• Josefinaerm

Jag är SÅ trött på livet

Jo, precis som rubriken låter, jag är så himla trött på livet, min livsglädje finns inte längre, visst vissa dagar ler man mer än andra men de dåliga dagarna tar över dem glada..

Jag är 21, bor fortfarande hemma, jag jobbar, har världens bästa föräldrar & bättre kunde dem inte vara.

Jag har alltid i hela min uppväxt varit den som alltid är SÅ glad, sprallig & jag vet inte vad tills för 3-2 år sedan. Allt går bara åt helvete för mig. Träffar fel kille, blir misshandlad så jag nästan håller på att dö av kvävning, anmäler men drar tillbaks pågrund av att jag är rädd att han ska döda mig som han sagt mig och min familj.

Går upp i vikt mer & mer, livlöst hår, livlös hy. Ja allt faller samman och jag vet inte längre vad jag ska ta mig till? Vad vill jag ens göra med mitt liv? Medans alla runt om mig har seriösa förhållanden, flyttar tillsammans, skaffar barn, så står jag här? Tycker heller inte att jag har så många riktiga vänner kvar, finns 3 riktigt nära vänner men man hörs aldrig.

Och så är det sommar också och jag hittar inte på något alls, mycket pågrund av att jag jobbar så mycket, ligger och gråter om natten för jag är så missnöjd med allt. Jag känner att jag börjar falla tillbaks till depression & inte har någon ork till någonting längre.

Finns det någon i liknande situation? Kanske som har varit? Vad gjorde ni? Jag vill återfinna livsglädjen! Känna att det är värt att leva, har ni några råd? Behöver bara någon som lyssnar....

• Svar på tråden Jag är SÅ trött på livet
  • Anonym (Kajsa)

Beklagar det du har varit med om. Jag tror det är väldigt vanligt att man mår dåligt efter att ha varit med om misshandel och hot som du har varit. Det kan vara svårt att bearbeta sådant själv. Har du varit hos någon psykolog eller terapeut för att prata om det? Om inte så tror jag det kan vara ett bra alternativ att börja med.

• Anonym (Jag)

Tack snälla du. Det har tyvärr inte varit lätt alls..

Jag har varit hos psykiatrin & pratat där, flera gånger och det kostar ju 300 kr varje gång & de enda jag får göra är att berätta om varje gång eftersom det är nya kuratorer varje gång. Jag blir så trött & jag orkar inte mer

• Anonym (orkeslös)

Också lika livstrött. Har gått igenom massa tufft de senaste åren nu har läget stabiliserat sig lite och då försvann all ork.

Mycket gråt, vill mest bara sova och inget känns roligt. Orkar inte leta upp en ny kurator och knyta kontakt, den jag gick hos har slutat.

Gick ett litet tag på antidepressiv medicin men det vill jag inte göra igen.

Livslusten är slut och borta. Meningen med livet...är det att bli klar med det?

• Josefinaerm
    Anonym (orkeslös) skrev 2016-07-05 06:43:42 följande:

jag förstår dig, du beskriver verkligen så sommar känner, vad åt du för anti depressiva? Jag åt sertralin men de var förra sommaren & jag har ingen lust med de igen, vill inte heller gå hos någon ny kurator. Är det såhär livet ska vara?

Skriv gärna till mig om du vill så kan vi prata, känns skönt att man inte är ensam

Också lika livstrött. Har gått igenom massa tufft de senaste åren nu har läget stabiliserat sig lite och då försvann all ork.

Mycket gråt, vill mest bara sova och inget känns roligt. Orkar inte leta upp en ny kurator och knyta kontakt, den jag gick hos har slutat.

Gick ett litet tag på antidepressiv medicin men det vill jag inte göra igen.

Livslusten är slut och borta. Meningen med livet...är det att bli klar med det?

• Anonym (Kajsa)
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-05 05:49:18 följande:

Tack snälla du. Det har tyvärr inte varit lätt alls..

Jag har varit hos psykiatrin & pratat där, flera gånger och det kostar ju 300 kr varje gång & de enda jag får göra är att berätta om varje gång eftersom det är nya kuratorer varje gång. Jag blir så trött & jag orkar inte mer

Det låter väldigt jobbigt och det är ju klart du ska få ha samma person att prata med, annars kommer du ju inte vidare. Vad jag vet så kan man genom att få en remiss gå hos en psykolog eller psykoterapeut genom landstinget och då gäller ju högkostnadsskyddet. Sedan brukar också psykologstudenter som läser sista året på psykologprogrammet på universitetet erbjuda möjligheten att gå på samtalsterapi, så det kan också vara värt att kolla upp om du bor i en studentstad.
  • Persona

När man är deprimerad är livet inte som vanligt man kan inte vänta på att få lust att göra saker utan man får gå mer på autopilot och helt enkelt se till att göra sådant man gillade förut trots att man inte känner för det längre. Gör en lista på fem saker som brukade göra dig glad tidigare, baka kakor, bada i en sjö, lyssna på musik eller vad det nu var som var din grej. Sen gör du en sak per dag oavsett hur du mår... kan vara både stort och smått.

Svar på tråden Jag är SÅ trött på livet