Arv särkullbarn
Jag och min sambo planerar att köpa ett hus, troligen i 2 -2,5 milj klassen, men har sett alternativ mellan 1,3 och 3,5.
Inga gemensamma barn, inga planer på sådana heller
Jag har 32 tkr före skatt och 800 000 att lägga på ett hus
Min sambo har 36 tkr före skatt och 200 000 att lägga på ett hus
Vi har nu delad ekonomi och är nöjda med det, helt gemensam ekonomi är inget alternativ, men självklart vill vi dela rättvist på alla utgifterna
Vi har inget direkt emot att gifta oss, men har valt bort det för att istället lägga tid och pengar på oss.
Min sambo har ett barn (flyttat hemifrån) sedan tidigare. Det barnet har inte en vuxen syn på pengar eller livet i övrigt. Därför vill vi minimera det barnets arv om något hände med min sambo. Även om något hände med mig så skulle jag vilja att min sambo kan bo kvar och i en drömvärld sedan mina syskon ärva när min sambo försvinner. Förutsatt att min sambos barn inte fått en mer vuxen syn på livet.
Hur kan vi ordna det på bästa sätt?
Jag köper huset själv och står själv på lån/varsitt lån beroende på huspris?
Går det att skriva papper så att min sambo känner sig trygg att jag inte tar huset och låter min sambo ha kvar sitt lån om det skulle hända något mellan oss. + att jag måste ha testamente på huset till min sambo?
Gifta oss och jag köper en större del av huset, kanske 60%, så att barnet bara ärver 20%? men vill ha delad ekonomi, går det ha helt delad och vara gifta?