• sigge1235

Berätta för vänner att man försöker?

Jag och min man har nyss börjat försöka och jag funderar på om jag ska prata om detta med mina närmsta väninnor eller ej. Två av dem har varit öppna mot oss alla att de börjat försöka innan de blev gravida och det har varit roligt att följa det hela på ett hörn. Det är egetligen inte det väsentliga i det hela utan snarare att jag skulle vilja fråga dem som haft det lite motigt i barnverkstan men som lyckats om råd. Men samtidigt vore det roligt att berätta när man väl är gravid såklart om man blir det. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Berätta för vänner att man försöker?
  • Fkvi

Jag har berättat för mina närmsta vänner, mest för att jag är student och de skulle märka på fester och evenemang om jag inte drack eller börjat äta annan, bättre mat helt plötsligt ;)

• elyse

Vi har varit öppna. Det tog 15 månader och hormonbehandlingar, antidepressiva och sjukskrivningar inbakat i det. Det hade liksom inte gått att dölja i alla fall...

• frestelsen

Vi har varit öppna med det. Har fått en del missfall och de har varit skönt att folk vet då.

Sen tycker jag att de är skönt att kunna prata om det med folk:)

• Espresso

Jag har varit öppen med det med mina närmaste vänner samt mina föräldrar. Det är skönt att kunna prata om det och så slipper man lite frågor. Nu har det gått ett tag sedan vi började försöka, utan resultat och mina väninnor ställer ibland den ganska irriterande frågan "är du gravid än?" Jag svarar dem att jag kommer tala om för dem när jag är det, så de behöver inte fråga. Fick tyst på dem lite.

• Fia 28

Efter missfall så visste ju familjen att vi försöker bli gravida och det var jäkligt irriterande med frågan "är du gravid?" eller blickar på magen. Hade nog föredragit att inget vetat om att vi försökte.

• NollÅtta

Vi höll det som vår lilla hemlis, vilket vi tyckte var jätteskönt. Vi kunde försöka i det tysta utan att känna press eller att folk skulle börja fråga hur det går, Men vet ju liksom inte hur lång tid det kommer ta + roligt att överraska med att man var gravid sen .

Sen var det inget svårt att hålla det hemligt, inga missfall i bagaget och vi fick plus på 1a, 3e och nu 2a försöket. Men levde precis som vanligt fram till plusset gällande mat, alkohol osv. Man blir ju rätt begränsad av sånt sen när man är gravid så varför börja med det innan man ens plussat..

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Samnovak03

Vi började försöka för två månader sedan och än så länge har vi det enbart mellan oss. Jag tycker det är bäst, iaf den första tiden.

• Anjav8

Vi har precis börjar försöka och jag är ganska öppen med att vi vill ha barn snart.. har inte sagt rakt ut att nu försöker vi men har ändå hintat till nära vänner & kollegor. Känns bra :)

Svar på tråden Berätta för vänner att man försöker?