• SweetJune

Fråga ang förskoleavgift när man är föräldraledig

Hej! I september kommer det vara ett år sedan sonen började förskola och jag lämnade uppgift om inkomst. Har betalt maxtaxa. Men från hösten kommer jag vara mammaledig och kommer ha 0 kr i inkomst, planerar inte ta ut några dagar. Ska jag då lämna in en ny löneuppgift så betalar vi efter min mans lön? Två månader senare ska han vara pappaledig med mig, ska jag lämna in en ny inkomstuppgift då? Lämnar man alltid in en ny när en ändring sker eller de räknar på en totalinkomst baserad på 12 månader from att man lämnade in?

Vet ni om allmän förskola (gratis från tre år) gäller även på privata förskolor?

• Svar på tråden Fråga ang förskoleavgift när man är föräldraledig
  • violis

Man ska anmäla ny inkomst varje gång inkomsten förändras eller minst en gång om året ( många kommuner höjer upp avgiften till max om man inte skickar in en ny inkomstuppgift före ett vist datum,men det får man brev/mail om i god tid, antar att det är pga att vi föräldrar gärna ändrar inkomst uppgiften om det är till vår fördel men inte är lika glada i att ändra åt andra hållet 😇) Vad det gäller allmän förskola ska det gälla alla förskolor oavsett om de är privata eller kommunala ( från o med höstterminen det år barnet fyller 3) Grattis till den lilla/lille 😃

• SweetJune
    violis skrev 2016-06-30 07:07:18 följande:

Man ska anmäla ny inkomst varje gång inkomsten förändras eller minst en gång om året ( många kommuner höjer upp avgiften till max om man inte skickar in en ny inkomstuppgift före ett vist datum,men det får man brev/mail om i god tid, antar att det är pga att vi föräldrar gärna ändrar inkomst uppgiften om det är till vår fördel men inte är lika glada i att ändra åt andra hållet ????) Vad det gäller allmän förskola ska det gälla alla förskolor oavsett om de är privata eller kommunala ( från o med höstterminen det år barnet fyller 3) Grattis till den lilla/lille ????

Stort tack för svar och gratulationer lika bra att säga till förskolan nu? Ändringen gäller from september..
  • violis

Att förvarna är aldrig fel 😃, även om det inte spelar någon roll för förskolan hur stor del av barnets kostnader ni betalar,förskolan får samma " barnpeng" /barn från kommunen oavsett hur stor del av den summan de ensklida föräldrarna betalar ( skillanden i " barnpeng" går på barnetns ålder dvs en högre " barnpeng" för barn mellan 1-3 år än för barn mellan 3-6 år) Men ur schema synpunkt så kan det vara bra att veta om ett barn byter schema tider så fort som möjligt ( Vi lägger ju våra scheman utefter barngruppens scheman och kan även göra mindre justeringar under terminerna om behovet uppstår)

• violis

( förstår inte varför mina " smiles" helt plötsligt blir frågetecken ?)

• SweetJune
    violis skrev 2016-06-30 07:35:04 följande:

Att förvarna är aldrig fel ????, även om det inte spelar någon roll för förskolan hur stor del av barnets kostnader ni betalar,förskolan får samma " barnpeng" /barn från kommunen oavsett hur stor del av den summan de ensklida föräldrarna betalar ( skillanden i " barnpeng" går på barnetns ålder dvs en högre " barnpeng" för barn mellan 1-3 år än för barn mellan 3-6 år) Men ur schema synpunkt så kan det vara bra att veta om ett barn byter schema tider så fort som möjligt ( Vi lägger ju våra scheman utefter barngruppens scheman och kan även göra mindre justeringar under terminerna om behovet uppstår)

Tack, har redan sagt till om tider men då säger jag till om lön också. Sonen har också blivit blöjfri och de tar en fast blöjavgift oavsett hur mycket man är där. Blir ju stor skillnad i inkomst när jag blir mammaledig så bra att spara in kostnader..
Svar på tråden Fråga ang förskoleavgift när man är föräldraledig