• sondika

Sömnsvårigheter

Hej!

Jag har rätt stora sömnproblem och börjar bli allt mer frustrerad/ångestladdad pga det. Känner att jag inte orkar hålla ihop livet som jag önskar och tröttheten drabbar såklart min man och mina barn värst.

Sömnproblemen går ofta i perioder. Har ungefär en vecka i månaden eller varannan månad som jag har svårt att sova. Tar lång tid att somna in (mellan 1-4 timmar kanske) och sedan vaknar jag flera ggr på natten och ligger då vaken ett bra tag. Ibland blir det bara 2-3 timmars sömn per natt, vilket är allt för lite för mig!

Osäker på vad det beror på. Min mamma var likadan, så till viss del är det säkert ärftligt.

Ibland kan jag se att det beror på stress/ångest. Men ofta ser jag ingen orsak. Kan bara inte sova! Usch vad jag hatar det! Och usch vad jag avskyr hur jag blir efter några sådana nätter!

Vill ha hjälp! Kanske sömnmedicin.

Men vart söker jag bäst hjälp? Vårdcentralen?

Vill ha någon som försöker hjälpa mig hitta rätt bland de olika medicinerna etc. En läkare som vet vad de pysslar med. :)

Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Sömnsvårigheter
  • Aylae

Vet hur jobbigt det är med sömnproblem. Du måste boka en läkartid och beskriva exakt vad det är som händer och hur ditt sömnmönster ser ut.

Ofta vill läkarna att man först ser över miljön i vilken man ska sova. Lagom temperatur, ingen tv på, inget som stimulerar hjärnan. När det kommer till sömntabletter finns det en mängd olika sorter. Vissa är beroendeframkallande och vissa inte. Man får oftast börja med att testa de icke beroendeframkallande. För mig fungerade inte de överhuvudtaget.

Jag har problem på det viset att det är svårt att somna samt att jag har många uppvaknanden. Efter många om och men fick jag en medicin som heter imovane. Enligt läkaren skulle den vara bäst när man har många nattliga uppvaknanden. Jag sover som en stock när jag har tagit den. Har även testat stilnoct men den är mer en insomningstablett och håller dig inte i djupsömn lila bra som imovane.

Hoppas du får hjälp snart!

• Anonym (Jobbigt)

Har haft svåra sömnproblem så länge jag kan minnas. Har provat massa olika tabletter men dom flesta sitter i långt ut på dagen efteråt, ingen höjdare. Hade en suverän insomningstablett sonata men den har slutat tillverkas. Nu har jag i ca en månad provat Neurol forte som säljs receptfritt på Apoteket och halleluja säger jag bara somnar snabbt och sover hela natten utan problem. Rekommenderar verkligen dom. Sen kan man få hjälp via vc att gå så kallad sömnskola men det hjälpte inte mig.

• sondika

Å, då ska jag gå och bolla lite med dem på Apoteket. Tack för tipset!

Vill absolut inte påverkas till att bli ännu Tröttare dagen efter, pga sömnmediciner! Är lite rädd för det.

Hinner inte gå en sömnskola eller liknande på VC, eftersom jag bor utomlands. Är bara i Sverige en dryg månad.

Tack f ditt svar!!!

Anonym (Jobbigt) skrev 2016-07-04 01:27:05 följande:

Har haft svåra sömnproblem så länge jag kan minnas. Har provat massa olika tabletter men dom flesta sitter i långt ut på dagen efteråt, ingen höjdare. Hade en suverän insomningstablett sonata men den har slutat tillverkas. Nu har jag i ca en månad provat Neurol forte som säljs receptfritt på Apoteket och halleluja säger jag bara somnar snabbt och sover hela natten utan problem. Rekommenderar verkligen dom. Sen kan man få hjälp via vc att gå så kallad sömnskola men det hjälpte inte mig.

• sondika

Tack för ditt svar!!

Vad skönt att du hittat rätt med imovan! Finns det ngn baksida med den medicinen? Typ trötthet eller beroendeframkallande?

Jag ska nog boka läkartid så fort som möjligt. Upplever du att de flesta förstår problemen?

Vissa saker i miljön går det ju inre att göra något åt (barn som väcker en etc), men jag vet att det visst finns saker jag borde göra! Ut och röra på mig mer och ingen skärm efter kl 21 på kvällen. Kanske oxå borde sluta helt med socker och kaffe (dricker dock aldrig kaffe efter kl 14).

Aylae skrev 2016-07-03 23:26:05 följande:

Vet hur jobbigt det är med sömnproblem. Du måste boka en läkartid och beskriva exakt vad det är som händer och hur ditt sömnmönster ser ut.

Ofta vill läkarna att man först ser över miljön i vilken man ska sova. Lagom temperatur, ingen tv på, inget som stimulerar hjärnan. När det kommer till sömntabletter finns det en mängd olika sorter. Vissa är beroendeframkallande och vissa inte. Man får oftast börja med att testa de icke beroendeframkallande. För mig fungerade inte de överhuvudtaget.

Jag har problem på det viset att det är svårt att somna samt att jag har många uppvaknanden. Efter många om och men fick jag en medicin som heter imovane. Enligt läkaren skulle den vara bäst när man har många nattliga uppvaknanden. Jag sover som en stock när jag har tagit den. Har även testat stilnoct men den är mer en insomningstablett och håller dig inte i djupsömn lila bra som imovane.

• Anonym (Jobbigt)
    sondika skrev 2016-07-04 07:07:02 följande:

Å, då ska jag gå och bolla lite med dem på Apoteket. Tack för tipset!

Vill absolut inte påverkas till att bli ännu Tröttare dagen efter, pga sömnmediciner! Är lite rädd för det.

Hinner inte gå en sömnskola eller liknande på VC, eftersom jag bor utomlands. Är bara i Sverige en dryg månad.

Tack f ditt svar!!!

• Anonym (Jobbigt)

Va lite snabb på skicka knappen tycker dom flesta jag har provat har påverkat en dagen efter. O imovan zopiklon och en annan av dom på m nånting gav mig en helt vidrig smak i munnen, en metalliskt bitter smak och allt jag åt och drack smakade så. De var tydligen en vanlig biverkning som för vissa är övergående men inte för mig så jag tålde nog inte den versionen av tabletter. Då fanns bara rena sömntabletter kvar och det funkar inte att vara typ bakfull halva dagen.

• pixerpie

Haft samma problem! Bättre sedan ca 6 mån efter hjälp av alternativ medicin. Trad vården hjälpte inte mig utan avfärdade det bara. Trots som du skriver 1-2 veckor/ mån med riktiga sömnsvårigheter!

• sondika
    pixerpie skrev 2016-07-04 13:50:52 följande:

Haft samma problem! Bättre sedan ca 6 mån efter hjälp av alternativ medicin. Trad vården hjälpte inte mig utan avfärdade det bara. Trots som du skriver 1-2 veckor/ mån med riktiga sömnsvårigheter!

Vad var det för alternativ medicin du använt?
  • pixerpie

Homopat, eftersom min syra/ bas balans var i obalans och " synapserna inte kopplade rätt" så reagerade min kropp på stress på ett felaktigt sätt, typ... ( förenklat) Fick ett salt för att återställa detta och det fungerade! Fick samma salt för 12 år sedan av en kinesolog oxå...

Svar på tråden Sömnsvårigheter