som höggravid men ligger ändå halvt på mage och sover
    Så magen tål rätt mycket.
    Men varför skulle det vara okej för barnet att hoppa och sparka på dig? Oavsett bebis i magen eller inte?

  • Tinavanja

    Nej jag tolererar det inte men ibland kommer dessa sparkar bara eller när hon inte får som hon vill. Hoppa är en lek men hon hoppar mer på pappa än på mig. Men fick ändå tanken hur mycket magen tål av barns sparkar. När jag skriver hoppar är det att hon sitter gränsle över magen o hoppar upp med rumpan en liten bit. Inte står o hoppar.

  • Skånetjej01

    Jag fick en spar i magen på jobbet när jag va gravid, men det gick bra. Även storasyster råkade sparka nån gång när hon va arg så tror att de är ganska tåliga.

Svar på tråden Orolig för sparkar