• Anonym (Mama)

Tips för att sluta blöja nattetid??

Börjat att (tillslut) ta tag i att dottern ska sluta m blöja på natten. Hon är 4 år o 9mån. (Varit blöjfri dagtid i 2år).

Prövat sova utan blöja 4 nätter, sen var vi bortbjudna 2nätter så då blev de blöja..sen utan blöja hemma nu 3nätter igen.

Prövat förstås att inte dricka så mkt innan natten, kissat så mkt det går innan sova osv.. Men nerkissad säng alla nätter utan blöja. Såklart tar det tid..men nått tips? Tänkte att hon skulle vakna på natten då hon kissar i sängen men det gör hon inte heller.. Inatt bytte jag sängen 2ggr till o med. Hmm....

• Svar på tråden Tips för att sluta blöja nattetid??
  • Anonym (Ingen stress)

Låt henne ha blöja på natten så länge hon behöver. Det är inte samma sak att vara torr på natten som på dagen då det styrs av olika hormoner. Förr eller senare blir hon torr när du märker att blöjan på morgonen är torr en vecka i sträck kan du testa en natt utan.
    Men är den blöt varje morgon är det inget du kan träna in då det som sagt beror på annat än "viljan" att inte kissa på sig. Är hon däremot uppåt 10 år och fortfarande kissar mycket i sängen så finns det hjälp att få.

• Grävling 75

Fast om hon är så gammal så förstår jag att ni vill ta tag i det. Har ni provat att ta upp henne och kissa när ni lägger er? Bär eller led henne till toa, sätt henne där och säg att hon ska kissa.

• Anonym (Ingen stress)
    Grävling 75 skrev 2016-06-29 08:13:10 följande:

Fast om hon är så gammal så förstår jag att ni vill ta tag i det. Har ni provat att ta upp henne och kissa när ni lägger er? Bär eller led henne till toa, sätt henne där och säg att hon ska kissa.

Finns barn som är betydligt äldre än så och fortfarande kissar på sig på nätterna. Åldern har inte med detta att göra.
  • Anonym (A)

Handlar om ett hormon, men också om hur djupt barnet sover.

Med vår äldsta körde vi larm när han var 6 år, och efter några veckor funkade det.

Vi hade blöja över kalsongerna först för att slippa blöt säng.

Med yngsta gick det automatiskt när hon var 4,5 år

• Anonym (Mama)
    Grävling 75 skrev 2016-06-29 08:13:10 följande:

Inte provat det (är ensamstående). Spontant känns de ju krångligt att väcka upp henne då hon somnat som en stock (har annars problem att hon är vaken väldigt mkt nattetid, så är så glad när hon äntligen sover!). Att man istället skapar en vana att vakna på natten? Är detta nått du provat?
  • Anonym (Oj)

Alltså du kan inte lära henne att bli torr på natten. Antingen funkar det eller inte.

Drt är först när de blir sju som BVC (här iaf) tycker det är lönt att börja utreda. I enstaka fall kan det då behöva medicineras men det är ovanligt.

Utan derbyt bättre att bara vänta. När blöjan varit torr i minst en vecka så kan ni ju prova.

Att ta upp barnet och kissa innan du själv somnar är också rekommenderat.

Men som sagt inte lönt om hon behöver kissa varje natt. Hon är ju inte så gammal heller.

Hon är inte redo helt enkelt, och det kan ni inte lära henne att bli heller. Det är fysiologiskt och förmågan utvecklas inomika takt för olika barn, precis som allt annat när det gäller barn.

• Anonym (Mama)
    Anonym (Oj) skrev 2016-06-29 20:13:50 följande:

Alltså du kan inte lära henne att bli torr på natten. Antingen funkar det eller inte.

Drt är först när de blir sju som BVC (här iaf) tycker det är lönt att börja utreda. I enstaka fall kan det då behöva medicineras men det är ovanligt.

Utan derbyt bättre att bara vänta. När blöjan varit torr i minst en vecka så kan ni ju prova.

Att ta upp barnet och kissa innan du själv somnar är också rekommenderat.

