• jossefin88

Svartsjuk dotter?

Jag har en dotter på sex år. Jag och hennes pappa delade på oss för snart två år sedan. Det har fungerat bra med dottern och hon har tagit det ganska bra.

Sedan snart ett år tillbaka så har jag träffat en annan kille Solhaga tycker mycket om. Vi kan kalla honom "H". Min dotter har träffat honom flera gånger. Jag presenterade honom som en kompis för ca fyra månader sedan. Det har fungerat bra och vi har gjort saker tillsammans som tex film, spela spel mm. Han har inte sovit över här och vi har inte heller pussats inför dottern.

För någon kväll sedan skulle jag natta dottern när han var här och hon skulle verkligen inte sova. Hon tramsade och började slänga massa saker på golvet. Till slut fick jag henne i sängen och började läsa en bok. Hon vänder ryggen mot mig och surar och gråter. Frågar vad det är men hon vill inte säga först. Säger sedan med gråten i halsen att du tycker om "H" mer än mig! Och du vill hellre bo med "H" än med mig! Jag såg hur ni tittade på varandra och ni är kära. Ser jag att ni tittar på varandra så igen så flyttar jag!

Jag som mamma blev givetvis ledsen, så är det ju inte alls. Berättade för dottern att jag älskar henne mest och ingen annan. Att jag aldrig skulle välja någon före henne.

Någon som gått igenom samma? Tips? Snälla! Jag älskar ju den här mannen, men givetvis min dotter mer!

• Svar på tråden Svartsjuk dotter?
  • Loriyana

Jag går igenom samma sak. Har varit ensam med dottern sedan graviditeten, har bara varit vi två. Nu är hon 9 år och jag har träffat en underbar man...och visst blir tösen svartsjuk! Vore nästan konstigt annars.

• jossefin88
    Loriyana skrev 2016-07-03 07:58:59 följande:

Jag går igenom samma sak. Har varit ensam med dottern sedan graviditeten, har bara varit vi två. Nu är hon 9 år och jag har träffat en underbar man...och visst blir tösen svartsjuk! Vore nästan konstigt annars.

Hur gör du då?
  • Loriyana
    jossefin88 skrev 2016-07-03 08:06:46 följande:
    Hur gör du då?
    Tja, är bara att rida ut stormen tror jag. Barn reagerar ofta på förändringar, kan vara en ny partner eller ett nytt syskon. Till en början så gav jag dottern extra mycket uppmärksamhet och försökte verkligen ta hänsyn till henne, men hon var fortfarande svartsjuk. Nu är jag mer avslappnad kring det hela, säger till henne att precis som hon har kompisar i skolan och på gården, så har jag också vänner som jag vill umgås med och att detta inte betyder att jag älskar henne mindre. Sedan så försöker jag givetvis uppmuntra min pojkvän till att prata med henne och ge henne uppmärksamhet samt att vi gör saker tillsammans. Blir också att man nog träffas lite mindre än ett par där ingen har barn, men det får man ta. Min dotter säger också saker som "du älskar honom mer än mig" och jag får helt enkelt ge henne bekräftelse på att det inte alls stämmer. Hon är och kommer alltid vara nummer ett för mig.

Jag tror att barn ofta reagerar på förälderns stress, så jag försöker verkligen ha en avslappnad attityd kring det hela...även när hon får sina utbrott. Jag säger till henne att det är helt normalt för föräldrar att ha en nära vän och också att det är helt normalt för barn att känna svartsjuka, men att jag älskar henne MEST av alla och kommer alltid att göra.
  • jossefin88
    Loriyana skrev 2016-07-03 08:45:37 följande:

Tja, är bara att rida ut stormen tror jag. Barn reagerar ofta på förändringar, kan vara en ny partner eller ett nytt syskon. Till en början så gav jag dottern extra mycket uppmärksamhet och försökte verkligen ta hänsyn till henne, men hon var fortfarande svartsjuk. Nu är jag mer avslappnad kring det hela, säger till henne att precis som hon har kompisar i skolan och på gården, så har jag också vänner som jag vill umgås med och att detta inte betyder att jag älskar henne mindre. Sedan så försöker jag givetvis uppmuntra min pojkvän till att prata med henne och ge henne uppmärksamhet samt att vi gör saker tillsammans. Blir också att man nog träffas lite mindre än ett par där ingen har barn, men det får man ta. Min dotter säger också saker som "du älskar honom mer än mig" och jag får helt enkelt ge henne bekräftelse på att det inte alls stämmer. Hon är och kommer alltid vara nummer ett för mig.

Jag tror att barn ofta reagerar på förälderns stress, så jag försöker verkligen ha en avslappnad attityd kring det hela...även när hon får sina utbrott. Jag säger till henne att det är helt normalt för föräldrar att ha en nära vän och också att det är helt normalt för barn att känna svartsjuka, men att jag älskar henne MEST av alla och kommer alltid att göra.

Ok. Det är bara så jobbigt. Tycker synd om killen med, jag ser på honom att han inte tycker det är roligt...

Gör vi något ihop så kräver hon all uppmärksamhet. Hon pratar konstant och så iakttar hon oss. Hade vi rört varandra hade hon nog fått ett utbrott och det vill jag inte riskera. Jag hoppas att det går över, annars får jag väl leva ensam.
Svar på tråden Svartsjuk dotter?