Gravid och osäker
Hejsan!
Jag vet att ett beslut som detta är något man ska fatta på egen hand, tillsammans med sin partner. Men ibland behöver man någon att medla med.
Jag och min pojkvän var tillsammans för ca två år sedan, vi gjorde slut eftersom vi inte mådde bra. För ungefär tre månader sedan träffades vi igen och det kändes helt rätt att påbörja ett förhållande tillsammans igen.
Efter bara några veckor blev jag gravid, och under samma period börjar jag se sidor hos honom som jag inte kände till sedan innan. Nu, när jag är gravid, ser jag ännu fler sidor hos honom som jag bara inte kan tycka är okej. Detta är förstås eftersom jag analyserar honom som en blivande pappa, och inte bara en partner till mig.
Han har mycket skulder, är otroligt ytlig och inte ansvarsfull för fem öre. Han vet inte vad det innebär att visa respekt för människor. Jag ser honom som en tonåring. Vi är båda 24 år, men vi är på väldigt olika plan.
Samtidigt vet jag att alla människor kan förändra sig, och att graviditeten är verkligare för mig än för honom just nu. Någon gång kommer han förstå att det är viktigt att ta ansvar och växa upp lite, ifall han ska kunna vara en bra förälder.
Jag har också saker som jag måste jobba med, och där jag står i livet just nu hade jag aldrig planerat en graviditet.
Vart jag känner mig kluven i beslutet är att jag känner att den här personen inte är en människa jag kommer vilja leva med i livet. Men samtidigt vet jag inte om jag övertänker precis allting.
Känns även som att jag är en väldigt dålig partner till honom som vill att han ska ändra sig på mycket för att falla inom en ram jag själv skapat om vad som är okej och inte. Han säger att han vill vara med mig, men jag känner mig övertygad om att han hade kunnat vara med någon som behandlar honom bättre.
Hur har ni andra känt? Har ni haft samma panik, och vad valde ni?
Jag vet att allting kommer bli hur bra som helst vad framtiden än blir, men kan det vara egoistiskt av mig att behålla ett barn när det finns så mycket båda föräldrarna behöver jobba med hos sig själva för att vara så lämpade som möjligt?
Dela gärna med er av era tankar generellt kring det jag skriver, kan behöva introduceras till nya tankebanor. :)
Tack!