• liinaae

Få rutiner med bebis

Hej! Jag har en bebis på 6 veckor, har ännu inte fått in några rutiner med henne o det förväntar jag mig inte heller..jag följer henne. Men, på bvc har dom sagt att man ska försöka få in rutiner så småningom, det är viktigt för bebisar med rutiner. Lättare i framtiden också.

Men jag vet inte hur det ska gå till?? Har försökt läsa lite o då kan det stå att man ska stiga upp samma tid varje dag o göra samma saker varje dag(typ) att försöka planera in liknande aktiviteter samma dag osv..åtminstone de första månaderna. Vet många som fått bra sömnrutiner t.ex. redan vid 4 månaders ålder då. Men såklart, alla e olika. Men jag undrar hur man ska lägga upp en dag, och när man ska stiga upp samma tid..om lillan sover, ska jag väcka henne då..?? Känns ju fel. Ja, det är många frågor som nybliven mamma! Hoppas ingen tar mig fel, jag vet att jag inte kan få rutiner nu o allt ska gå felfritt.. Men att börja lära in dessa rutiner så mycket det bara går o accepteras av lillan. Allt i hennes takt.

• Svar på tråden Få rutiner med bebis
  • Flickan och kråkan

Jag har tre barn. Rutiner spädbarn bör ha är:

- Sova när de är trötta

- Äta när de är hungriga

Barn utvecklas enormt under första året och alla basala behov utvecklas till rutiner alldeles automatiskt. Det är bara när vi är äldre som vi börjar krångla till det hela . Krångla inte till livet för ert barn eller er själva. Om du tex läser om hur barns sömn fungerar och utvecklas första året så förstår du varför ditt barn sover som det gör och varför barn på 4 månader verkar ha fått hyfsad rutin på sin sömn. Vi fungerar så biologiskt. Inget vi måste fixa som föräldrar .

• Carambolan
    Flickan och kråkan skrev 2016-06-30 22:29:25 följande:

Jag har tre barn. Rutiner spädbarn bör ha är:

- Sova när de är trötta

- Äta när de är hungriga

Barn utvecklas enormt under första året och alla basala behov utvecklas till rutiner alldeles automatiskt. Det är bara när vi är äldre som vi börjar krångla till det hela . Krångla inte till livet för ert barn eller er själva. Om du tex läser om hur barns sömn fungerar och utvecklas första året så förstår du varför ditt barn sover som det gör och varför barn på 4 månader verkar ha fått hyfsad rutin på sin sömn. Vi fungerar så biologiskt. Inget vi måste fixa som föräldrar .

Håller helt och hållet med.
  • Cadencee

Den enda rutinen vi hade från början, och det var enbart för att jag och sambon skulle ha lättare att fullfölja när sonen blev äldre, det var att när vi bytte blöja efter klockan 18 så satte vi på pyjamas för då var det kväll. Det blev en ganska mysig rutin ändå för då släckte vi oftast ner litegrann hemma också så det blev "kväll", men som sagt, mer för oss än för bebisen :)

• MissHelene

Det kommer av sig själv :)
    Man ska inte "bråka" med en så liten rackare, jag trodde som du att man behövde hjälpa till på traven då jag också läst om det men jag lät tiden gå och min skapade rutiner själv. Hon är idag lite mer än 5 månader och visst byter hon rutiner ibland men det gör juh även vuxna, vissa kvällar vill hon vara uppe lite längre och vissa måltider flyttar hon på etc :)

• Anonym (jagdå)

Enda rutin vi haft med båda barnen är att göra skillnad på dag och natt. Dagtid är det ljust, radion eller tvn står på, jag städar, stora tjejen leker högljutt, även när lillasyster sover. Runt 19-19.30 tiden byter vi till pyjamas och dämpar belysningen, sänker ljudet på tv m.m.

• Mammatillelise

Vi har inte bråkat och fått in jättebra rutiner som hon följde redan vid några månader. Hon är snart 1. Tror Man bara ska ta det som det kommer om det går, för vissa är det svårare

• Iowhannah

Jag tror inte på att man kan skapa rutiner för en bebis. Min son är 8,5 månader och har skapat sina egna rutiner, så det är bara för oss att följa med. Som flera har skrivit så är det enda vi har varit noga med att visa när det är kväll. Då är det ev bad, ren blöja och pyjamas.

För oss kom rutinerna av sig själva när gossen var typ 3,5 månader, och vid 6 månader började han skippa nattmålet också.

• Ellonbellon

Från dag 1 skilde vi på natt och dag, på natten pratade jag så lite som möjligt, bytte blöja i mörker etc. Han var ju vaken på natten ändå, men det var ingen lek alls. Och tvärtom på dagen. Vi bytte till pyjamas samma tid på kvällen, men morgonen kom när vi båda var vakna. Jag orkade inte gå upp tidigt varje dag eftersom det är ganska viktigt att mamma också får lite sömn.

Men det att skilja på natt och dag tror jag är viktigt! Tog inte många dagar innan han förstod att sova mer på natten och längre på dagen.

