• Ominous

Gå in i min lägenhet utan tillåtelse?

Det är såhär att mitt bostadsområde ska renoveras rätt grundligt om 2-3månader. De hela har avklarat och beslutats av hyresgästföreningen(som sitter i knät på bolaget). De har fått tillåtelse att renovera under 8 bestämda veckor.

Nu har jag fått ut brev om att de nästa vecka ska in i alla lägenheter och byta ut sovrumsfönstret, alltså innan renoveringen påbörjas. I brevet står det att det kommer ske någon gång under vecka 27 och om man inte är hemma och öppnar går byggarna in med huvudnyckel. 

Detta tycker jag är otroligt obehagligt. Har de verkligen rätt att bara skriva så? "Vi går in i din lägenhet om du inte är hemma". Behöver de inte ha min tillåtelse alls? Sovrummet är egentligen en garderob eller förråd, något i den stilen. Min säng tar alltså upp nästintill hela rummet. Ska de då flytta på min säng eller vadå? Ska de hålla på och rota runt bland mina grejer medans jag är på jobbet? Eller tycker dem att jag ska ta ledigt hela veckan och vänta på dem?

Vad jag förstått så säger lagen att hyresvärden alltid måste ha tillåtelse för varje gång de vill gå in i en uthyrd lägenhet? Bryter inte bostadsbolaget emot lagen om de gör såhär?

Det är förövrigt inte första gången de bara skicka ut lappar om att de kommer gå in hursomhelst. Man blir trött, funderar på att sätta på eget lås eller något.

• Svar på tråden Gå in i min lägenhet utan tillåtelse?
  • Aniiee

Ja, de får göra så. Du KAN vägra, med det enda som kommer att hända är att värden vänder sig till hyresnämnden och får tillstånd av dem.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (0o0)

Nej dem får inte alls gå in så hur som helst. De e knappt dem får de om du har fått vattenläcka å de läcker ner till grannen. Du kan polis anmäla dem om dem går in i din lht utan din tillåtelse

• Aniiee
    Anonym (0o0) skrev 2016-07-03 20:55:12 följande:

Nej dem får inte alls gå in så hur som helst. De e knappt dem får de om du har fått vattenläcka å de läcker ner till grannen. Du kan polis anmäla dem om dem går in i din lht utan din tillåtelse

Fast det här är inte "hur som helst", utan ett väl meddelat tillfälle för en större renovering (byta fönster i led av en ännu större renovering), och det har de rätt att göra. 

Maraminas länk var rätt bra, ett par utdrag:

Om hyresvärden vill bereda sig tillträde till lägenheten för att utföra arbete finns tre situationer som skall särskiljas i från varandra.

För det första, rör det förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada, har hyresvärden rätt att få tillträde till lägenheten utan uppskov (ex. vattenläckage, min anm.).

För det andra, rör det sig om mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder i hyresrätten får hyresvärden tillträde till läggenheten, dock endast under den förutsättning att denne lämnat tillsägelse till hyresgästen minst en månad innan den tid som arbetet avses att företagas. (som i TS fönsterbyte, min anm. Dock kanske värden varit sen med att meddela detta)

Slutligen, när det gäller övriga arbeten i lägenheten så som mindre brådskande förbättringsarbeten som orsakar väsentligt hinder i hyresrätten, exempelvis genom att hyresgästen inte kan bo kvar i lägenheten under arbetet, har hyresvärden fortfarande rätt att utföra arbetena (ex. när min värd stambytte min lägenhet, min anm.).

Så, jo, de har rätt att gå in i lägenheten.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Ominous
    Aniiee skrev 2016-07-03 21:29:27 följande:
    Fast det här är inte "hur som helst", utan ett väl meddelat tillfälle för en större renovering (byta fönster i led av en ännu större renovering), och det har de rätt att göra. 

Maraminas länk var rätt bra, ett par utdrag:

Om hyresvärden vill bereda sig tillträde till lägenheten för att utföra arbete finns tre situationer som skall särskiljas i från varandra.

