Ni som blivit gravida tidigt efter kejsarsnitt
Hur gick det för er? Vad sade läkarna?
Vi vill gärna börja försöka så snart som möjligt och vårt barn är nu 4,5 månad..är det dumt?
Hur gick det för er? Vad sade läkarna?
Vi vill gärna börja försöka så snart som möjligt och vårt barn är nu 4,5 månad..är det dumt?
Hej
Min första är född med snitt. När han var var 5 månader gammal så var jag gravid i andra månaden , blev även snitt med andra bebisen med. Men läkaren sa inget och allt gick hur bra som helst. Anledningen att jag fick snitt båda gångerna var att jag fick hög havandeskap förgiftning.
Jag blev oplanerat gravid 3,5 mån efter mitt snitt. Det enda de har sagt är att de under förlossningen kommer ha lite extra koll och att de helst kommer vilja undvika igångsättning och värkstimulerande dropp eftersom det belastar livmodern extra mycket, vilket ökar risken för skador på livmodern där snittet gjordes. Sen är det tydligen 50% risk att det blir snitt igen. Annars inget annorlunda mot en vanlig graviditet. Är i vecka 37 nu.
Tsck för svar och grattis!
Är det själva förlossningen de är oroliga för? Eller är det även större risk för komplikationer under graviditeten?
Tsck för svar och grattis!
Är det själva förlossningen de är oroliga för? Eller är det även större risk för komplikationer under graviditeten?
Om man blir gravid kort efter ett kejsarsnitt finns ökad risk för att ärret i livmodern inte hunnit läka så bra inför nästa förlossning. Risken finns då att ärret spricker upp under förlossningen när man har värkar. Rekommendationen är att vänta med att bli gravid helst ett år efter kejsarsnittet.
Tack! Brukar man då bli ordinerad snitt andra gången, om man ändå skulle bli gravid tidigt efter snitt?
Tack! Brukar man då bli ordinerad snitt andra gången, om man ändå skulle bli gravid tidigt efter snitt?