• SweetJune

    Ni som har tre barn, vilken ålderskillnad rekommenderar ni mellan 2:an och 3:an? Ändrade ni boendesituation, märktes det stor skillnad i ekonomin?

    Hej!

    Ni som har tre barn, skulle ni rekommendera "tätt" eller några år mellan 2:an och 3:an? Känner ni att ni "räcker till" för alla tre barnen? Delar barnen rum eller ändrade ni boendesituationen för att de skulle få eget rum? Blev det stor skillnad i ekonomin att ha två eller tre barn?

  • Svar på tråden Ni som har tre barn, vilken ålderskillnad rekommenderar ni mellan 2:an och 3:an? Ändrade ni boendesituation, märktes det stor skillnad i ekonomin?
  • Fjäril kär

    Hmm.... Trean för mig blev en sladdis.

    Jag har 21 månader mellan första och andra barnet. Det är sedan 8 år tills sladdisen kom.

    Fördelen med det var att tredje blev som ett förstagångsbarn. Jag hade massa tid och möjlighet att njuta av bebistiden. Dom äldre syskonen var hyggligt självgående. De kunde sköta sysslor hemma och vara mig behjälplig om det behövdes.

    Att ha tätt mellan barnen är inget jag nånsin rekommenderar oavsett plats i syskonskaran.

  • trilskas

    Jag har 12 månader mellan 1:an och 2:an. 20 månader mellan 2:an och 3:an.
    Inget byte av varken bil eller boende nu inför trean, det gjorde vi då tvåan skulle komma.

    Annars så känns det mer eller mindre som om trean bara hakar på - i större grad än det kändes med tvåan.

  • Fjäril kär

    Kan tillägga att jag bor i stort hus så boendet förändrades inte och vi har varsin bil pga jobbsituation så det var heller inget som vi behövde fundera på.

  • Carambolan

    Jag har 3,5 år mellan både ettan och tvåan och mellan tvåan och trean. Det känns bra tycker jag :)

  • MeEmmA

    Jag tror inte att du ska fundera så mycket på hur stor ålderskillnad det blir mellan barnen utan det handlar mer om när du själv är redo för att alla ålderskillnader har sina fördelar på olika sätt.
    Jag hade 3 år mellan 1-2, 5 år mellan 2-3 och 15månader mellan 3-4 och jag kan inte säga att något är bättre eller sämre mer än att omställningen blev störst från 1 barn till 2.

    Ekonomiskt så kostar givetvis fler barn mer, inte så mycket när de är små men de stiger ganska så rejält när de blir äldre. Fler barn innebär också större hud och större bil för oss, men det beror ju också på hur man prioriterar. Det finns ju människor som också väljer att bo i lägenhet och låta barnen dela igen. Där handlar det ju också om vad som känns ok för dig och din man.

  • MeEmmA

    "Större hus" och "dela rum" skulle det stå, telefonen är inte så samarbetsvillig när jag skriver :)

  • SweetJune

    Tack för era svar. Som det känns nu vill vi gärna ha 3 barn men får självklart se när andra barnet kommer nu till hösten. Jag kommer vara 32 då. Vi har tre sovrum idag. Bor i hus som går att bygga ut men inte helt optimalt. Sonen som är 2 sover dock fortf med oss även om han har ett eget rum. Känns att behov av eget rum kanske kanske kommer mer när barnet blir äldre och två barn kanske skulle kunna dela?

  • Flisan79

    Har tre barn där det är 2,5 år mellan 1 och 2, sen 22 mån mellan 2 och 3. Med facit i hand skylla jag ha väntat iaf ytterligare 1-2 år. Fick 3 barnschock och kände att mellansystern hade behövt få vara minst ett tag till.

    Vi bor i en trea men det är inget problem. En vanlig bil (vi har v 70) fungerar utmärkt. Får man däremot ett till barn så är man ju så illa tvungen att byta.