För det första, rör det förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada, har hyresvärden rätt att få tillträde till lägenheten utan uppskov (ex. vattenläckage, min anm.).

För det andra, rör det sig om mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder i hyresrätten får hyresvärden tillträde till läggenheten, dock endast under den förutsättning att denne lämnat tillsägelse till hyresgästen minst en månad innan den tid som arbetet avses att företagas. (som i TS fönsterbyte, min anm. Dock kanske värden varit sen med att meddela detta)

Slutligen, när det gäller övriga arbeten i lägenheten så som mindre brådskande förbättringsarbeten som orsakar väsentligt hinder i hyresrätten, exempelvis genom att hyresgästen inte kan bo kvar i lägenheten under arbetet, har hyresvärden fortfarande rätt att utföra arbetena (ex. när min värd stambytte min lägenhet, min anm.).

Så, jo, de har rätt att gå in i lägenheten.

Fast att ha rätt att gå in i lägenheten och rätt att gå in när som helst under en viss period är ju inte riktigt samma sak. Det är ju inte så att de har sagt att de ska in i min lägenhet en viss dag, en viss tid. Utan att de ska gå någon gång under en period.

Man tycker ändå att man har rätt att veta NÄR det sker, minst en månad innan. Inte när det ungefär kommer att ske.

De måste ju även ha min tillåtelse att få renovera, även om de kan gå över mig till hyresgästföreningen som då godkänner det. Jag har godkänt renoveringen som kommer ske om några månader, inte att de ska gå in tidigare än detta. Vid den större renoveringen kan jag inte heller bo där, och får därför hyresfritt. Ska någon gå in i min lägenhet när som helst kan jag ju inte heller bo där, och borde också få hyresfritt.

• Cadencee
    Ominous skrev 2016-07-03 21:37:53 följande:

Fast att ha rätt att gå in i lägenheten och rätt att gå in när som helst under en viss period är ju inte riktigt samma sak. Det är ju inte så att de har sagt att de ska in i min lägenhet en viss dag, en viss tid. Utan att de ska gå någon gång under en period.

Man tycker ändå att man har rätt att veta NÄR det sker, minst en månad innan. Inte när det ungefär kommer att ske.

De måste ju även ha min tillåtelse att få renovera, även om de kan gå över mig till hyresgästföreningen som då godkänner det. Jag har godkänt renoveringen som kommer ske om några månader, inte att de ska gå in tidigare än detta. Vid den större renoveringen kan jag inte heller bo där, och får därför hyresfritt. Ska någon gå in i min lägenhet när som helst kan jag ju inte heller bo där, och borde också få hyresfritt.

Fast varför kan du inte bo i lägenheten för att ett par fönsternissar kan komma när som under dagtid måndag-fredag EN specifik vecka?? Det du kan kräva är att veta om det gäller tex 8-16 eller 7-17 de aktuella dagarna. Tycker faktiskt du är lite löjlig... Ja jag har också bott i hyresrätt i flera år och vart med om detta och ser inga som helst problem så länge man inte har några olagligheter för sig...
  • Ominous
    Cadencee skrev 2016-07-03 21:42:26 följande:
    Fast varför kan du inte bo i lägenheten för att ett par fönsternissar kan komma när som under dagtid måndag-fredag EN specifik vecka?? Det du kan kräva är att veta om det gäller tex 8-16 eller 7-17 de aktuella dagarna. Tycker faktiskt du är lite löjlig... Ja jag har också bott i hyresrätt i flera år och vart med om detta och ser inga som helst problem så länge man inte har några olagligheter för sig...

Om du läser första inlägget så ser du att det gäller sovrummet. Jag kan alltså inte ha min säng i sovrummet medans de renoverar. Sovrummet är såpass litet att jag inte kan flytta sängen överhuvudtaget, utan jag måste skruva loss min vägghylla och luta upp sängen. Jag har ingen annan stans att ha sängen, får inte plats alls i något annat rum. Är jag löjlig för att jag inte orkar vända hela sängen varje morgonen i en vecka? Jag är inte ens säker på att jag klarar att göra det helt själv.

