• Anonym (Skrivande)

    Fader okänd

    Jag håller på och skriver en roman där en kvinna blir med barn (och väljer att behålla det) men inte vill säga vem fadern är.
    När jag själv fick barn på 90-talet var jag ogift och barnafadern fick då skriva på att han var far till det blivande barnet. Men hur fungerar det om mamman vägrar säga vem pappan är, och han dessutom inte är närvarande (eller intresserad)? Vilken myndighet är det som försöker pressa den informationen ur mamman? Kan det bli några påföljder av att hon inte berättar?

  • Svar på tråden Fader okänd
  • Fenomena80

    Det är väl i första hand socialtjänsten (Familjerätten?) som ligger i för att reda i frågan. Mamman pressas rätt hårt på vem det är och jag vet att man inte kan söka underhållsstöd från FSK om man inte medverkar till faderskapsutredningen. Antar att FSK kollar med socialtjänsten hurpass behjälplig man är.
    Går det inte få veta vem pappan så går det inte men jag tror inte det är särskilt lättvindigt.
    En väninnas dotter fick barn och uppgav två namn på tänkbara fäder men det visade sig inte vara någon av dem och vad jag vet så kunde man inte komma längre då dottern fortsatte hävda att det verkligen var nån av dem.
    Känner också till en psykiskt sjuk kvinna som inte kunde medverka alls till att säga något om vem pappan till hennes barn var så där lämnades det som "fader okänd".

  • Anonym (vän)

    En vän till mig var bergsäker på att hennes ex var pappa till hennes barn. Det visade sig vara fel, pappan är istället en finsk man hon träffat på Finlandsbåten. Med honom hade hon kondom, med sitt ex inte.

    Så kan det gå. Hon hade dock funderingar på om det verkligen var hennes ex som gick och testade sig, han har nämligen en vän som är ganska lik honom och hennes ex blev vansinnig när han fick veta att han kanske skulle bli pappa.

    Iaf, när testet var gjort och det befanns att han inte var pappan så fick min vän tala med socialtjänsten i flera omgångar, under drygt ett år. Allt hon visste om killen var hans namn. Ett vanligt finskt mansnamn. De hade varit i hennes hytt så inte ens hyttnr visste hon. de fick aldrig tag på killen så efter ett år fick de skriva fader okänd. Nu är dock barnet adopterat av mannen hon sedermera gifte sig med och fick flera barn ihop med.

    Hon kände sig jäkligt ifrågasatt då hon fick sitta och redogöra för sitt sexliv och flera gånger dessutom. Hela första året med hennes barn hade kunnat bli så mycket bättre om hon sluppit allt detta.

  • Anonym (Maja)

    Vet en tjej som fick barn med en gift man som absolut inte ville stå som fader på papper. Tjejen sa att hon varit ute på krogen, blivit berusad och haft sex med en kille. Hon sa att hon inte kom ihåg vad han hette och knappt hur han såg ut. Det blev ingen ytterligare utredning och de skrev fader okänd direkt.

  • Anonym (vän)
    Anonym (Maja) skrev 2016-07-01 02:32:44 följande:

    Vet en tjej som fick barn med en gift man som absolut inte ville stå som fader på papper. Tjejen sa att hon varit ute på krogen, blivit berusad och haft sex med en kille. Hon sa att hon inte kom ihåg vad han hette och knappt hur han såg ut. Det blev ingen ytterligare utredning och de skrev fader okänd direkt.


    Då får hon hoppas att det inte uppdagas då hon har begått ett bedrägeribrott om hon tagit emot underhåll via Fk.
  • Okänd F

    Om man tror sig vara fader till någons barn men inte vet vart de fött eller bor kan man söka genom DNA prov eller nåt. Många lät sig luras av dåliga tider på 90 talet då många avsiktligt låg eller sökte upp killar med lite lättare livsstil för att få lägenhet och socialbidrag.

Svar på tråden Fader okänd