• Anonym (Hanna)

Vaxpropp

Hej!

Jag har i det närmaste blivit döv på framförallt höger öra. Jag har fått en tid för öronspolning på tisdag morgon på vårdcentralen. Dem rekommenderade mig att använda Revaxör hemma tre dagar innan. Köpte en förpackning utan blåsa. Nu läser jag bruksanvisningen och där står att man ska låta det verka knappt en timme och därefter måste man spola örat med blåsan. MEN det står också att man kan låta det verka över natten. Jag har ingen blåsa.

Vad händer om jag inte använder en sådan utan bara droppar i medlet och täpper till med fetvadd? Ok över natten, men måste jag springa iväg till Apoteket i morgon bitti och köpa en blåsa och spola? Jag trodde inte det var nödvändigt med en blåsa eftersom jag ska till Vårdcentralen på tisdag. Men enligt bruksanvisningen måste örat spolas efter varje gång man använt Revaxör.

• Svar på tråden Vaxpropp
  • Anonym (AnnaPanna)

De ska ju spola så du behöver ingen blåsa. Behandla nattetid fram till spolning på vårdcentralen.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (AnnaPanna) skrev 2016-07-04 00:43:00 följande:

De ska ju spola så du behöver ingen blåsa. Behandla nattetid fram till spolning på vårdcentralen.

Så du är säker på att det är ok? Jag uppfattade det som att örat måste spolas hemma varje dag jag använder Revaxör. Så tre dagar utan spolning skadar inte örat?
  • Anonym (AnnaPanna)

Revaxör som förberedelse

inför öronspolning hos läkare:

Enbart Revaxör örondroppar utan efter-

sköljning rekommenderas. Örat ska ofta

förberedas under några dagar. Följ dessa

anvis ningar om inte sjukvårdspersonal har

gett andra instruktioner.

? Värm flaskan i handen en stund så att inne-

hållet får kroppstemperatur (cirka 37 °C).

? Lägg huvudet på sidan och droppa 10-20

droppar Revaxör i örat.

? Täpp till örat noggrant med lite fetvadd

eller bomull som fuktats med några

droppar Revaxör.

? Låt Revaxör verka över natten.

? Ta bort fetvadden (bomullen) och torka

försiktigt ur öppningen till hörselgången.

Vid behov kan denna behandling upprepas

ytterligare 3 gånger

• Anonym (Bruce den allsmäktige)

Blåsan är ju den viktigaste prylen med Revaxör!
    Jag får regelbundet vaxproppar, och numera struntar jag i dropparna och besök på vårdcentralen. Jag kör enbart med blåsan och ljummet vatten. Det blir exakt samma resultat som när man blir spolad på vårdcentralen. Vårdcentralens "spruta" rymmer mycket mer men funkar på samma sätt. Med den lilla Revaxör-blåsan kan man få spruta 10-20 gånger innan man är färdig. Man fyller typ 1-2 liter ljummet vatten i tvättstället och spärrar utloppet. Sedan håller man sig över tvättstället när man sprutar så att man ser vad som kommit ut. Man är klar när det inte kommer ut något mer.

Man ska spruta ganska hårt men inte överdriva. Det känns ganska obehagligt innan man blivit van.

Det kan hända att Revaxör-dropparna är bra, men när jag känner att örat behöver fixas vill jag göra det direkt och inte vänta på att dropparna ska verka.
    Jag sprutar numera innan vaxet täppt till hörselgången helt, och det blir ca 1-2 gånger per år.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (AnnaPanna) skrev 2016-07-04 00:56:50 följande:

Revaxör som förberedelse

inför öronspolning hos läkare:

Enbart Revaxör örondroppar utan efter-

sköljning rekommenderas. Örat ska ofta

förberedas under några dagar. Följ dessa

anvis ningar om inte sjukvårdspersonal har

gett andra instruktioner.

? Värm flaskan i handen en stund så att inne-

hållet får kroppstemperatur (cirka 37 °C).

? Lägg huvudet på sidan och droppa 10-20

droppar Revaxör i örat.

? Täpp till örat noggrant med lite fetvadd

eller bomull som fuktats med några

droppar Revaxör.

? Låt Revaxör verka över natten.

? Ta bort fetvadden (bomullen) och torka

försiktigt ur öppningen till hörselgången.

Vid behov kan denna behandling upprepas

ytterligare 3 gånger

Tack så mycket snälla du! Ser nu vad som står i första meningen.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Bruce den allsmäktige) skrev 2016-07-04 01:16:35 följande:

Blåsan är ju den viktigaste prylen med Revaxör!

Jag får regelbundet vaxproppar, och numera struntar jag i dropparna och besök på vårdcentralen. Jag kör enbart med blåsan och ljummet vatten. Det blir exakt samma resultat som när man blir spolad på vårdcentralen. Vårdcentralens "spruta" rymmer mycket mer men funkar på samma sätt. Med den lilla Revaxör-blåsan kan man få spruta 10-20 gånger innan man är färdig. Man fyller typ 1-2 liter ljummet vatten i tvättstället och spärrar utloppet. Sedan håller man sig över tvättstället när man sprutar så att man ser vad som kommit ut. Man är klar när det inte kommer ut något mer.

Man ska spruta ganska hårt men inte överdriva. Det känns ganska obehagligt innan man blivit van.

Det kan hända att Revaxör-dropparna är bra, men när jag känner att örat behöver fixas vill jag göra det direkt och inte vänta på att dropparna ska verka.

Jag sprutar numera innan vaxet täppt till hörselgången helt, och det blir ca 1-2 gånger per år.

Tack för tipset! Jag har också haft återkommande problem med vaxproppar. Brukar alltid gå till Vårdcentralen och få det fixat men för en gångs skull tänkte jag köra med Revaxör innan. Jag struntar alltid i det annars, men tänkte göra det lite lättare inför besöket på tisdag. Jag har aldrig använt blåsan som man kan köpa hem, men det var en jättebra idé som jag definitivt kommer pröva! Jag tycker det är så obehagligt att få öronen spolade. Kanske känns bättre om man gör det själv hemma.
  • Anonym (Sköterska)

Vill bara säga att man ska vara försiktig med att spola öronen själv, då det är viktigt med rätt tryck och att man rätar ut hörselgången när man spolar. Man kan även drabbas av yrsel när man gör det och det är ju dumt att dratta omkull hemma. Det bästa är att låta van utbildad personal göra det, dels tittar de i öronen för att se om vaxet går att spola ut och sen för att de tittar efteråt så att det inte trumhinnan eller så har blivit inflammerat eller liknande.

Svar på tråden Vaxpropp