Allt jag kräver är att få veta vilken dag, vilket jag frågat men bara fått ett "det kan inte jag svara på". Jag förstår att de ska renoveras och jag har inga problem med det, men de är ju rätt omöjliga. Vet jag bara vilken dag det är så fixar jag sängen och sovrummet dagen innan och sover borta.

• Cadencee
    Ominous skrev 2016-07-03 21:50:21 följande:

Om du läser första inlägget så ser du att det gäller sovrummet. Jag kan alltså inte ha min säng i sovrummet medans de renoverar. Sovrummet är såpass litet att jag inte kan flytta sängen överhuvudtaget, utan jag måste skruva loss min vägghylla och luta upp sängen. Jag har ingen annan stans att ha sängen, får inte plats alls i något annat rum. Är jag löjlig för att jag inte orkar vända hela sängen varje morgonen i en vecka? Jag är inte ens säker på att jag klarar att göra det helt själv.

Allt jag kräver är att få veta vilken dag, vilket jag frågat men bara fått ett "det kan inte jag svara på". Jag förstår att de ska renoveras och jag har inga problem med det, men de är ju rätt omöjliga. Vet jag bara vilken dag det är så fixar jag sängen och sovrummet dagen innan och sover borta.

Och dom som kommer kan inte göra det extrajobbet själva? Tänker att om de inte kan ge dig en specifik dag får de göra extrajobbet helt enkelt. Ta bort saker du är rädd om (typ sådant som kan gå sönder) och sätt upp efter den veckan sen får de lösa sängen själva.
  • nuharjagbytt

Jag bara undrar om det det egentligen är en klädkammare så förväntar de sig väl inte en stor säng i rummet? Jag hade sett till få att undanflyttat redan idag och sovit i soffan eller på madrass tills arbetet var gjort. Jag kan mycket väl tänka mig att de vill göra det nu för att ni sedan ska kunna ställa undan saker där. Om du inte flyttar sängen är det risk de går i den.

• Ominous
    nuharjagbytt skrev 2016-07-03 22:11:11 följande:

Jag bara undrar om det det egentligen är en klädkammare så förväntar de sig väl inte en stor säng i rummet? Jag hade sett till få att undanflyttat redan idag och sovit i soffan eller på madrass tills arbetet var gjort. Jag kan mycket väl tänka mig att de vill göra det nu för att ni sedan ska kunna ställa undan saker där. Om du inte flyttar sängen är det risk de går i den.

Jag har väl rätt att möblera precis som jag vill i min lägenhet, vad de förväntar sig är ju ganska irrelevant. Jag hade lika bra kunnat ha rummet fullt med stora hyllor som jag inte har plats med någon annanstans. Sovrummet ska vara helt tömt under renoveringen, och ska alltså inte användas för att ställa undan saker.

Jag har ingen soffa man kan sova i, jag tänker inte sova på luftmadrass i en hel vecka och ha ont i ryggen för att de inte kan svara på när de kommer.

• Söder73

Jag hatade också det där rännandet i lägenheten! De skulle ju in stup i kvarten. Nu bor jag i hus och kommer aldrig mer bo i hyres. Har du förklarat för dom det där med sängen? Jag menar, hur svårt kan det va att ge en exakt dag till EN hyresgäst??!

• nuharjagbytt
    Ominous skrev 2016-07-03 22:25:17 följande:

Jag har väl rätt att möblera precis som jag vill i min lägenhet, vad de förväntar sig är ju ganska irrelevant. Jag hade lika bra kunnat ha rummet fullt med stora hyllor som jag inte har plats med någon annanstans. Sovrummet ska vara helt tömt under renoveringen, och ska alltså inte användas för att ställa undan saker.

