• Anonym (JumpStreet)

Fråga om koranen.

Är det sant att koranen, som skrevs ca 600-700 år efter Bibeln att den hänvisar till Torah och Nya Testamentet för vägledning?

I så fall, varför uppmanar samma koran att döda alla som inte följer just koranen?

Jag läste även att Muhammed profeten var helt outbildad. Och att han ibland hamnade i trance och rabblade upp en massa saker som han påstod komma från Allah. Låter inte det lite som snakeoilförsäljare? Jag kan förstå att folk på den tiden kanske gick på sånt, dom hade ju ingen internet eller möjlighet till att granska. Men folk idag? Är det för att det är det man är van vid? Ett barn som växer upp med tex judiska föräldrar vill ju oftast inte börja läsa koranen bara så där, eller vill börja gå till en moské. Eller tvärtom.

• Svar på tråden Fråga om koranen.
  • Anonym (Leyla)

Ja, koranen hänvisar till bibeln eftersom alla profeter innan Mohammed också var Guds profeter (alla från Adam, Abraham, Jesus...). Bibeln är delar av Guds ord, men man vet inte exakt vad som är från Gud och vad som är från människor, eftersom bibeln ändrats mycket under tidens gång.
    Nej, koranen uppmanar inte till att döda alla som inte är muslimer. Den vers du troligen tänker på handlar om att man i krig får döda motståndaren.
    Ja, profeten Mohammed kunde varken läsa eller skriva. Koranen uppenbarades genom ängeln Gabriel muntligt, Mohammed reciterade ordagrant och hans följeslagare lärde sig koranen genom muntlig recitation.

• Anonym (Leyla)

Här har du en förklaring ang det att döda:

Du kan söka på YouTube efter Yusuf Estes, han förklarar tydligt. Han är en tidigare präst som konverterat till Islam, så han vet mycket om bibeln också

• driver28
    Anonym (Leyla) skrev 2016-07-04 10:19:42 följande:

Ja, koranen hänvisar till bibeln eftersom alla profeter innan Mohammed också var Guds profeter (alla från Adam, Abraham, Jesus...). Bibeln är delar av Guds ord, men man vet inte exakt vad som är från Gud och vad som är från människor, eftersom bibeln ändrats mycket under tidens gång.
    Nej, koranen uppmanar inte till att döda alla som inte är muslimer. Den vers du troligen tänker på handlar om att man i krig får döda motståndaren.
    Ja, profeten Mohammed kunde varken läsa eller skriva. Koranen uppenbarades genom ängeln Gabriel muntligt, Mohammed reciterade ordagrant och hans följeslagare lärde sig koranen genom muntlig recitation.

Hmm. Har man en gång kört viskleken förstår man snabbt hur ingenting av det som muntligen reciterats i generationer har någonting med det som ursprungligen sades att göra. Viskleken=Viska en mening till 9 personer och låt den 9:e upprepa meningen högt.
  • Anonym (Leyla)
    driver28 skrev 2016-07-04 11:11:45 följande:
    Hmm. Har man en gång kört viskleken förstår man snabbt hur ingenting av det som muntligen reciterats i generationer har någonting med det som ursprungligen sades att göra. Viskleken=Viska en mening till 9 personer och låt den 9:e upprepa meningen högt.
    Det viskades inte. Recitation betyder ord för ord, betoningarna måste vara perfekt för att accepteras som korrekt. Alla nu levande muslimer är ett bevis för detta. Om alla koranböcker försvann nu skulle den lätt skrivas ner igen, eftersom det finns många muslimer som kan koranen utantill. Inget fel skulle uppstå, eftersom det finns de som vet exakt hur det ska vara i detalj.
  • Anonym (JumpStreet)

Tack för era svar! Uppskattas. Men hur kommer det sig då att vissa muslimer idag som är inom Isis, att dom använder koranen för att rättfärdiga sina terrordåd? Vad är det för stycke i koranen dom använder? För om samma koran hänvisar till även nya testamentet och Jesu lära borde dom då inte älska sin nästa och dessutom respektera de sekulära lagarna?

Hur ofta använder en muslim (en normal muslim alltså, ingen fundamentalist) Bibeln som referens och särskilt då NT?

