• halloumi

    Behöver bolla tankar, är oplanerat gravid med 4:e barnet

    Hej! Jag och min man har tre barn. Den äldsta fyller snart 6 år, mellanbarnet fyllde precis 3 och den yngsta är bara 5 månader. Jag har precis fått reda på att jag nu väntar vårt 4:e barn! Denna gravidiet är oplanerad. Helt ärligt vet jag inte hur jag känner då vårt yngsta barn fortfarande är så liten. Tankar som snurrar är exempelvis:

    Kommer vi att hinna med alla barn? Känns som jag får dåligt samvete mot dem för att det kommer en till som vi ska hinna se, ge kärlek osv. Går det bra för er som har 4 barn?

    Hur kommer det påverka vår yngsta som bara är 13-14mån isf när fyran föds?

    Hinner man med hem, jobb och allt annat?

    Semestrar?

    Blir det stor skillnad ekonomiskt?

    Egentligen säger mitt hjärta att jag vill behålla den här lilla bebisen men jag oroar mig för vad alla andra ska tänka och tycka. Jag skäms för att vi råkat bli gravida såhär tätt inpå men känner samtidigt att jag kommer tänka på den här lilla resten av livet om vi väljer att ta bort honom/henne. Det jobbiga är även att jag vet att min man absolut inte vill ha fler barn. Han skulle däremot aldrig tvinga mig till en abort. Vet egentligen inte vad jag vill få ut av den här tråden, bara bolla tankar antar jag. Jag vill nog egentligen behålla men är det bara otroligt själviskt av mig?

    Tacksam för era tankar!

  • Svar på tråden Behöver bolla tankar, är oplanerat gravid med 4:e barnet
  • Min underbara hjärtan

    Min älsta var 5 när vi Fick vår 4e som va oplanerad fick veta v 18 att hag va gravid så sent v 28 +6 åkte jag in med värkar han bår minsta kom förtidigt blev ett tag på neutal vård men allt gick bra och nu är han drygt 1 år det går super fint.... Mellan mellan barnen äre bara dryga ett år i mellan gick fint men vist va det tufft i bland jade båda hemma från dagis bara äldsta som började på 15h de båda små sov på dagen kunde jag vila en stund hinna plocka fixa osv.

  • halloumi

    Vad skönt att allt gick bra trots att han kom så tidigt. Glad att läsa att allt går fint, det ger mig hopp. Jag vill ju få det här att funka men känner mig rädd för att de barn vi redan har ska bli lidande. Visserligen har de känslorna kommit inför varje nytt barn men det har ju gått fint och syskonkärleken är stor även om det bråkas en del bland de två äldsta.

    Hur gamla är dina barn? Vad har varit/är tuffast? Känner du att ni räcker till för varje barn?

  • Min underbara hjärtan

    Jag förstår precis hur du tänker. Jag tror allt handlar om prioritering, vist kan jag/vi känna att man skulle ha mer tid men man få fånga tiden vi är rätt duktiga på att ta med barnen i det vi gör så ex egen tid kan få bli följa med handla eller hjälpa till att laga mat , eller baka osv. Eller lånat bort lillebror gick på cirkus med de tre större den äldsta blir sju. Det två äldsta få vara vaken lite längre nu på sommaren en de två mindre. Som i går ex kunde inte den största somna så då fick hon komma upp och vara uppe en stund med oss . Vi brukar ge de egna stunder med oss bla med de som de gillar att göra gillar men oxå i vardagen. Allt behöver inte vara flera timmar utan att man fånga tiden och stunden. Inte lägga för hög ribba liksom.... Barn gillar ju i regel att hjälpa till hemma de brukar få hjälpa oss med att bära undan deras sockar och trosor efter tvätt vissa kläder bära upp till skåpet då vi vuxna vikt vikt och hjälpa till att hänga kläder på tork. Bära bort sin tallrik bestick efter maten. äldsta ville ha lite mer pengar i vecko peng så hon bär upp sina och sina systrars kläder i bland då få hon lite extra pengar. Sen ja vist det kostar med barn speciellt jag som gillar kläder eco minirodini osv. Men allt handlat ju om prioritering vi gillar att göra grejer med barnen allt från en dag på badhus till Leos till lekpark eller picknick badstranden eller varför inte bara leka ute . Eller åka i väg på något kul.. Förra sommaren vilade vi ner fån norra Sverige till Kolmården. Och vidare till Malmö bla...
    Sen ex för några veckor sen fick hundra kronor var av oss de tre äldsta barnen till glasspengar så i bland går vi till affären de har ju kommit på att köper de inte för dyra glassar så kan de köpa fler....

