• Anonym (Hur göra?)

A-kassa under graviditet?

Hej, 

Jag har ett vik som går ut sista juli, och sedan ska jag ha barn i slutet av augusti. Kan jag söka a-kassa under den månaden? Jag är ju arbetslös, men samtidigt känns det lite konstigt eftersom jag ju troligen inte ens kommer ha en chans till att få ett jobb. 

• Svar på tråden A-kassa under graviditet?
  • Carambolan

Ja, jag var i samma sits ett år. Fick a-kassa två månader fram till förlossningen.

Men det är absolut lönt att söka jobb under tiden. Strax efter att sonen föddes fick jag jobberbjudande som jag kunde påbörja efter föräldraledigheten.

• Linnis92

Gick på a-kassa i tre månader innan dottern kom. Är man arbetslös så är man, sen spelar det ingen roll om man är gravid.

• Anonym (Hur göra?)
    Carambolan skrev 2016-07-04 11:14:07 följande:

Ja, jag var i samma sits ett år. Fick a-kassa två månader fram till förlossningen.

Men det är absolut lönt att söka jobb under tiden. Strax efter att sonen föddes fick jag jobberbjudande som jag kunde påbörja efter föräldraledigheten.

Så bra! =)

Då ska jag kontakta dem och se vad de säger. Funderade även på att ta ut föräldrapenning, men det känns så dumt att göra det innan bebis kommer om jag inte måste. De dagarna känns så värdefulla sen.

• Anonym (Hur göra?)
    Linnis92 skrev 2016-07-04 11:16:17 följande:

Gick på a-kassa i tre månader innan dottern kom. Är man arbetslös så är man, sen spelar det ingen roll om man är gravid.

Sant, det känns lite bättre att höra någon säga det bara. För visst känns det lite...konstigt på något sätt.
  • Linnis92
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-07-04 11:19:40 följande:

Sant, det känns lite bättre att höra någon säga det bara. För visst känns det lite...konstigt på något sätt.

Javisst... Det blir ju lite meckigt, skriva in sig på AF, gå på möte där, börja aktivitetsrapporterna osv, men det är pengar in, så man får se det.
  • Linnis92

Men räkna med att a-kassan har uppemot 8 veckors handläggningstid, så det kan ta ett tag innan pengarna kommer. Fick vänta 2 månader på mina.

• Anonym (Hur göra?)
    Linnis92 skrev 2016-07-04 11:31:15 följande:

Men räkna med att a-kassan har uppemot 8 veckors handläggningstid, så det kan ta ett tag innan pengarna kommer. Fick vänta 2 månader på mina.

Så klart...borde nog tänkt på det här lite tidigare =(

Men säg att det tar två månader, när skriver jag då in mig på Arbetsförmedlingen? Är det direkt, redan innan jag fått beslut, eller är det så fort jag får beslut - alltså när jag troligen redan fått barn och alltså inte är arbetslös längre utan föräldraledig?

• Linnis92

Du skriver in dig på AF din första arbetslösa dag. Och AF meddelar då din a-kassa att du ska söka ersättning.

Se till att ha arbetsgivarintyg, från alla eventuella arbeten du haft senaste året, de kommer A kassan vilja att du skickar till dom.

Så tyvärr kan man inte skynda på det speciellt.

• BuoBä

Det är jätteviktigt att du skriver in dig på AF den första arbetslösa dagen, annars riskerar du att nolla din SGI.

• Anonym (Hur göra?)

BuoBä skrev 2016-07-04 11:45:54 följande:

Det är jätteviktigt att du skriver in dig på AF den första arbetslösa dagen, annars riskerar du att nolla din SGI.

Jag pratade precis med Försäkringskassan och de sa att det sista halvåret innan förlossningen har man rätt att gå ner i arbetstid utan att det påverkar SGI. Alltså skulle det inte spela någon roll ens om jag gick hemma utan någon form av sysselsättning under augusti.

• BuoBä
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-07-04 14:01:03 följande:

Jag pratade precis med Försäkringskassan och de sa att det sista halvåret innan förlossningen har man rätt att gå ner i arbetstid utan att det påverkar SGI. Alltså skulle det inte spela någon roll ens om jag gick hemma utan någon form av sysselsättning under augusti.

OK, men jag hade ändå tagit det säkra före det osäkra och skrivit in mig för att slippa strul senare. A-kassa kan man väl heller inte få om man inte är inskriven på AF?
  • Anonym (?)
    Linnis92 skrev 2016-07-04 11:16:17 följande:

Jag är i samma sits nu. Är gravid i 6e månaden och söker jobb. 
    Kan man då gå på a-kassa fram till bf eller räknar de med att man ska ta ut fp 2 månader innan som man kan göra?
  • Linnis92
    Anonym (?) skrev 2016-07-04 15:50:27 följande:

Jag är i samma sits nu. Är gravid i 6e månaden och söker jobb. 

Kan man då gå på a-kassa fram till bf eller räknar de med att man ska ta ut fp 2 månader innan som man kan göra?

Nej du kan gå ända fram till BF. Jag vägrade röra mina föräldradagar innan dottern kom.

3 dagar efter förlossningen ringde jag och skrev ut mig från AF.
  • Anonym (?)
    Linnis92 skrev 2016-07-04 16:08:15 följande:
    Nej du kan gå ända fram till BF. Jag vägrade röra mina föräldradagar innan dottern kom.

3 dagar efter förlossningen ringde jag och skrev ut mig från AF.
    Ah! Då gör jag likadant :) Har ändå tänkt plugga efter fl så behöver inte spara a-kassan.
  • Linnis92
    Anonym (?) skrev 2016-07-04 16:34:54 följande:

Ah! Då gör jag likadant :) Har ändå tänkt plugga efter fl så behöver inte spara a-kassan.

Jag tänkte samma sak.

Sen var jag visserligen halvtidssjukskriven också så tror jag tog ut totalt 20 dagar a-kassa, (40 halvdagar), så det finns lite kvar om de skulle vara så
  • Anonym (?)
    Linnis92 skrev 2016-07-04 16:38:38 följande:
    Jag tänkte samma sak.

Sen var jag visserligen halvtidssjukskriven också så tror jag tog ut totalt 20 dagar a-kassa, (40 halvdagar), så det finns lite kvar om de skulle vara så
    För mig är det bara fram till november så blir ju max 6 månaders a-kassa ändå. Fast är ganska övertygad om att jag ska plugga sen. Är väl mer man spar dagar om man sen efter nästa plugg inte skulle få nått jobb direkt. 
  • Anonym (Hur göra?)
    BuoBä skrev 2016-07-04 14:07:52 följande:
    OK, men jag hade ändå tagit det säkra före det osäkra och skrivit in mig för att slippa strul senare. A-kassa kan man väl heller inte få om man inte är inskriven på AF?

Absolut, jag också. Tänkte bara säga det så man inte stressar ihjäl sig fast man inte måste =)

Nej A-kassan är bunden till att man är aktiv på AF.

Svar på tråden A-kassa under graviditet?