• Mammatillelise

god mat för gluten / laktos intolerans

Har börjat misstänka att jag inte tål gluten eller laktos. Får väldigt ont i magen på morgon och kväll och ibland även illamående. Jag har läkartid inbokad för att ta prover men så länge behöver jag tips på bra och god mat. Har tex ingen koll på vad som innehåller gluten osv. Pasta och sånt är självklart men tipsa Gärna om saker som ej är det.

• Svar på tråden god mat för gluten / laktos intolerans
  • AstridA

Om du ska ta prover måste du fortsätta äta gluten annars kommer proverna visa fel. 

• nnnnnnnn

som ovanstående redan sagt: Fortsätt med gluten om du ska utredas.

Några saker att testa:
    1) Köp omeprazol eller liknande och ta en rejäl kur. Kanske försvinner mycket av obehagen? Då är det säkert magkatarr som spökar och förvärrar eller orsakar symptomen.
    2) Uteslut all mjölk helt ett tag. Det påverkar inga tester eller liknande, som gluten gör. Testa 2 veckor utan någon som helst mjölk, läs innehållsförteckningar och sök efter trådar om "mjölkfri" så får du massor med tips.
    Efter 2 veckor testar du att äta/dricka mjölk och ser hur du reagerar. Ingen reaktion= det beror inte på mjölken.
    3) Testa att äta väldigt nyttigt och regelbundet. Det kan hjälpa.

Lycka till!

• Mammatillelise

Tack för bra svar! Tänkte inte sluta med gluten helt men trappa ner lite och kanske skippa frukostmackan bara. Har inte druckigt ren mjölk på va två veckor men har ätit mjölkprodukter men tänkte även trappa ner på det också.

• AstridA

Enligt vår läkare ska man inte ens dra ner på gluten då även det kan påverka resultatet, vi fick rådet att istället äta precis som vi gjort innan provtagningen. 

• Mammatillelise
    AstridA skrev 2016-06-30 10:37:55 följande:

Enligt vår läkare ska man inte ens dra ner på gluten då även det kan påverka resultatet, vi fick rådet att istället äta precis som vi gjort innan provtagningen. 

Okej tack! Ska ta prover nästa vecka så får stå ut tills dess!
Svar på tråden god mat för gluten / laktos intolerans