  • Anonym (3,5,7)
    SweetJune skrev 2016-07-05 14:58:07 följande:

    Tack för era svar. Som det känns nu vill vi gärna ha 3 barn men får självklart se när andra barnet kommer nu till hösten. Jag kommer vara 32 då. Vi har tre sovrum idag. Bor i hus som går att bygga ut men inte helt optimalt. Sonen som är 2 sover dock fortf med oss även om han har ett eget rum. Känns att behov av eget rum kanske kanske kommer mer när barnet blir äldre och två barn kanske skulle kunna dela?


    Jag rekommenderar inte tre barn tätt i alla fall. Jag och flera andra trebarnsföräldrar upplever att mellanbarnet kommer i kläm och får inte riktigt vara liten tillräckligt länge och äldsta barnet får i många fall klara sig själv fast det också är litet och har småbarnsbehov. Jag och många med mig fick det oerhört tufft för att vi pådyvlade barnen egenskaper de inte var redo för. Det har jag ständigt dåligt samvete över...

    Två barn behöver vällinggos och samsovning även om en tredje bebis behöver ammas brevid... Det var en jobbig insikt..

    Ekonomiskt blev det dyrare med barn tre då väldigt lite kunde ärvas av syskonen eftersom det antingen fortfarande användes eller för att det redan var så använt och slitet och måste kastas.

    Egna rum är ingen rättighet i vårt hus. Det minsta sover hos oss och de andra två delar rum. Möjlighet att leka finns i alla rum . Här samsas vi om ytorna. Uppstår behovet av egna rum i högre ålder kan vi dela av befintligt vardagsrum och helt enkelt bara bygga väggar så kan nya rum enkelt fixas. Reglar, gipsskivor och tapeter. Klart!
  • mammalovis

    Jag har 2,5 år mellan nummer 1 och 2 och 2 månader mindre mellan nr 2 och 3. Än så länge är bebisen bara 9 månader, men jag anser att det var tuffare när första barnet fick syskon. Nu leker nr 1 och 2 mycket tillsammans även om de bråkar en massa också, så det ger mer tid till bebisen. Sedan kan ju en del bero på att första och andra barnet inte har samma pappa. Båda befinner sig nu i trotsåldrar, men den yngre av dem är ju mycket lättare att avleda, äldsta kör oftast totalt på grund och fastnar i sin frustration.

    De båda delar rum och lillebror bor i föräldrasovrummet. Vi har en Ford Mondeo och det funkar.

    Vi har köpt lite nytt till alla barnen, men det mesta i klädväg funkar ju att ärva, det är mer färgerna och klänningarna som är begränsande faktor. Sedan slits ju leggings ut av ett barn i 5-årsåldern och likaså skorna, men det mesta i klädväg kan i alla fall teoretiskt ärvas efter 3-åringen.

  • SweetJune
    mammalovis skrev 2016-07-05 20:03:08 följande:

    Jag har 2,5 år mellan nummer 1 och 2 och 2 månader mindre mellan nr 2 och 3. Än så länge är bebisen bara 9 månader, men jag anser att det var tuffare när första barnet fick syskon. Nu leker nr 1 och 2 mycket tillsammans även om de bråkar en massa också, så det ger mer tid till bebisen. Sedan kan ju en del bero på att första och andra barnet inte har samma pappa. Båda befinner sig nu i trotsåldrar, men den yngre av dem är ju mycket lättare att avleda, äldsta kör oftast totalt på grund och fastnar i sin frustration.

    De båda delar rum och lillebror bor i föräldrasovrummet. Vi har en Ford Mondeo och det funkar.

    Vi har köpt lite nytt till alla barnen, men det mesta i klädväg funkar ju att ärva, det är mer färgerna och klänningarna som är begränsande faktor. Sedan slits ju leggings ut av ett barn i 5-årsåldern och likaså skorna, men det mesta i klädväg kan i alla fall teoretiskt ärvas efter 3-åringen.


