• Lillan7704

Sterilisering av tik?

Vår hund är skendräktig, IGEN.. Brukar bli det ett par månader efter löp och hon mår inte bra av det! Pratade med vår veterinär och hon sa att hon tyckte att vi skulle sterilisera henne, MEN att vi skulle tänka på om vi kanske skulle ta en kull valpar på henne först, för hennes skull.. Hon skulle må bättre av det enligt veterinären.
    Jag är INTE pigg på att ta en kull på vår hund, men vill ju naturligtvis att hon ska må bra.. Vilket hon inte gör som det är nu, med skendräktighet efter varje löp..

Finns det någon här som steriliserat sin tik UTAN att ta valpar först?? Hur har det fungerat? Är det samma hund efter ingreppet? Personlighetsmässigt alltså?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sterilisering av tik?
  • Kantarellen

Att tikar skulle må bättre av att få en kull valpar innan de steriliseras är en gammal skröna och jag tycker det är väldigt oseriöst av en veterinär att säga så! Har jobbat som djursjukvårdare och där var det ingen som ens andades till en djurägare att tiken skulle få valpar först.

Och ja, jag har opererat min tik utan att hon fått valpar, och det är något jag kommer göra med nästa tik med så fort det blir inaktuellt med valpar. Anledningen till att jag gjorde det med min tik var att hon fick juvertumörer, och dessa är hormonberoende. I humöret märkte jag ingen skillnad på henne efter operationen.

Med facit i handen så ångrar jag att jag inte gjorde det mycket tidigare! Hon hade sluppit skendräktighet och löp, juvertumörerna hade förmodligen aldrig blivigt. Framförallt så hade jag sluppit låta min 10åriga tik gå igenom en sådan operation.

Dessutom är det väldigt vanligt med livmoderinflammation på äldre tikar, och att då akutbehöva operera en sjuk hund är inget roligt, dessutom kan det bli svindyrt om det händer på fel dag?

• Lillan7704

Okej, vad bra! Blev lite ställd när hon sa att min hund skulle må ättre av att få valpar först..
    Skönt att höra att din hund inte ändrade personlighet. Det är väl det jag är mest rädd för, vår hund är underbar och jag vill ju gärna fortsätta ha henne så.. =)

Tack för ditt svar!

• Supermummy

Min kompis har en tik som steriliserades efter en trafikolycka där hon skadades svårt. I dag kan man väl säga att hunden är densamma, men har ökat mycket i vikt tyvärr, vilket steriliserade tikar gärna gör. Hanhundar intresserar sig inte för henne längre heller, vilket ju är ett plus!

• Lillan7704

Men om man ser till att jobba med hunden och hålla henne igång så borde det väl inte vara några problem med viktuppgång? Eller dom lägger på sig ändå?

• Kantarellen

Tendensen till viktuppgång kan öka, men om man ser till att ha vikten under kontroll, kanske byta till ett foder med mindre energi och fortsätta hålla igång hunden skall det inte vara några problem!
    Detta kan vara en förklaring till varför man säger att tikar förändras efter dom steriliseras, för går dom upp i vikt blir dom tröttare.

• Lillan7704

Okej, tack!
    Sånt här är ju väldigt bra att veta!

• babytrin

Hur kan en veterinär säga så? *chockad* Dessutom kan det ju dessutom vara ärftligt också!

Har stött på en hund som var steriliserad, hon mådde jätte bra! pigg o glad!

Hoppas det löser sig

• Lillan7704

Tack! =)

Har börjat medicinera henne nu, så får vi se när vi steriliserar henne sen. Men det får ju bli innan nästa löp då. Ska ringa en annan veterinär och höra vad dom har att säga i morgon, när det är bäst att ta henne..
    Vad konstigt att vår vet. sa så... Har varit kanonbra hittills ju.. Hade varit skönt att ta göra ingreppet där eftersom Aila varit där innan och "känner" dom.. Men men...

Tack för era svar!

• frineur

Har en veterinär sagt till dej att ta valpar först? Då kan du tala om för den veterinären att man helst ska plocka livmodern före första löpet. Då får man alla de goda effekter man vill ha plus att man minskar risken för juvercancer med så mycket att den nästan inte finns. Och den risken är stoor annars. Har hunden börjat löpa redan ska man inte vänta, för risken blir större o större ju längre man väntar. Så säger i alla fall onkologen på universitetsdjursjukhuset, och han kan nog sina saker. Men klandra inte vetten för man sa så tidigare har jag hört, och ibland tar det lååång tid att lära om.

Min tik är kastrerad och det har fungerat hur bra som helst. Hanhundar kan faktiskt vara lite jobbiga på henne och det är vanligt när det gäller kastrerade tikar. För att de inte kan placeras säger en del (får hänvisa till universitetsdjursjukhuset här oxå men reproduktion den här gången). Men de är inte alls så på som de är på löptikar, men bra mycket mera än på de som inte löper.

• swethart

Vi gjorde det med våran lilla flicka där hemma Och Hon har blivit en helt annan hund..eller innan så va hon hängig och trött, och efter ingräppet så har hon blivit mycket piggare..jag tror att det är väldigt bra för vissa hundar som kanske som våran då, är lite trött och så Och hon har aldrig fått några valpar..Hon mår "Prima"

Svar på tråden Sterilisering av tik?