    Det fick tillexempel spara till en studs matta som vi köpt. Det har sparat veckopengar födelsedags pengar eller pant pengar eller bonus pengar i ett system vi haft....

    Vi har under stora delar av åren varit studenter utan studielån jobbat och haft fp..

    Ni kommer säkert klara detta.
    Jo just de de få oxå gå på aktiviteter
    Det har gått på kör sång och sen har vi gått på
    Lek/ pyssel äldsta hon har börjat fotboll och gått på fotbollsskola.

    Lagomt med aktiviteter man behöver inte överdriva.

    De älskar sin studsmatta som de köpt själva....

    De leker väldigt bra tillsammans men i bland kivas det oxå.

    I bland leker det tillsammans med kompisar men i bland själv med kompis dock är dom väldigt mycket med varandra!

  • trilskas

    Här misstänker jag att jag är gravid. Mensen skulle kommit igår. Har tre barn sedan tidigare. De är födda april-13, april-14 och januari-16. Så skulle i så fall bli 4 barn på under 4 år.

  • Min underbara hjärtan

    Vad som varit tuffast tuffast var när minsta vårdades på neutal ich i vintras då mellan flickan. Blev sjuk hon har varit sjuk de la in oss på en avföring för allvarligt svårt sjuk barn de misstänkte att hon hade hjärntumör och hela den biten va jobbig svår tig mycket tid energi men tack ovh lov så hade jon bara ett virus som satte sig på bla hjärnan

  • halloumi
    Min underbara hjärtan skrev 2016-07-01 04:31:59 följande:

    Jag förstår precis hur du tänker. Jag tror allt handlar om prioritering, vist kan jag/vi känna att man skulle ha mer tid men man få fånga tiden vi är rätt duktiga på att ta med barnen i det vi gör så ex egen tid kan få bli följa med handla eller hjälpa till att laga mat , eller baka osv. Eller lånat bort lillebror gick på cirkus med de tre större den äldsta blir sju. Det två äldsta få vara vaken lite längre nu på sommaren en de två mindre. Som i går ex kunde inte den största somna så då fick hon komma upp och vara uppe en stund med oss . Vi brukar ge de egna stunder med oss bla med de som de gillar att göra gillar men oxå i vardagen. Allt behöver inte vara flera timmar utan att man fånga tiden och stunden. Inte lägga för hög ribba liksom.... Barn gillar ju i regel att hjälpa till hemma de brukar få hjälpa oss med att bära undan deras sockar och trosor efter tvätt vissa kläder bära upp till skåpet då vi vuxna vikt vikt och hjälpa till att hänga kläder på tork. Bära bort sin tallrik bestick efter maten. äldsta ville ha lite mer pengar i vecko peng så hon bär upp sina och sina systrars kläder i bland då få hon lite extra pengar. Sen ja vist det kostar med barn speciellt jag som gillar kläder eco minirodini osv. Men allt handlat ju om prioritering vi gillar att göra grejer med barnen allt från en dag på badhus till Leos till lekpark eller picknick badstranden eller varför inte bara leka ute . Eller åka i väg på något kul.. Förra sommaren vilade vi ner fån norra Sverige till Kolmården. Och vidare till Malmö bla...

    Sen ex för några veckor sen fick hundra kronor var av oss de tre äldsta barnen till glasspengar så i bland går vi till affären de har ju kommit på att köper de inte för dyra glassar så kan de köpa fler....

