Anonym (Leyla) skrev 2016-07-04 19:03:01 följande:
Jesus var en profet, precis som Moses, Noak, Lot, Abraham och Mohammed (frid vare över dem alla). Jesus var en människa, född av Maria genom jungfrufödsel. Jesus dog inte på korset. Ingen profet behöver dö för andra människors synder. Om man begår en synd kan man uppriktigt be Gud om förlåtelse och lova att inte göra det igen. Synder kan inte ärvas från en människa till en annan, var och en är ansvarig för sina egna handlingar.
Gud har ingen avkomma, han har ingen son.
Tack för youtube länken, ska kolla in det.
I Uppenbarelseboken 1:17-18 så uppenbarar sig ju Jesus för Johannes och säger "Var inte rädd. Jag är den Förste och den Siste och den levande -och jag blev död- men se! Jag lever i evigheternas evigheter och jag har nycklarna till döden och till Hades"
Där säger ju Jesus själv att han dog. Han var ju död i tre dagar innan han återuppstod, vilket är själva kärnan i kristendomen. Och i tex 1 Petrus 3:18-20 står det vad Jesus gjorde när han var död; "Kristus själv dog ju en gång för er alla med avseende på synden, en rättfärdig för orättfärdiga för att han skulle föra er till Gud i det att han blev dödad i köttet men blev levande i anden.
Och att han i sitt döda tillstånd gick och predikade evangeliet för andarna i fängelset (hades) vilka hade varit olydiga under Noas tid medans arken byggdes.
Jesus dog alltså köttsligt, men aldrig andligt. Jesus var 100% människa när han var bland oss på jorden och samtidigt 100% Gud. Och vi är alla födda syndare, även om vi aldrig syndar. Jesus offer var en gåva, en fri gåva så att vi kan få våra synders förlåtelse och frälsning och evigt liv. Och vi ärvde ju synden då Adam syndade eftersom vi alla är hans avkomma. Det går ju inte att framkalla perfekta skapelser ur en trasig form.
Eftersom vi är syndare i grunden så kommer vi synda även om vi inte syndar, hur konstigt det än låter. Men Jesus köpte oss fria med sin gåva så att vi kan närma oss Gud trots vår synd. Och den som har tro den har ju Jesus även inom sig, vilket han lovade och strävar efter att efterlikna honom. Även om vi otvivelaktigligen kommer synda igen, något vi är hjälplösa emot eftersom vi är just syndare/födda ur synden.
Jag ska kolla klippet och se om det ger svar, men om inte, hur tror en muslim om Jesus död? Tror dom det fanns en mening med den eller att han bara hade otur och blev dödad av förnärmade judar?