• Anonym (ts)

skurit mig - när ska man kolla upp sådant?

Jag skar mig i två fingrar idag vid ett-tiden. Ganska rejält och det blödde otroligt mkt. Sköljde av det och satte snabbt på plåster med rätt mycket tryck.
    nu tog jag av plåsterna och det blöder fortfarande rätt bra. Sambon tycker jag är tramsig som funderar över detta, för han skär sig hela tiden på jobbet, men när behöver man egentligen kolla upp sådant här? Det känns ju absolut fjantigt att åka till akuten för detta och det rinner ju inte så länge det är tryck på. Det är väl dessutom ändå inte så mycket dom kan göra? Eller?

• Svar på tråden skurit mig - när ska man kolla upp sådant?
  • Anonym (NåloTråd)

Om det är djupt kanske det behöver sys eller tejpas ihop. Att din sambo skär sig varje dag på jobbet har väl inget med din skada att göra? Det handlar ju inte om att du blöder farligt, för det tror jag inte, men det kan ju bli bestående men eller fula ärr om man inte tar hand om såren på rätt sätt.

• Anonym (ssk)

Det beror på var du ska dig i fingret :) men en bra grej är att testa att trycka på översta leden i fingret och se om du kan hålla emot. Klarar du det är inga senor av och det borde läka ok. Om du är orolig så ring 1177, de brukar vara jättebra :)

• Anonym (ts)
    Anonym (NåloTråd) skrev 2016-06-29 18:54:59 följande:
    Om det är djupt kanske det behöver sys eller tejpas ihop. Att din sambo skär sig varje dag på jobbet har väl inget med din skada att göra? Det handlar ju inte om att du blöder farligt, för det tror jag inte, men det kan ju bli bestående men eller fula ärr om man inte tar hand om såren på rätt sätt.
    Han menar ju på att han skär sig på liknande sätt och det har aldrig vart några problem. 
    Anonym (ssk) skrev 2016-06-29 18:55:42 följande:
    Det beror på var du ska dig i fingret :) men en bra grej är att testa att trycka på översta leden i fingret och se om du kan hålla emot. Klarar du det är inga senor av och det borde läka ok. Om du är orolig så ring 1177, de brukar vara jättebra :)
    Tack. Det är rakt in nästan i höjd där nageln börjar, så det har tagit "stopp" mot nageln. Jag kan hålla emot så det är antagligen inga problem :)
  • Anonym (NåloTråd)
    Anonym (ts) skrev 2016-06-29 19:02:52 följande:
    Han menar ju på att han skär sig på liknande sätt och det har aldrig vart några problem. 
    Anonym (ssk) skrev 2016-06-29 18:55:42 följande:
    Likande sätt betyder ju inte samma sätt. Tycker det är han som är fånig som jämför skador på det sättet.
  • Anonym (ts)
    Anonym (NåloTråd) skrev 2016-06-29 19:13:26 följande:
    Likande sätt betyder ju inte samma sätt. Tycker det är han som är fånig som jämför skador på det sättet.
    Ja, jag håller ju med dig, vet inte varför jag "försvarar" honom.
  • Jasmin Karlsson

Men det låter ju som ett ordentligt djupt sår om det fortfarande blöder nu när du släpper på trycket 6 timmar senare. Det kan vara en större artär som är avskuren. Jag skulle iallafall ringt in till 1177 och frågat.

• mandolin76

Vad jag förstår har du skurit dig på ovansidan av fingrarna. Det går ganska många nerver och senor där så det jag tycker du skall vara extra uppmärksam på är fingrarnas rörelseförmåga.

För något år sedan skar min mamma sig över den övre knogen. Det var inte särskilt djupt och blödde inte så mycket men hon kunde inte böja fingertoppen. Efter ett par dagar frågade hon skolsköterskan på hennes jobb om det med rörelseförmågan och blev skickad direkt till akuten. Det visade sig att hon skurit av en sena och att det behövdes opereras för att läka igen.

• Petite Chérie

Jag har för mig att man ska söka vård om det blöder i 4+ timmar.

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Vickan I

Finns det ingen när- eller lättakut du kan gå till? Jag hyvlade av en del av toppen på ett finger på en mandolin (heter det så?) på jobbet . Inte så värst, men jäklar vad det blödde och slutade inte. Jobbade några timmar men slutade inte blöda så fort jag lättade på trycket. Tillslut gick jag till vårdcentralen och visade sig att jag behövde sy ihop ett blodkärl och det var inte lätt för läkaren, men gick tillslut. Så litet behöver inte vara obetydligt.

Svar på tråden skurit mig - när ska man kolla upp sådant?