Jag har ingen soffa man kan sova i, jag tänker inte sova på luftmadrass i en hel vecka och ha ont i ryggen för att de inte kan svara på när de kommer.

Ok då antog jag fel.

Men jag ville bara varna dig för risken att de går i sängen och allmänt stökar till om det inte är undanplockat. Vi har precis genomlidit ett stambyte med kvarboende och de som bor i ettorna hade väldigt liten yta kvar att vara på.
  • nevermind

Jag har varit i samma situation och de anpassade sig efter mig! Jag jobbade nämligen natt. Jag kom överens med arbetsledaren att de skulle komma strax innan kl. 17 (då de går hem), men redan kl. 15 väckte de mig när de ringde på dörren. Jag vägrade gå upp och öppna. De ringde på i 100 år!! Dagen efter kom de tillbaka tjugo i fem och då öppnade jag.

Du kan ju säga att du har en ilsken hund.

• Ominous
    Cadencee skrev 2016-07-03 21:58:06 följande:
    Och dom som kommer kan inte göra det extrajobbet själva? Tänker att om de inte kan ge dig en specifik dag får de göra extrajobbet helt enkelt. Ta bort saker du är rädd om (typ sådant som kan gå sönder) och sätt upp efter den veckan sen får de lösa sängen själva.
    Jag är inte direkt bekväm med att folk jag aldrig träffat börjat möblera om i mitt sovrum. Tycker faktiskt inte att jag är överdriven för att jag inte gillar att folk går in i mitt hem och rotar runt.
    nevermind skrev 2016-07-04 22:40:52 följande:

Jag har varit i samma situation och de anpassade sig efter mig! Jag jobbade nämligen natt. Jag kom överens med arbetsledaren att de skulle komma strax innan kl. 17 (då de går hem), men redan kl. 15 väckte de mig när de ringde på dörren. Jag vägrade gå upp och öppna. De ringde på i 100 år!! Dagen efter kom de tillbaka tjugo i fem och då öppnade jag.

Du kan ju säga att du har en ilsken hund.

Gud vad respektlöst. Jag tänkte också på det, byggarbetare kan ju komma hur tidigt som helst, tänk om man ligger hemma och sover? Mitt bolag är ju dessutom så fräcka att de ger ut sin huvudnyckel till dem, så hade jag sovit på dagen hade de gått in ändå.. :P
    infochristina skrev 2016-07-04 22:51:18 följande:

Samtigt innebär ett nytt fönster högre komfort, mindre kalldrag samt lägre ljudnivå utifrån

Det bryr jag mig väl inte om. Det var ingen fel på mitt gamla fönster, bara lite gammalt. Att de drar kan ju inte vara problem nu på sommaren. Dessutom så ska de ju renovera hela lägenheten, inkl sovrummet om en månad. Var ju knappast bråttom med att byta :P
  • koksflakt

Förra hyresrätten jag bodde i var dom väldigt noga att fråga om dom fick gå in med huvudnyckel och jag sade nej och det antecknades på en kom ihåg lista och vi bokade tid när dom skulle göra service och det vara ok och bra.

Sedan när dom fick erbjudandet av Migrationsverket med massor av nya fina hyresgäster så slutade trevligheten direkt och spydiga kommenterar angående min vilja att dom skulle komma på tider vi bestämde tillsammans utan huvudnyckel blev då ett faktum.

Nya hyresvärden har fullt med hyresgäster på kö, hemsidan har slutat uppdateras och vaktmästare mfl. verkar tycka att dom har rätt att göra vad dom vill i min lägenhet och vara här jämt och ständigt.

Jag kan se ett mönster.

• ica
    Anonym (0o0) skrev 2016-07-03 20:55:12 följande:

Visst men då får Ts vara hemma när de kommer. Och ska de byta många fönster är det ingen fix tid de kommer. Det är brukligt att man meddelas när underhåll kommer att ske och att huvudnyckel används. Det går ju alltid att prata med värden.
Svar på tråden Gå in i min lägenhet utan tillåtelse?