• Anonym (TS)

Hur lång tid innan regelbunden mens igen efter förlossning?

Fick barn för 4 månader sen och haft mens 1-2 ggr sen dess (registrerade inte så noga första gången, kan ha varit avslag).

Innan var cykeln rätt regelbunden, men nu verkar det vara lite hur som helst. Nu är jag på cykeldag 29 och ingen mens än, bara lite vit flytning.

Hur var det för er? Fick ni regelbunden cykel igen? Hur lång tid tog det? Kan det ta längre tid vid snitt?

• Svar på tråden Hur lång tid innan regelbunden mens igen efter förlossning?
  • Fjäril kär

Det kan ta upp till ett år innan mensen stabiliserar sig och blir som vanligt igen.

Det kan ibland också bli så att den förblir oregelbunden .

Så du får vänta och se. Tänk också på att vikten påverkar mensen. Har du mycket övervikt kvar kan mensen strula likväl som åt andra hållet om du tappat alldeles för mycket.

Kör du oskyddat sex får du kanske tänka på att du kan bli gravid och mensen uteblir av den orsaken.

• Carambolan

Jag har tre barn och med alla har det tagit över ett år innan jag fick tillbaka mensen och mellan 1,5-2 år innan den var helt regelbunden.

• Anonym (TS)

Tack för svar. Amningen funkade tyvärr inte. Ah, trodde det brukade gå lite snabbare innan den blev hyfsat regelbunden om den var det innan barnet kom...

Tror inte jag kan vara gravid, kanske tar ett test bara för att veta säkert..

• Lowika

Första mensen kom efter 2 månader, kom sedan som en klocka dag 28 två ggr till innan jag satte in spiralen. Båda gångerna.

• MissHelene

Är snittad och fick tillbaka min mens efter 3 månader trots amning. Blev regelbunden direkt, inland kan den vara ngn dag tidig och ibland ngn dag sen men så var det även innan graviditeten :)

Svar på tråden Hur lång tid innan regelbunden mens igen efter förlossning?