• Anonym (Irriterad)

Att ta med jobbet hem

Ponera att du skulle arbeta som personlig assistent. Du har en veckas arbete där du förväntas ta med dig din brukare till ditt hem. Ni kan inte vara utomhus och du måste laga mat, erbjuda toalettbesök osv i ditt hem åt brukaren.

Skulle du göra detta?

Om inte, hur skulle du på ett bra sätt förklara för anhöriga att du inte godtar den planen?

• Svar på tråden Att ta med jobbet hem
  • Carambolan

Det beror nog dels på hur jag bor och dels på hur brukaren är och vilka problem som hjälpen gäller.

Min spontana tanke vore nej. Samtidigt vet jag att min svärmor, som är PA, ibland tagit med sin brukare till sitt landställe en kort biltur utanför stan, för att gå i skogen och helt enkelt "komma ut på landet". Så hon verkar inte ha samma kval över jobbet/privatlivet.

• Litet My

Nej det hade jag aldrig gjort. Däremot hade jag som någon skrev kunnat gå runt i skogen vid mitt lantställe, följt med till stallet och såna saker som uppfyller en aktivitet. Men aldrig "hemma-hos-mig-fika" eller dyl.

• Litet My

Ang anhöriga, jag hade förklarat att jag måste skilja på jobb och privatliv. I mitt hem är jag ledig och en privatperson. På arbetstid utanför mitt hem jobbar jag. Om det är anhöriga som kräver hade jag tagit det högre upp, de kan tycka men deras önskemål är totalt orimligt.

• Anonym (Irriterad)

Tack för svar.

Detta är alltså en heldag i ditt hem, 5 dagar i sträck. Ingen större möjlighet till utomhusvistelse.

Ett par dagar är även din egna familj ledig och hemma.

Maten som ska lagas till brukaren kommer från ditt egna kylskåp men brukaren ger en liten slant för det brukaren äter av den.

• Anonym (AnnaPanna)

Jag hade pratat med min chef för det här låter helt galet enligt mig. Du är anställd på en arbetsplats, du är inte egenföretagare. Hade aldrig tagit med en brukare hem på det viset. Tror inte deras krav går hand i hand med lagarna inom arbetsrätt, arbetsmiljö mm. Ditt hem är ditt och din familjs privata och det bestämmer ni över, du har inga sådana skyldigheter!

• Litet My
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-07-04 10:24:45 följande:

Tack för svar.

Detta är alltså en heldag i ditt hem, 5 dagar i sträck. Ingen större möjlighet till utomhusvistelse.

Ett par dagar är även din egna familj ledig och hemma.

Maten som ska lagas till brukaren kommer från ditt egna kylskåp men brukaren ger en liten slant för det brukaren äter av den.

Vansinnigt. Om vi ponerar att jag varit din chef och fått veta att detta skett hade jag flyttat på dig. Just för att din arbete blivit på ett för personligt plan (ja, såna saker har skett förr att personal fått gå för att de blivit för personligt engagerade). Därför tycker jag du skall prata med din chef, är även ganska säker på att du överhuvudtaget inte ens fr göra detta som brukaren/anhöriga önskar.
  • Anonym (Irriterad)

Det är ett privat företag så chefen är brukarens anhörig...

Ville egentligen bara kolla så att det inte bara är jag som är "udda" som blir förbannad över min arbetssituation just nu.........

• oliphant

Jag jobbar som pa åt ett barn och för mig är det självklart att barnet får följa med mig hem ibland. Dels så tycker jag att det är skönt att vara hemma, barnet älskar miljöombytet och min man kan hjälpa till med vissa småsaker om han är hemma. Men här spelar utformning av vårat hus stor roll, min brukares hjälpbehov och personlighet likväl. Vissa brukare hade jag inte tagit med hem. Kanske även ska tillägga att barnet även har varit med på adventsfika hemma hos mina kompisar, picknick osv. För henne är det ett riktigt äventyr att få träffa mina vänner och deras barn och när jag kommer hem själv efter jobbet kan jag koppla bort jobbet lika bra som om vi varit någon annanstans. Värre är det när barnet varit rikt sjuk eller vi är ont om personal osv, då tar jag lättare med jobbet hem.

• Anonym (Irriterad)
    oliphant skrev 2016-07-04 10:41:33 följande:

Jag jobbar som pa åt ett barn och för mig är det självklart att barnet får följa med mig hem ibland. Dels så tycker jag att det är skönt att vara hemma, barnet älskar miljöombytet och min man kan hjälpa till med vissa småsaker om han är hemma. Men här spelar utformning av vårat hus stor roll, min brukares hjälpbehov och personlighet likväl. Vissa brukare hade jag inte tagit med hem. Kanske även ska tillägga att barnet även har varit med på adventsfika hemma hos mina kompisar, picknick osv. För henne är det ett riktigt äventyr att få träffa mina vänner och deras barn och när jag kommer hem själv efter jobbet kan jag koppla bort jobbet lika bra som om vi varit någon annanstans. Värre är det när barnet varit rikt sjuk eller vi är ont om personal osv, då tar jag lättare med jobbet hem.

Förstår dig absolut. Skillnaden här är ju dock att du väljer själv när och om du tar med dig din brukare hem. I det här fallet är det "påtvingat".
  • oliphant
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-07-04 10:46:47 följande:

Förstår dig absolut. Skillnaden här är ju dock att du väljer själv när och om du tar med dig din brukare hem. I det här fallet är det "påtvingat".

Du har som sagt en lite annan situation, tänkte mest berätta hur jag upplever det att ta med jobbet hem. Men i ditt fall blir det såklart viktigt att ha en dialog med de anhöriga. Tänker då varför vill de att du tar med brukaren hem? Varför vill inte du? Ni kanske kan kompromissa så att det känns bra för alla men om det fortfarande inte känns ok för dig så kan de såklart inte tvinga dig. I vår arbetsbeskrivning finns inga sådana krav för det mesta. Sedan finns det de som har fått det beviljat att pa även är avlastning och då kan brukaren kanske till och med sova hemma hos pa ibland men finns inte det i kontraktet så är det såklart din vilja som gäller när det kommer till ditt hem.
Svar på tråden Att ta med jobbet hem