• ssa123

Hämta valp vid 10 el 12 veckor?? Input tack!

Vi har tingat en liten valp i sommar.

Detta var helt oplanerat egentligen, eller snarare dök rätt valp upp vid 'fel' tillfälle.

Uppfödaren släpper valparna vid 10 v. ålder.

Pga tidigare inbokad semester skulle det eg vara lämpligast för oss att hämta vid 11,5 v.

Dock är ju inte semestern viktigare än att ge valpen den bästa starten.

Så kom med alla åsikter och erfarenheter runt att hämta en valp så 'sent'!

Valpen bor i familj med sin mamma pappa och två hundar till

• Svar på tråden Hämta valp vid 10 el 12 veckor?? Input tack!
  • caveat emptor

Det är inte sent, visserligen har jag hämtat vid nio och tio veckor men varför skulle tio dagar extra vara något problem? Då får ju valpen lite extra fostran bara Av sina föräldrar alltså. Om uppfödaren går med på det skulle jag ha hämtat vid 11,5 vecka.

• ssa123

För uppfödaren var det inga bekymmer. Dock var en vännina snabb att påpeka att valpar ska hämtas vid 8 veckor. Började då googla runt och vissa anser att åldern 8-12 v är viktigast för valpens liv.

Då har vi ju bara en halv vecka med valpen innan den är 12 veckor.

Men vissa anser att 'ju senare ju bättre'

• Dexter dot com

Fler och fler har insett av valpar blir oftast säkrare och tryggare individer av att stanna lite längre hos sin mamma så att hämta vid 12 v är bara bra. Passa på att hälsa på några gånger innan hämtning så valpen känner igen er och ni inte är helt främmande vid hämtning. Jag personligen har aldrig köpt valp av uppfödare som vill bli av med dom vid 8 veckor.

• ssa123

10 v är uppfödarens gräns. Våran hund vi redan har kommer från samma och henne hämtade vi vid 10 v också.

• Isa74

Det är 10v som gäller???????? För ca 10-15 år sedan tog man valpar från 8v. Men "seriösa" uppfödare väntar till minst 10v!

• Babyfeber
    Isa74 skrev 2016-07-21 01:39:05 följande:

Det är 10v som gäller???????? För ca 10-15 år sedan tog man valpar från 8v. Men "seriösa" uppfödare väntar till minst 10v!

8 veckor är det tidigaste enligt skk vilket många går efter. Vissa uppfödare väljer dock att avvakta.

Det är ingen fara att vänta Ts :)
Svar på tråden Hämta valp vid 10 el 12 veckor?? Input tack!