• Anonym (TS)

Arv särkullbarn

Jag och min sambo planerar att köpa ett hus, troligen i 2 -2,5 milj klassen, men har sett alternativ mellan 1,3 och 3,5. 

Inga gemensamma barn, inga planer på sådana heller
    Jag har 32 tkr före skatt och 800 000 att lägga på ett hus
    Min sambo har 36 tkr före skatt och 200 000 att lägga på ett hus
    Vi har nu delad ekonomi och är nöjda med det, helt gemensam ekonomi är inget alternativ, men självklart vill vi dela rättvist på alla utgifterna
    Vi har inget direkt emot att gifta oss, men har valt bort det för att istället lägga tid och pengar på oss.

Min sambo har ett barn (flyttat hemifrån) sedan tidigare. Det barnet har inte en vuxen syn på pengar eller livet i övrigt. Därför vill vi minimera det barnets arv om något hände med min sambo. Även om något hände med mig så skulle jag vilja att min sambo kan bo kvar och i en drömvärld sedan mina syskon ärva när min sambo försvinner. Förutsatt att min sambos barn inte fått en mer vuxen syn på livet.

Hur kan vi ordna det på bästa sätt?

Jag köper huset själv och står själv på lån/varsitt lån beroende på huspris?
    Går det att skriva papper så att min sambo känner sig trygg att jag inte tar huset och låter min sambo ha kvar sitt lån om det skulle hända något mellan oss. + att jag måste ha testamente på huset till min sambo?

Gifta oss och jag köper en större del av huset, kanske 60%, så att barnet bara ärver 20%? men vill ha delad ekonomi, går det ha helt delad och vara gifta?

• Svar på tråden Arv särkullbarn
  • sextiotalist

Mitt förslag.
    Att ni direkt går in och skyddar din kontantinsats. Dvs när ni köper huset så avtalar ni bort sambolagen och upprättar ett eget dokument där ni skriver hur ni vill ha det vid separation och om någon går bort. Där t.ex era kontantinsatser räknas bort innan en bodelning görs.

Då kan ni välja att endast ge särkullebarnet laglotten eller att ge särkullebarnet laglott först och sedan, när du är borta, sin arvslott.

Det är nog det justaste, för även om han inte är varsam med pengar, så har han ändå rätt till sitt farsvarv, det viktiga är att den som lever har möjlighet att behålla boendet eller vid en separation har rätt att få sin del.
    Du själv kan testatementera hur du vill ha din del. Du kan låta honom sitta kvar i orubbat bo, men att vid försäljning eller vid dödsfall så kommer din del hamna där du önskar.

Men det bästa är att, efter det ni har skissat på hur ni vill ha det, söka upp en jurist och göra ett avtal och testamente som är juridiskt hållbara

• Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2016-07-04 14:31:32 följande:

Mitt förslag.
    Att ni direkt går in och skyddar din kontantinsats. Dvs när ni köper huset så avtalar ni bort sambolagen och upprättar ett eget dokument där ni skriver hur ni vill ha det vid separation och om någon går bort. Där t.ex era kontantinsatser räknas bort innan en bodelning görs.

Då kan ni välja att endast ge särkullebarnet laglotten eller att ge särkullebarnet laglott först och sedan, när du är borta, sin arvslott.

Det är nog det justaste, för även om han inte är varsam med pengar, så har han ändå rätt till sitt farsvarv, det viktiga är att den som lever har möjlighet att behålla boendet eller vid en separation har rätt att få sin del.
    Du själv kan testatementera hur du vill ha din del. Du kan låta honom sitta kvar i orubbat bo, men att vid försäljning eller vid dödsfall så kommer din del hamna där du önskar.

Men det bästa är att, efter det ni har skissat på hur ni vill ha det, söka upp en jurist och göra ett avtal och testamente som är juridiskt hållbara

Tack
    Jo, min kontantinsats är jag definitivt inne på att skydda. Det är min garanti för ett roligt liv även då jag går i pension. Det som jag tänkte var att jag med hjälp av min kontantinsats skulle äga en större del av huset, så vi får lika höga lån. 

Så man kan testementera bort allt utom laglotten till sin sambo? Det  har jag också läst mig till tidigare, men fått höra av "alla" att vi ska gifta oss för att det blir bäst.

Jo någon jurist kommer det absolut bli, jag vill bara ha koll innan så jag innan vet vad som blir bäst. Dessutom försvinner husen här väldigt snabbt ibland.
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2016-07-04 15:42:23 följande:
    Tack
    Jo, min kontantinsats är jag definitivt inne på att skydda. Det är min garanti för ett roligt liv även då jag går i pension. Det som jag tänkte var att jag med hjälp av min kontantinsats skulle äga en större del av huset, så vi får lika höga lån. 

Så man kan testementera bort allt utom laglotten till sin sambo? Det  har jag också läst mig till tidigare, men fått höra av "alla" att vi ska gifta oss för att det blir bäst.

Jo någon jurist kommer det absolut bli, jag vill bara ha koll innan så jag innan vet vad som blir bäst. Dessutom försvinner husen här väldigt snabbt ibland.
    Nja, att det blir bäst är nog inte alltid rätt. För mig är det bäst att inte vara gift ;).

För två stycken med endast gemensamma barn så ger äktenskapet  många juridiska fördelar. Men som en som lever ihop med en som redan har barn, så är de faktiskt den som har barn som är skyddad, inte den som inte har barn. Eftersom ni dessutom är jämnställda ekonomiskt, så behövs inte heller du ska "skyddas", du kan med all säkerhet stå på egna ben.
    Fördelen med att inte vara gift är att dina tillgångar är och förblir dina, oavsett vad som händer, dvs om din sambo dör, så är det endast era gemensamma tillgångar (dvs huset) som räknas in i bodelningen. Dina andra tillgångar, pengar på banken, aktiekapital, bil, sommarstuga, båt, motorcykel, smycken etc räknas inte in. Är ni gifta, så räknas även detta in (såvida ni inte skriver en äktenskapsförord) så hans son kan få ta del av värdet av detta.

Man behöver däremot inte ha gemensam ekonomi bara för att man gifter sig, men man har ett större ekonomiskt ansvar gentemot varandra.
Svar på tråden Arv särkullbarn