Hur lär jag av mig och barnen att inte behöva höja rösten för att de ska göra som jag vill?
Jag har insett på sistone att jag höjer rösten ofta till mina barn när jag vill markera att det är allvar, när jag vill ha en snabb reaktion, när jag vill få dem att göra som jag säger. Dvs jag håller en vanlig samtalston oftast med dem hoppas jag, men jag ser ett mönster i att jag snabbt tar till att höja rösten och tom skrika just i lite stressade situationer (typ när vi är på väg ut genom dörren och något av barnen börjar dribbla med en leksak eller något som bara fördröjer oss) eller när jag är trött, less och inte orkar strul, som tex när jag bett dem tre gånger om att komma (till middagsbordet, tandborstningen eller liknande situationer).
Det här känns inte bra. Jag vill att de ska kunna göra som jag säger utan att jag höjer rösten. Men många gånger får jag ingen reaktion alls förrän jag tjatat tre gånger och sen höjt rösten... Jag vet att målet med barnuppfostran inte är lydnad (har läst boken växa - inte lyda/Lars H Gustavsson tex) men det finns ändå situationer varje dag när jag bara vill och förväntar mig att barnen gör som jag säger. När vi ska gå ut genom dörren för att åka till skola och jobb, när middagsmaten står på bordet och väntar, när klockan är mycket och vi ska gå och lägga dem/åka till aktiviteten och liknande.
Hur vänder man den här onda cirkeln, hur agerar ni hemma för att få barnen med på noterna i liknande situationer?
Barnen är i yngre skolåldern.