Gå in i min lägenhet utan tillåtelse?
Det är såhär att mitt bostadsområde ska renoveras rätt grundligt om 2-3månader. De hela har avklarat och beslutats av hyresgästföreningen(som sitter i knät på bolaget). De har fått tillåtelse att renovera under 8 bestämda veckor.
Nu har jag fått ut brev om att de nästa vecka ska in i alla lägenheter och byta ut sovrumsfönstret, alltså innan renoveringen påbörjas. I brevet står det att det kommer ske någon gång under vecka 27 och om man inte är hemma och öppnar går byggarna in med huvudnyckel.
Detta tycker jag är otroligt obehagligt. Har de verkligen rätt att bara skriva så? "Vi går in i din lägenhet om du inte är hemma". Behöver de inte ha min tillåtelse alls? Sovrummet är egentligen en garderob eller förråd, något i den stilen. Min säng tar alltså upp nästintill hela rummet. Ska de då flytta på min säng eller vadå? Ska de hålla på och rota runt bland mina grejer medans jag är på jobbet? Eller tycker dem att jag ska ta ledigt hela veckan och vänta på dem?
Vad jag förstått så säger lagen att hyresvärden alltid måste ha tillåtelse för varje gång de vill gå in i en uthyrd lägenhet? Bryter inte bostadsbolaget emot lagen om de gör såhär?
Det är förövrigt inte första gången de bara skicka ut lappar om att de kommer gå in hursomhelst. Man blir trött, funderar på att sätta på eget lås eller något.