• Anonym (Leyla)
    Anonym (JumpStreet) skrev 2016-07-04 16:46:49 följande:

Tack för era svar! Uppskattas. Men hur kommer det sig då att vissa muslimer idag som är inom Isis, att dom använder koranen för att rättfärdiga sina terrordåd? Vad är det för stycke i koranen dom använder? För om samma koran hänvisar till även nya testamentet och Jesu lära borde dom då inte älska sin nästa och dessutom respektera de sekulära lagarna?

Hur ofta använder en muslim (en normal muslim alltså, ingen fundamentalist) Bibeln som referens och särskilt då NT?

Ingen aning hur de kan tolka koranen till det de gör... Men om man vill så kan man tolka text hur man vill. Precis som många icke-muslimer, som är emot Islam, tar en vers ur koranen och tolkar den som de vill (tex det om att döda alla icke-muslimer). Men för att tolka koranen krävs omfattande kunskap i arabiska, historiekunskap och kunskap om islam och koranen i sin helhet.
    Det är inte ofta man hör muslimer använda bibeln som referens, eftersom man har det man behöver i koranen och inte kan vara helt säker på vad som är vad i bibeln. Om man tar en svensk bibel är det en översättning och mycket kan gå förlorat i en översättning. Men koranen är på arabiska och varenda ord är samma som hur det kom första gången. (Det finns förstås tolkningar på andra språk för att man ska kunna läsa, men om något är tveksamt måste man alltid gå tillbaka till vad det står på arabiska eftersom ett ord kan ha många olika översättningar).
    Ibland hänvisar muslimer till bibeln och det är framförallt när man diskuterar treenigheten (enligt muslimer står det inget i bibeln om att Jesus sagt att han är Gud) och det faktum att det står i bibeln om att profeten Mohammed skulle komma.
  • Anonym (JumpStreet)
    Anonym (Leyla) skrev 2016-07-04 17:32:16 följande:

Ingen aning hur de kan tolka koranen till det de gör... Men om man vill så kan man tolka text hur man vill. Precis som många icke-muslimer, som är emot Islam, tar en vers ur koranen och tolkar den som de vill (tex det om att döda alla icke-muslimer). Men för att tolka koranen krävs omfattande kunskap i arabiska, historiekunskap och kunskap om islam och koranen i sin helhet.

Det är inte ofta man hör muslimer använda bibeln som referens, eftersom man har det man behöver i koranen och inte kan vara helt säker på vad som är vad i bibeln. Om man tar en svensk bibel är det en översättning och mycket kan gå förlorat i en översättning. Men koranen är på arabiska och varenda ord är samma som hur det kom första gången. (Det finns förstås tolkningar på andra språk för att man ska kunna läsa, men om något är tveksamt måste man alltid gå tillbaka till vad det står på arabiska eftersom ett ord kan ha många olika översättningar).

Ibland hänvisar muslimer till bibeln och det är framförallt när man diskuterar treenigheten (enligt muslimer står det inget i bibeln om att Jesus sagt att han är Gud) och det faktum att det står i bibeln om att profeten Mohammed skulle komma.

Tack Leyla! :) Intressant. Jag är ingen bibelexpert men jag har de senaste åren fått upp ögonen för Bibeln och Jesus. Och Johannes 1:1 säger ju att "Ordet(Jesus) var Gud". Men det är sant, det står inget om treenigheten, det ordet är inte nämnt någonstans. Jag tror den lär att Fadern, Sonen och Helig Ande är som en trehövdad gud, dvs en och samma. Men om man läser Bibeln så är det tydligt att dom är alla sina egna personer men tillsammans utgör en enda Gud. Dvs, dom är alla jämlika med varandra. Som tex "en styrelse", som kan bestå av fler än en person men är likväl för det endast en styrelse.

Thomas föll ju även ner på knä och utropade "Min Herre och min Gud!!" när han såg Jesus för första gången efter hans uppståndelse. Och Jesus tillrättavisade honom inte, som han skulle ha gjort om han inte var Gud. Och Jesaja i GT kallar Jesus för "en mäktig Gud", för Emanuel (Gud bland oss) och Jesus kallar sig själv för "Alfa och Omega" och även "den förste och den siste" och "Jag Är", vilket Gud kallade sig själv i GT när Moses frågade vad han skulle kalla honom.

Fariséerna ville ju även stena Jesus till döds då de anklagade honom för att kalla sig själv just Gud, vilket var just en dödssynd då.

