• kanskeduu

hur tidigt får barn börja dagis?

Finns det någon minimiålder för att få börja förskola? Då menar jag inte rekommenderad utan regel.

• Svar på tråden hur tidigt får barn börja dagis?
  • kanskeduu
    Kasperina skrev 2016-07-02 18:49:16 följande:

1 år

Jag vet barn som börjat tidigare så det stämmer inte. 
  • Kasperina
    kanskeduu skrev 2016-07-02 18:52:20 följande:
    Jag vet barn som börjat tidigare så det stämmer inte. 
    Titta på kommunens hemsida, där står det. Jag har inte kollat alla Sveriges kommuner men jag testade några stycken och samtliga tillhandahåller förskola/familjedaghem från 1 års ålder
  • kanskeduu
    Lena skrev 2016-07-02 18:54:59 följande:

Innan ett år är det individuell dispens

som kan tex vara?
  • GenerationOfIntelligens

Min sambos dotter fick börja på förskola vid 9 månaders ålder. Hon fick dispens. Det var i augusti och pappan (min sambo) som var själv med henne var tvungen att hoppa på en utbildning. Annars hade han inte klarat sig ekonomiskt när FP var slut.

Men annars är det vid 1 år.

• Rani

I de flesta kommuner 1 år. Kommunerna är skyldiga att erbjuda då. Men det finns några kommuner som har 9 månader, Borås t ex.

• kanskeduu
    GenerationOfIntelligens skrev 2016-07-02 20:36:51 följande:

Min sambos dotter fick börja på förskola vid 9 månaders ålder. Hon fick dispens. Det var i augusti och pappan (min sambo) som var själv med henne var tvungen att hoppa på en utbildning. Annars hade han inte klarat sig ekonomiskt när FP var slut.

Rani skrev 2016-07-02 21:14:37 följande:

I de flesta kommuner 1 år. Kommunerna är skyldiga att erbjuda då. Men det finns några kommuner som har 9 månader, Borås t ex.

Tack

• Holma
    GenerationOfIntelligens skrev 2016-07-02 20:36:51 följande:

Det var en dålig anledning att få dispens tycker jag , fp räcker ett år o mer därtill
  • SvarTillHolma

Hade han inte hoppat på den utbildningen så hade han stått utan inkomst, och med det även utan bostad.

Flickan fyller år i januari. Hans FP hade räckt till april-maj. Men sen då?

Kommunen godkände den anledningen, så vem är du att ifrågasätta?

Svar på tråden hur tidigt får barn börja dagis?