• Vickyb

Blomsterarrangemang till balkonlåda / kruka ? Hur ser eran balkong ut ? Tips & idéer.

Ja! Här tänkte jag starta en tråd för oss som ska dekorera balkonlåda och krukor till vår/sommar.
    Skulle vilja ha lite förslag, hellst bilder på hur man kan gå till väga, eller hur det kan se ut.

Sen så kunde det kanske vara kul och se hur era balkonger ser ut, behöver lite tips och idéer.. För just nu är den fylld med kartonger och dyl.. Men snart är det dags för vårstädning där ute med och då vill jag ha lite tips och idéer på ev stolar & bord och lite mys idéer till härliga sommarkvällar.

Kom med idéer, förslag, bilder... Allt är välkommet.

• Svar på tråden Blomsterarrangemang till balkonlåda / kruka ? Hur ser eran balkong ut ? Tips & idéer.
  • Pellerbom

Jag gillar ätbara saker. Har haft smultronplantor förut, det ska jag nog ha i år igen!

• Vickyb

Ja det är inte dumt. *skrattar*

• Aunt Molly

Jag har inga bilder på vår balkong som tyvärr är ganska liten. Man får precis plats med två stolar och ett minibord. Vi har i alla fall en grön matta (grön filt) som ligger ute även på vintern och som är lätt att dammsuga av. Sedan har vi ett litet blomsterbord i aluminium, två balkonglådor och en hemmabyggd hylla utmed sidan. Trångt och mysigt!

I år har jag tänkt ha blommor i den ena balkonglådan och kryddväxter i den andra. Jag sätter frön själv (snart dags! ) och tänkte ha tagetes i ena lådan. Tagetes är världens lättaste att odla och blir jättefint tycker jag! Jag tänkte också odla lavendel och kanske ha i krukor man kan fästa på väggen. Kryddor blir basilika, mejram, chili, gräslök, dill, persilja och citronmeliss. Även dem sätter jag från frön. Jag har tidigare år haft tomater också men eftersom vår balkong inte är supersolig blir det inte så bra. Tomater behöver egentligen växthus. Jag har också vissa planer på att hänga amplar i taket; det finns sådana där med nät och torv där man bara sticker in blommor. Jag har mest ätbart på balkongen, men lite mer färg skulle kanske inte skada.

Till detta har jag en massa inneväxter som har sommarlov på balkongen. Det är bl.a. citrusar som blivit till fina miniträd (från kärnor ur apelsiner och citroner), ett lagerträd, en myrten, små kaktusar och kanske någon annan krukväxt. Dessa får bo på det lilla blomsterbordet och på hyllan.

Jag älskar att vara på vår balkong på sommarkvällarna och vattna och pyssla med växterna! Men detta är bara i väntan på huset med stor trädgård och växthus som vi ska ha när vi blir stora!

• Vickyb

Hej. Ja det låter bra. Mysigt med mycket växter och grönt.
    Jo det där med att så kärnor ur apelsiner och citroner hur funkar det ? Hur lång tid tar det innan dom kommer upp och hur ska man sköta dom ? Det skulle jag vilja göra..

• Aunt Molly

Det är jättelätt, Vicky!

Plocka ur några kärnor och skölj bort fruktkött och låt kärnan torka lite. Sedan ner i jorden (i cm djupt kanske) så gror de ganska snabbt (2-3 veckor, kanske?). Jag har både apelsiner och citroner, och den finaste är en apelsin (det går med mandariner, clementiner lime, osv också). De gror väl som alla andra bäst nu på våren när solen och värmen kommer men jag har nog petat ner kärnor alla möjliga årstider. Ibland funkar det, ibland inte så sätt 2-3 kärnor i samma kruka.

När plantan kommer upp kan växten efter ett tag bli lång och ranglig, då kan man klippa av toppen så grenar den sig. Det passar kanske att göra när plantan är ett år och börjar bli "stor". Citrusar vill ha mycket sol men inte jättemycker vatten. De tål att torka ut mellan vattningarna. Det finns speciell citrusnäring ( ) om man vill vara jätteseriös. En rolig grej är att citrusar trivs ute på sommaren och har man dem på balkongen kan de få nya röda blad (!) av att vara ute. Jättefint, mina fick det förra sommaren! Sedan blir bladen gröna och normala!

