• Meiomi

    Spermatest med "normalt" resultat...

    Hej!
    Min man och jag har fått påbörja en barnlöshetsutredning och bland annat har maken fått lämna sperma för analys. När vi inte hört något på en månad ringde han och kollade och fick veta att provet "såg bra ut". Eftersom vi inte skulle få komma på besök förrän i början av september bad vi att få fåra testresultat hemskickade och de kom i förra veckan. Vi själva tycker däremot inte att makens prov ser särskilt bra ut.

    Volym (2-6): 4
    Antal spermier (minst 20): 17
    Totalantal (minst 80): 68
    Levande % (minst 70): 40
    Rörliga % (minst 50): 40
    Rörlighetsgrad (minst 3): 3
    Abnorma % (max 50): 33

    Det känns inte som att det går att tolka på annat vis än att spermierna är för få till antalet, dessutom är de flesta döda eller långsamma. Eller tänker vi fel? Jag är medveten om att det kan behövas ett till prov för att bli säker på resultatet och att det eventuellt finns saker man kan göra för att höja värdena. Men om vi nu utgår från att det är så här illa. När jag googlar får jag läsa att chanserna att bli gravid på naturlig väg är i princip obefintliga Rynkar på näsan

    Vill gärna höra från andra som varit i samma sits! Hur var era värden och vad sa läkaren? Hur gick man vidare med utredningen, behandling?

  • Svar på tråden Spermatest med "normalt" resultat...
  • Cyanea

    Jag är ingen expert och jämför dessutom med ett väldigt dåligt prov, men jag tycker inte det ser så kasst ut. Min man hade 5 istället för 17. Sen vet jag inte hur alla andra parametrar såg ut mer än att de spermier som fanns var långsamma och väldigt få. 

    Jag tror att ni ska kunna lita på läkarens bedömning. Det kanske inte är toppen-prov men långt från uselt som jag ser det. Men som sagt, jag jämför med ett riktigt kasst prov. 

    För oss gick allt raka vägen vidare till IVF med ICSI. ICSI innebär att man väljer ut de finaste spermierna, tar av svansen på dem och injicerar dem in i äggen istället för att lägga ägg och spermier i en skål och vänta på att det sköter sig självt. Vi har nu en liten dotter :) 

    Önskar er stort lycka till! 

  • Meiomi

    Tack för ditt svar! Vad glad jag blir att höra att ni lyckades bli föräldrar! Grattis!

    Som du säger kunde det ju vara värre. Och ivf skulle säkert kunna vara ett alternativ. Men om det är så att vi behöver konstgjord befruktning så kan det ju inte samtidigt vara så att det "inte är något fel", om du förstår vad jag menar. Antingen är det ju okej eller så är det inte det och då behöver vi få lite hjälp. Ett prov som ligger under gränsvärdena borde ju inte vara ett bra resultat, även om det inte är jättedåligt... Känner mig väldigt förvirrad över detta.

    Vi vill inte få höra att allt är normalt och att vi bara ska fortsätta försöka när det är lönlöst. Åren rinner iväg.

  • Cyanea

    Jag förstår helt vad du menar. Jag hade i och för sig trott att man kanske skulle kalla din mans prov för "något nedsatt" eller liknande, alltså inte toppen men inte dåligt, men som sagt har jag ingen aning om vad läkarna bedömer mer exakt. 

    Jag tror dock inte att provsvaret ska vara en helt trolig anledning till att ni behöver hjälp. Att det kanske inte tar sig på första eller andra försöket, absolut, men det känns inte så dåligt att det ska vara förklaringen till er barnlöshet. 

    Jag tippar på att ni ändå kommer få hjälp. Även de som man inte hittar minsta lilla fel på brukar få någon typ av hjälp. Det kan hända att det ändå blir IVF för er del. Där kan man ju dessutom se vissa problem man inte kan se annars, som svårigheter med befruktning, dålig celldelning och liknande. 

    Så tappa inte hoppet, det finns massor med hjälp att få :) Sen förstår jag din känsla, det var min mardröm med att göra utredning. Alla dessa år av försök utan minsta lilla förklaring. 

    Förhoppningsvis är ni på väg mot er lösning i rasande fart :) Det står bara väldigt stilla i perioder, men sen plötsligt rusar allting på i en jäkla fart. Hoppas att du ska kunna njuta av sommaren :) 

  • Meiomi
    Meiomi skrev 2016-07-05 11:34:43 följande:

    Tack ??


    Det skulle vara ett hjärta där och inga frågetecken <3
Svar på tråden Spermatest med "normalt" resultat...