    Tack för svar hur gamla är syskonen som delar rum och hur har ni gjort med sängar (enkelsängar, våning mm) sov ngn av barnen med er i sovrummet när nästa kom? Vår son sover mellan oss (ammar fortf och för trygghet/mysigt) och vi har inte direkt plats att ställa in en till säng. Syskon kommer i nov. Ev vår spjälsäng/vagga plats bredvid till lilla men hade helst velat sova med båda. Vi har dock tänkt köpa en säng till sonen och ställa in på hans rum och se om han vill börja provsova där.
  • SweetJune
    Anonym (3,5,7) skrev 2016-07-05 17:02:00 följande:

    Jag rekommenderar inte tre barn tätt i alla fall. Jag och flera andra trebarnsföräldrar upplever att mellanbarnet kommer i kläm och får inte riktigt vara liten tillräckligt länge och äldsta barnet får i många fall klara sig själv fast det också är litet och har småbarnsbehov. Jag och många med mig fick det oerhört tufft för att vi pådyvlade barnen egenskaper de inte var redo för. Det har jag ständigt dåligt samvete över...

    Två barn behöver vällinggos och samsovning även om en tredje bebis behöver ammas brevid... Det var en jobbig insikt..

    Ekonomiskt blev det dyrare med barn tre då väldigt lite kunde ärvas av syskonen eftersom det antingen fortfarande användes eller för att det redan var så använt och slitet och måste kastas.

    Egna rum är ingen rättighet i vårt hus. Det minsta sover hos oss och de andra två delar rum. Möjlighet att leka finns i alla rum . Här samsas vi om ytorna. Uppstår behovet av egna rum i högre ålder kan vi dela av befintligt vardagsrum och helt enkelt bara bygga väggar så kan nya rum enkelt fixas. Reglar, gipsskivor och tapeter. Klart!


    Tack för tips och känns bättre att vänta lite med trean. Tänker dock på min ålder. Kommer ju vara 32 när andra kommer.. Men många får barn senare idag och förhoppningsvis kommer det gå lika bra att bli gravid om vi bestämmer oss för ett tredje. Och som du skriver så löser sig boendesituationen sen på ngt sätt, vi kan ju alltid sova i allrummet
  • mammalovis
    SweetJune skrev 2016-07-05 20:51:44 följande:
    Tack för svar smile1.gif hur gamla är syskonen som delar rum och hur har ni gjort med sängar (enkelsängar, våning mm) sov ngn av barnen med er i sovrummet när nästa kom? Vår son sover mellan oss (ammar fortf och för trygghet/mysigt) och vi har inte direkt plats att ställa in en till säng. Syskon kommer i nov. Ev vår spjälsäng/vagga plats bredvid till lilla men hade helst velat sova med båda. Vi har dock tänkt köpa en säng till sonen och ställa in på hans rum och se om han vill börja provsova där.
    Egentligen har jag en bonus på 11 år som är här varannan helg också, men då hon hade börjat skolan innan jag lärde känna henne och är vh så blir det ju inte riktigt "min" utan bara till låns. Detta underlättade väl då min äldsta och bonusen började dela rum någon månad innan bf. Först hade de var sin stor säng, men min dotter var på väg att ramla ur, så ganska snart fick hon ärva mormors gamla utdragssäng. När sedan lillasyster flyttade in skaffade vi våningssäng till de två äldsta och yngsta fick ta utdragssängen. Närmast funderar jag på om de och vi ska byta rum, så min äldsta snart kan få plats med skrivbord, åtminstone tills hon börjar ettan. De har en förmåga att dra ut leksaker över hela golvet och kanske blir det lättare att ta sig fram då om de mer får var sin markerad del av rummet.

    Innan bebisen har båda sovit i spjälsängen. Samsovningen med min äldsta fick stryka på foten när jag blev gravid för att min sömn skulle gå runt.
  • Flickan och kråkan

    Vi har 16 månader mellan våra äldsta och sedan är det 4 respektive 5,5 år ner till trean. Det var inte jobbigt med ett tredje barn. De äldsta var så stora att de uppskattade och förstod vad det innebar att bli storasyskon. Väldigt stor skillnad gentemot att få tätt. Idag är yngsta 3 och hans storebröder är 7 och 8. Yngsta får så mycket "gratis" - underhållning, hjälp etc. Ingen konkurrens. Jag var förresten 32 år när första barnet föddes och 37, nästan 38, när trean föddes.

Svar på tråden Ni som har tre barn, vilken ålderskillnad rekommenderar ni mellan 2:an och 3:an? Ändrade ni boendesituation, märktes det stor skillnad i ekonomin?