Om man vill få sin citrus att blomma måste den stå kallt (ca 10 grader) och ljust på vintern och bara få lite vatten. Då kan det också bli frukter, eventuellt, men kanske inte förrän plantan är 10 år! Jag har satt citruskärnor sedan jag var liten, men aldrig lyckats med detta! Det blir aldrig blommor på citrusar som får bo inne i varma hus hela vintern!

Lycka till: då får rapportera hur det går med kärnorna!

• Vickyb

Hehe. Ja tack så mycket.. ska genaste gå ner till affären och köpa lite frukt och börja så.. *ler* Vi får väl se hur det går.. Lovar att lämna rapport så fort det händer nått i krukorna. :)

• lillvilda

hej ja nu är dte snart vår på min balkong!! jag har en inglasad balkong i söderläge som blir riktigt varm på sommaren som tur är går den öppna upp. redan nu har jag över 20 grader där ute på dagen. jag måste köpa lite tyg elelr jalusier för att skugag lite under de hetaste timmarna.

så här ser det ut på min balkong: jag har en "stallåda" med kuddar på som vi använder som sittplats. under sitsen kan jag förvara krukor, jord å annat smått å gott som man inte vill ha skräpande omkrng. Vi har oxå ett litet bord, en stol och mina blommor. sambon la in ett trägolv, typ trall förra sommaren så det är väldigt behagligt och fräscht. ovan på trägolvet har jag typ bastmattor från ikea så det är extra gott under fötterna.

just nu på min balkong är det ganska tomt, jag har min murgröna, mitt olivträd och lite gräslök, å ja å massor av physalis plantor som jag är måttligt less på..(tips om man vill ha nått lätt odlat å snabbväxt, dom växer som ogräs ) . men inne i mina fönster står just nu dom första fröna och växer till sig.

i år blir det, mer gräslök, chili, tomater, luktärter, citroneukalytus, oregano,basilika, gurka, dill, bondbönor och lite ruccola. det är planerna men sen får vi se vad som trivs och vad som tar sig. förra året flyttade vi hit i april så jag hann inte plantera så mycket. men det blev under somamren, rosmarin, lavendel, gräslök, oregando och citromeliss på balkongen. å dom trivdes bra allihopa å det doftade underbart. fast jag lyckades ha ihjäl lite när jag tog en liten höstsemester

jag behöver dock höja myfaktorn lite på balkongen tycker jag men jag vet inte riktigt hur.
    skulla aldrig byta bort min balkong, älskar den!!

• Mitsuko

jag har gjort en jättefin blomlåda förra året. tyvärr är jag skitdålig på namnen men kan förklara så gott jag kan=)

först satte jag 3-4 st gröna växter som är långa och växer neråt (ggr kan ej komma på namnet)(kanke murgröna), sen sätter jag mellan dem 2 eller 3 st växter som kallas "snöflinga" eller nått=) de är i alla fall massa gröna blad och en massa hundra vita blommor på den..och den sprider sig fort och brer ut sig över hela blomlådan och hänger även den ner över kanterna sen.

Det är skitfint

• lillvilda

å såg att ni pratade om att plantera apelsinkärnor, det har jag oxå gjort fast jag är nog inte så noga med att sköta dom. Men dom sk ju oxå få flytta ut när det blir lite varmare. Jag sätter alla frön jag kan komma över, avokado, physali, vindruvor, chili, paprika, tomat osv. jag har en kaffeplanta oxå som jag själv satt. fick en kaffeböna (en som kom direkt från en kaffeplanta å inte hade behandlats alltså) av en jag kände och planterade den och det kom upp ett litet träd. fast jag vet inte riktigt hur den ska skötas.

• Hattifnattentanten

Jag kör mycket med ätbara växter i mina krukor och blandar ganska friskt.

T.ex. pelargoner, tagetes, krasse, solrosor (finns korta varianter också), majs, ärter, kryddväxter.

Svar på tråden Blomsterarrangemang till balkonlåda / kruka ? Hur ser eran balkong ut ? Tips & idéer.