Andra rutiner har kommit senare, och faller sig ganska naturliga. Hur han sover, man får anpassa sig och göra aktiviteter efter det. Sömnen ändrar sig ju också, ena veckan kanske han sover en timma på förmiddagen och nästa vecka behövde han inte alls den timman.

Son född 7 juli 2015, BF januari 2017
  • nnnnnnnn

Som du redan läst - skilj på dag och natt.

Dag = ljust och ljud även vid vila/sömn.
    Natt = tyst och släckt. Även om det lockar att titta på TV vid nattamning, så är det bättre om du kan låta bli. Liggamma eller ha bara någon nattlampa tänd.

Bra rutin kan vara:
    När barnet vaknar och klockan är mer än 7 så börjar dagen. Upp med rullgardiner, slå på musik, gör saker tillsammans tex vattna blommorna, gå ut eller titta på leksaker.
    På dagen är det ljust även om barnet sover.
    Mata ofta! Erbjud gärna mat varannan timme, vänta inte tills barnet skriker och gråter.

När klockan blir 18-19 så kan man börja dämpa ner, dra för lite gardiner eller persienner, dämpa ljud och ljus, bada? Ta på pyjamas och borsta tänderna (gommen). När barnet somnar, så lägger man det i ett rum med bara nattlampa (även om man samsover, så bör det vara tyst och ganska mörkt).
    På natten byter man bara blöja om barnet bajsat, återigen - tyst och mörkt. Nattlampa eller lysa lite med en ficklampa för att få rent, men inte dagsbelysning.
    Om barnet vaknar, vagga lite och se om det somnar om. Eller tag upp och mata till sömns, försök undvika att barnet blir helt vaket om det går att undvika.

• fantasy06

Jag tycker rutinerna kommit av sig själv. Har nog fått en "lätt" bebis för hon har sovit hela nätterna sne hin var ca 1 månad. I början fick hon styra allt. Nu är hon 6,5 månad och rutinerna har bara kommit av sig självt.

Tror hon var ca 5 månader när rutinen började som ff finns kvar. Med mattider o sådär. Sen är det klart olika vilka tider hon vaknar. Men lägger sig mellan 19-19.30 o vaknar allt från 6.30-8

• momto2

Det där med rutiner är spännande...
    Min man jobbar skift och när vår son var liten så hade folk åsikter om det där med rutiner. Vi hade egna rutiner som passade vårt liv och våra förutsättningar.

När vår son började på dagis nattade vi honom tidigare så han skulle få sova ut. 
    Men vi har aldrig väckt honom för att ge honom mat, han fick mat när han vaknade.

Rutinerna löser sig med tiden och det viktigaste är att man får kärlek, mat och tillräckligt med sömn.

• Annelie 76

Den viktigaste rutinen att få in är att på natten är det tyst, mörkt och tråkigt och man ska sova medan på dagen är det ljust, aktivitet och man är vaken. Resten löser sig självt.
    Framåt 8-12 månader kan man behöva ha lite mer ordnade sov- och matstunder men det är olika från barn till barn.

• Majken03

Vi hade ända från början att dag var dag och natt var natt. Vi väckte runt kl 8 på morgonen från hon var 4 månader, läggdags var runt kl 19. Nattamning o blöjbyten gjordes alltid i sovrummet i mörkret, hade en lite nattlampa tänd i hallen som räckte. Vi bytte alltid om från pyjamas till kläder även om vi bara bar hemma o lika på kvällen, bytte om till pyjamas och gjorde lixom en kvällsrutin. Vi har absolut inte haft samma aktiviteter varje dag, men hennes mat o sovtider har varit samma. Är vi borta på middag så lägger vi henne senast kl 20 även nu när hon är 4 år. Hon behöver sova 12 timmar per natt för att orka dagarna.

• Flickan och kråkan
    Majken03 skrev 2016-07-02 21:50:56 följande:

Vi hade ända från början att dag var dag och natt var natt. Vi väckte runt kl 8 på morgonen från hon var 4 månader, läggdags var runt kl 19. Nattamning o blöjbyten gjordes alltid i sovrummet i mörkret, hade en lite nattlampa tänd i hallen som räckte. Vi bytte alltid om från pyjamas till kläder även om vi bara bar hemma o lika på kvällen, bytte om till pyjamas och gjorde lixom en kvällsrutin. Vi har absolut inte haft samma aktiviteter varje dag, men hennes mat o sovtider har varit samma. Är vi borta på middag så lägger vi henne senast kl 20 även nu när hon är 4 år. Hon behöver sova 12 timmar per natt för att orka dagarna.

Men det handlar ju snarast om att ni trivs med det som föräldrar än att det är ett behov för barnet. Menar alltså inte att det är negativt på något sätt utan att barn som man följer utan att bestämma rutiner skapar dessa ändå. Vi har låtit våra spädbarn somna och vakna som de själva önskat. Har ändå en 3-, 7- och 8-åring som nattas 19 och vaknar 06-07. De har sovit på det viset sedan de inte var spädbarn längre. Man behöver alltså inte oroa sig för att man inte har rutiner med en 6-veckors.
Svar på tråden Få rutiner med bebis