Men som sagt inte lönt om hon behöver kissa varje natt. Hon är ju inte så gammal heller.

Hon är inte redo helt enkelt, och det kan ni inte lära henne att bli heller. Det är fysiologiskt och förmågan utvecklas inomika takt för olika barn, precis som allt annat när det gäller barn.

Konstigt att någon nånsin ens "försöker" med detta då? Jag begriper att alla är olika o utvecklas i olika takt, men en del barn går det fortare för om de får "hjälpmedel" (som då kanske detta m att låta henne gå på toa några h efter hon somnat?). Har många bekanta vars barn slutat m blöja på natten bara ett litet tag (eller nästan samtidigt) efter att dem blivit torra dagtid, då man börjat pröva
  • Anonym (Mamma)

Vår son slutade med blöja nattetid när han var 5,5 år. Han vägrade helt enkelt ta på sig blöja nåt mer. Tyvärr slutade han inte kissa nattetid för det... Tog ett år innan han blev helt torr.

Inget att dricka sista timmarna innan läggning och att ta upp honom en (eller ibland två) gånger hjälpte ju så att han inte kissade i sängen. Men inte "lärde" han sig att bli torr för det, så snart vi testade att inte ta upp honom så kissade han på sig igen. 

• Anonym (nja)

Vad som skrivs här ovan om hormonet är både sant och falskt.

Det finns ett hormon som styr urinproduktionen nattetid. Saknar man det hormonet kan man inte sova hela natten utan att kissa. Helt riktigt. Att inte klara detta betyder i sig inte att man måste kissa i sängen. Behöver du som vuxen kissa på natten så vaknar du och stapplar iväg till toan. Barn har samma förmåga.

Frågar du föräldrar vars barn ECats (erbjudits alternativ till blöja redan som bebisar) kommer du få höra att de barnen ofta är torra nattetid innan de är torra dagtid. Barnen vaknar till lite lätt, väcker föräldrarna som hjälper dem att kissa och somnar sen om.

Missförstå mig inte, hormonet är underbart eftersom barnet slipper vakna till av kissnödighet men det är strängt taget inte nödvändigt för nattorrhet. Tittar man dessutom på vilka hjälpmedel som finns så handlar de flesta om att lära barnet att vakna innan det kissar på sig.

Med detta sagt håller jag med om förslaget att ta upp dottern innan du lägger dig. Ta in en potta till henne och låt henne kissa på den utan att vakna till fullt ut. Om ni använder byxblöja är det ju enkelt att göra så men fortsätta med blöja. Med lite tur betyder det att blöjan är torr till morgonen och då kan ni ju ta av den.

• Anonym (Oj)
    Anonym (Mama) skrev 2016-06-29 20:45:05 följande:

Konstigt att någon nånsin ens "försöker" med detta då? Jag begriper att alla är olika o utvecklas i olika takt, men en del barn går det fortare för om de får "hjälpmedel" (som då kanske detta m att låta henne gå på toa några h efter hon somnat?). Har många bekanta vars barn slutat m blöja på natten bara ett litet tag (eller nästan samtidigt) efter att dem blivit torra dagtid, då man börjat pröva

Fast vaddå försöker? De flesta tar väl bort nattblöjan för att den är torr på morgonen. Är där kiss i den så behövs den fortfarande.

Givetvis kan man försöka underlätta för sitt barn, men då pratar vi typ om att inte dricka efter kl 18 och sen väcka för att kissa kl 23. Sen finns det ju madrasser som larmar, men de är ganska bökiga och det rekommenderas inte förrän barnen är lite äldre.

Du gör givetvis vad du tror är bäst, men om din flicka kissar i sängen varje natt så tror jag inte hon är redo. Jag tror att du gör er båda en tjänst om ni behåller blöjan lite till.

Var också försiktig så att hon inte börjar känna att hon misslyckas, många barn skäms och mår dåligt över detta.

Ni kan prova igen om tre månader. Eller bara vänta tills blöjan är torr på morgonen några dagar.

Kontakta BVC om du är orolig, de brukar vara duktiga på sånt här! Lycka till :)
Svar på tråden Tips för att sluta blöja nattetid??