Det finns ju många gamla delar av den originella nedskrivna bibeltexten som hittats och Gud har ju även lovat att bibehålla sin heliga skrift. Om man nu tror på Gud så måste man ju tro att han talar sanning när han säger att Bibeln inte kommer få ändras.

Vet du vilket bibelställe som profeterar Mohammeds ankomst? Jag vet att både GT och NT varnar tydligt för falska profeter och hur de kännetecknas.

Jag vet att muslimer tror på Jesus, men hur? Tror de att Jesus var en falsk profet? Tror de att Jesus var Guds son? Om de tror på Jesus och att han kom för att köpa människan fri från synden varför behövde då Muhammed komma? Vad var det som behövdes läggas till? Varför behövdes koranen? Finns de dom som läser och använder sig av båda böcker? Som är typ "kristna muslimer"?

Kanske dumma frågor, men jag är genuint intresserad och tycker det är kul att diskutera.
  • Anonym (Leyla)

Oj det var många frågor :). Kolla det här klippet:

Där får du alla referenser från bibeln

• Anonym (Leyla)

Jesus var en profet, precis som Moses, Noak, Lot, Abraham och Mohammed (frid vare över dem alla). Jesus var en människa, född av Maria genom jungfrufödsel. Jesus dog inte på korset. Ingen profet behöver dö för andra människors synder. Om man begår en synd kan man uppriktigt be Gud om förlåtelse och lova att inte göra det igen. Synder kan inte ärvas från en människa till en annan, var och en är ansvarig för sina egna handlingar.
    Gud har ingen avkomma, han har ingen son.

• Anonym (JumpStreet)
    Anonym (Leyla) skrev 2016-07-04 19:03:01 följande:

Jesus var en profet, precis som Moses, Noak, Lot, Abraham och Mohammed (frid vare över dem alla). Jesus var en människa, född av Maria genom jungfrufödsel. Jesus dog inte på korset. Ingen profet behöver dö för andra människors synder. Om man begår en synd kan man uppriktigt be Gud om förlåtelse och lova att inte göra det igen. Synder kan inte ärvas från en människa till en annan, var och en är ansvarig för sina egna handlingar.

Gud har ingen avkomma, han har ingen son.

Tack för youtube länken, ska kolla in det.

I Uppenbarelseboken 1:17-18 så uppenbarar sig ju Jesus för Johannes och säger "Var inte rädd. Jag är den Förste och den Siste och den levande -och jag blev död- men se! Jag lever i evigheternas evigheter och jag har nycklarna till döden och till Hades"

Där säger ju Jesus själv att han dog. Han var ju död i tre dagar innan han återuppstod, vilket är själva kärnan i kristendomen. Och i tex 1 Petrus 3:18-20 står det vad Jesus gjorde när han var död; "Kristus själv dog ju en gång för er alla med avseende på synden, en rättfärdig för orättfärdiga för att han skulle föra er till Gud i det att han blev dödad i köttet men blev levande i anden.

Och att han i sitt döda tillstånd gick och predikade evangeliet för andarna i fängelset (hades) vilka hade varit olydiga under Noas tid medans arken byggdes.

Jesus dog alltså köttsligt, men aldrig andligt. Jesus var 100% människa när han var bland oss på jorden och samtidigt 100% Gud. Och vi är alla födda syndare, även om vi aldrig syndar. Jesus offer var en gåva, en fri gåva så att vi kan få våra synders förlåtelse och frälsning och evigt liv. Och vi ärvde ju synden då Adam syndade eftersom vi alla är hans avkomma. Det går ju inte att framkalla perfekta skapelser ur en trasig form.

Eftersom vi är syndare i grunden så kommer vi synda även om vi inte syndar, hur konstigt det än låter. Men Jesus köpte oss fria med sin gåva så att vi kan närma oss Gud trots vår synd. Och den som har tro den har ju Jesus även inom sig, vilket han lovade och strävar efter att efterlikna honom. Även om vi otvivelaktigligen kommer synda igen, något vi är hjälplösa emot eftersom vi är just syndare/födda ur synden.

Jag ska kolla klippet och se om det ger svar, men om inte, hur tror en muslim om Jesus död? Tror dom det fanns en mening med den eller att han bara hade otur och blev dödad av förnärmade judar?
Svar på tråden Fråga om koranen.