Erfarenhet av Primolut nor???
Varning för ett långt inlägg men hoppas ni orkar läsa ändå så jag kan få lite råd!
Jag har haft problem med min menstraution sen i mars då den inte varit sen dess. Jag ringde till gyn i maj och blev då placerad på väntelista i en månad och så till slut fick jag en tid i mitten på juni. Under tiden som jag haft min mens har jag tagit cyklokapron för att kunna jobba och de har hjälpt bra så den dagen jag skulle till gyn syntes tydligen inga spår av mina blödningar (väldigt typiskt) så gynläkaren gav mig nästan intrycket av att han inte trodde på mig.
Jag förklarade för honom att jag haft det precis likadant för tre år sen och då skrev min dåvarande gynekolog ut enanton sprutor åt mig som jag skulle ta en gång i månaden i sex månaders tid och fungerade utmärkt på mig - även om jag fick de klassiska klimakteriebesvären som hållningar, lätt viktökning osv men de kunde jag hantera eftersom jag slapp men den helt. Efter sprutorna har min kropp skött sig och jag har haft mens som varat en vecka och sen slutat. Men som sagt nu är det färdigt igen.
Gynekologen jag kom till nu ställde frågor som
- Vad är det som gör att din livskvalitet är sämre?
- När du blödde sist gjorde du något särskilt då t ex cyklade du, förde du in något i slidan?
Han ville inte ens nästan tro på att jag har endometrios (fick diagnosen när jag var 25 och är idag 40) eftersom jag inte har så ont (mina värsta smärtor avtog då jag fick mina enantonsprutor).
Vid undersökningen var han väldigt hårdhänt och bände och slet i underlivet så jag började gråta (troligtvis på grund av all spänning och tröstlöshet på att känna sig misstrodd).
Nu till min egentliga fråga:
Han skrev ut Primolut nor till mig istället för enanton för att jag skulle slippa biverkningar som vallningar etc. Det är bara det att dessa tabletter skulle jag ta i 10 dagar sen uppehåll till dag 16 då jag ska ta dem igen till dag 25. Detta ska upprepas i 4-5 månader. Men nu är det så att min mens fortsatte alla 10 dagarna med primolut nor även om men sen inte var riklig utan måttlig. Men redan dagen efter avslut så började det mola och komma blod och idag på tredje dagen har jag såna sjukligt stora blödningar och en värk som kan ta slut på den starkaste. Jag har på morgonen kräkts av smärta och mina cyklokapron hjälper inte mycket.
Nu undrar jag om någon därute har samma erfarenheter av dessa tabletter som jag och när er mensvärk gick över? Slöt er mens på egen hand eller först när ni tog en ny omgång primolut nor?
Jag har beslutat mig för att inte ta tabletterna igen utan ringa gym på måndag och försöka få en än ton istället då detta inte verkade funka på mig..
Ledsen att detta blev en lång tråd men jag behövde skriva av mig så förstod lite av vad jag menar.