• Anonym (Får man?)

    Får man adoptera en död persons barn?

    Jag frågar åt en bekant som är i sitsen att hennes barns pappa dött. (Snart ett år sen) De levde aldrig tillsammans och pappan hade umgänge, dock sporadiskt rent fysiskt pga sjukdom.

    Farmor och farfar har hela tiden funnits med i bilden, dels som farföräldrar men också som stöttning för pappan vid umgänge främst mot slutet.

    Mamman har i 5 år drygt, sedan barnet var 6 månader levt med en man som fungerat som pappa för barnet och han vill gärna adoptera barnet. Men farmodern och farfadern protesterar och är jättearga. De kan inte se att barnet får en 'ny' pappa, men inte nya farföräldrar.

    Den biologiska pappan och mammans sambo (snart make) kom mycket bra överens och hade en helt egen relation som vänner vid sidan om 'familjebandet' så att säga.

    Farföräldrarna påstår att de har rätt att neka detta och att om detta går igenom ändå så har barnet inte rätt att behålla arvet efter fadern. En sommarstuga och ca 250 000 kr i kontanta medel, undansatta som sparande åt barnet. (Från försäljning av pappans bostadsrätt)

    Vad gäller, någon som vet så jag kan lugna henne nu innan hon kan kontakta jurist?

  • Svar på tråden Får man adoptera en död persons barn?
  • Anonym (??)

    Utan att veta säkert så måste jag säga att det låter märkligt, det farföräldrarna säger! VEM skulle ta ifrån barnet det barnet äger?! Farföräldrarna då eller? Och de har knappast någon juridisk rätt till sitt barnbarn? Däremot barnpension bör nog barnet bli av med eftersom barnets far "inte är död" längre (eftersom hen fått en ny far som försörjer barnet.)

    Mannen måste dock vara gift med mamman för att få adoptera barnet.

  • Anonym (MammaL)

    Tror ni barnet vill bli bortadopterat, trots att det har en pappa, bara det att pappan är död? Tycker vännen kan vänta tills barnet är tonåring och själv kan välja om det vill bli adopterat eller inte. Även om de lär om både ursprung och behåller kontakten med farföräldrar, kanske barnet vill ha kvar det enda band det faktiskt har med sin biologiske pappa - att det är hans son/dotter.

  • Anonym (99)

    vad jag förstår på Lawline så har de rätt. Blir barnet adopterat försvinner alla kopplingar till den biologiska släkten. Farföräldrarna skulle kunna välja att testamentera pengar till barnbarnet så att hon ändå ärver dem när de dör, men gör de inget, får hon inget om hon är adopterad av annan pappa.

  • Anonym (Nej)

    I och med att pappan redan är död och barnet ej är adopterad, så ärver barnet. Hade barnet däremot adopterats när fadern levde, så hade barnet förlorat allt arv. Då hade barnet ärvt av mannen som adopterade barnet istället.

  • Anonym (Ilon)

    Eftersom barnet i nuläget bara har en vårdnadshavare kan dennes make (de måste vara gifta) adoptera barnet. Hade pappan varit i livet däremot hade hans tillstånd krävts för att en adoption skulle gå igenom.

    Barnet kan inte fråntas sitt farsarv (det som hen fick när pappan dog), däremot förlorar barnet arvsrätt efter farföräldrarna om adoption går igenom. Barnpension får hen heller inte behålla då eftersom hen får en ny vårdnadshavare i pappans ställe.

  • Kerubmamman

    Ja, man får adoptera en avliden persons barn, om tingsrätten bedömer att det är till barnets bästa. Jag vet inte hur mycket farföräldrarnas protester betyder i sammanhanget. 

    Dessa punkter gäller: 


    De måste vara gifta Barnets arv har vunnit laga kraft, det kan inte ändras. Barnet kommer inte ärva sina biologiska farföräldrar Barnets barnpension upphör
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman
    Anonym (Ilon) skrev 2016-07-03 22:55:07 följande:
    Eftersom barnet i nuläget bara har en vårdnadshavare kan dennes make (de måste vara gifta) adoptera barnet. Hade pappan varit i livet däremot hade hans tillstånd krävts för att en adoption skulle gå igenom.
    Barnet kan inte fråntas sitt farsarv (det som hen fick när pappan dog), däremot förlorar barnet arvsrätt efter farföräldrarna om adoption går igenom. Barnpension får hen heller inte behålla då eftersom hen får en ny vårdnadshavare i pappans ställe.
    Jag var för långsam  
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Får man?)

    Tack alla för svar, jag läste lite vartefter men kunde inte svara förrän nu. De har kontaktat jurist och det är som ni säger, om det är för barnets bästa så kan hennes blivande make adoptera om de är gifta och det hade de ju redan bestämt sig för.

    De ska gifta sig nästa år så före det lär inget hända. Barnet säger redan pappa och har gjort det sedan länge till mammans sambo. Det har varit pappa x och pappa y, barnet har alltid varit medveten om hur det har legat till då mamman och pappan aldrig varit osams, de har bara inte varit kära i varandra. De var bara lite kåta efter en kväll på krogen. (DET vet så klart inte barnet!)

    När så pappan sen blev sjuk så har det av naturen blivit sporadiskt fysiskt umgänge pga pappans ork. De har oftast varit där på besök hela familjen så länge pappan orkat och ibland har barnet varit där själv, då med farföräldrarna i närheten på slutet.

    Troligen kommer det alltså att anses vara för barnets bästa att sambon får adoptera.

  • Bestemor

    Kommer barnet få ha fortsatt kontakt med sina farföräldrar?

    Måste säga att jag tycker synd om farföräldrarna.

    Skulle jag förlora kontakten med mitt barnbarn, skulle det vara samma sak som om jag förlorade mina barn.

  • Anonym (Får man?)
    Bestemor skrev 2016-07-04 14:03:22 följande:

    Kommer barnet få ha fortsatt kontakt med sina farföräldrar?

    Måste säga att jag tycker synd om farföräldrarna.

    Skulle jag förlora kontakten med mitt barnbarn, skulle det vara samma sak som om jag förlorade mina barn.


    Ja givetvis! Hela tiden sedan den biologiska pappans död har de haft barnbarnet minst en helg i månaden, oftast varannan helg och även någon vecka då och då samt tanken är en vecka på sommaren eller fler lite beroende på hur det passar. (Första sommaren nu efter pappans död)

    Det kommer inte att ändras om inte farföräldrarna ändrar på det.

    Rent krasst ändrar ju inte adoptionen något annat än att om det händer mamman något så blir det pappan som får ta hand om barnet. En säkerhet utifall att samt att sambon älskar barnet som sitt eget.

    Farföräldrarna hade ju lika gärna kunnat förlora kontakten med barnet redan nu då deras son är död.
    De ÄR lite udda, ville ha förvaltarskap över barnbarnets arv osv, orsak oklar. Nu finns en god man som ser till barnets arv, förutom sommarhuset då som de har nyttjanderätt eller vad man ska säga över. Det är ju ingen större mening i att låta det stå och förfalla tills barnet själv är stor nog att nyttja det.


Svar på tråden Får man adoptera en död persons barn?