    Det fick tillexempel spara till en studs matta som vi köpt. Det har sparat veckopengar födelsedags pengar eller pant pengar eller bonus pengar i ett system vi haft....

    Vi har under stora delar av åren varit studenter utan studielån jobbat och haft fp..

    Ni kommer säkert klara detta.

    Jo just de de få oxå gå på aktiviteter

    Det har gått på kör sång och sen har vi gått på

    Lek/ pyssel äldsta hon har börjat fotboll och gått på fotbollsskola.

    Lagomt med aktiviteter man behöver inte överdriva.

    De älskar sin studsmatta som de köpt själva....

    De leker väldigt bra tillsammans men i bland kivas det oxå.

    I bland leker det tillsammans med kompisar men i bland själv med kompis dock är dom väldigt mycket med varandra!


    Kul att läsa att det verkar fungera bra. Jag förstår hur du menar med att få till tid med varje barn via exempelvis matlagning eller handling. Det jag oroar mig för är mer om vi kommer ha tid att göra saker med var och en som de gillar, exempelvis bygga med lego, rita, spela spel osv. Oftast vill de inte samma sak samtidigt. Hjälpa till hemma har 3- och 6 - åringen börjat få göra i den mån de kan. Tex städa undan efter sig när de lekt, ställa undan sin tallrik på diskbänken och klä på och av sig själva. Det sista behöver 3-åringen lite hjälp med.

    Det som skrämmer mig mest är nog att vår yngsta bara kommer vara 13-14 mån när i så fall den här kommer. Sen att jag vet att min man inte vill ha fler barn. Han tycker det är rätt jobbigt när barnen är små. Det känns så otroligt klantigt att vi hamnat här, vi hade inte tänkt skaffa fler. Men nu när den här lilla växer inom mig känner jag bara att jag vill behålla honom/henne men samtidigt känner jag mig livrädd.
  • halloumi
    trilskas skrev 2016-07-01 07:15:49 följande:

    Här misstänker jag att jag är gravid. Mensen skulle kommit igår. Har tre barn sedan tidigare. De är födda april-13, april-14 och januari-16. Så skulle i så fall bli 4 barn på under 4 år.


    Hur har det gått? Har du testat dig? Hur har det fungerat för er att ha barnen så tätt? Tänker på dina två äldsta. Min yngsta är också född jan-16. Oroar mig för att jag inte ska räcka till till alla om/när 4:an kommer.
  • halloumi
    Min underbara hjärtan skrev 2016-07-01 10:28:18 följande:

    Vad som varit tuffast tuffast var när minsta vårdades på neutal ich i vintras då mellan flickan. Blev sjuk hon har varit sjuk de la in oss på en avföring för allvarligt svårt sjuk barn de misstänkte att hon hade hjärntumör och hela den biten va jobbig svår tig mycket tid energi men tack ovh lov så hade jon bara ett virus som satte sig på bla hjärnan


    Vad jobbigt! Det måste ha varit tungt. Skönt att det "bara" var ett virus.
  • halloumi

    Tacksam om fler vill svara. Går mest omkring och känner ångest, både för att behålla men också för att inte göra det. Känner sån otrolig oro inför att inte veta hur det kommer att bli. Samtidigt känns det oerhört tungt att tänka tanken på abort, speciellt när jag tittar på mina barn och tänker på hur fantastiska de är. Även om det är kämpigt som småbarnsföräldrar till och från så är barnen det bästa vi har.

  • trilskas
    halloumi skrev 2016-07-01 22:55:12 följande:
    Hur har det gått? Har du testat dig? Hur har det fungerat för er att ha barnen så tätt? Tänker på dina två äldsta. Min yngsta är också född jan-16. Oroar mig för att jag inte ska räcka till till alla om/när 4:an kommer.
    Har testat. Negativt. Men ingen mens ännu. Och har testat plus först på BIM+11, BIM+8 och efter en vecka ca med tredje. Så räknade nästan med negativt såhär tidigt. För oss har det rullat på med barnen. Haft rutiner och liknande. :)
Svar på tråden Behöver bolla tankar, är oplanerat gravid med 4:e barnet