• extran

    Ni som fått barn tätt

    Hej vi har en 7 månaders och kanske har råkat bli oplanerat gravida.. min sambo vill i så fall inte och ser nog helst att jag väljer abort.

    Jag å andra sidan har redan genomgått en abort för många år sedan och är inte för en abort igen.

    Jag vill verkligen behålla barnet i så fall.

    Jag tror det handlar om hans rädsla för att få barn tätt.

    Har han rätt i sin rädsla ? Är det så hemskt?

    Snälla ge eran åsikt om hur ni upplevt det att få barn tätt !!

    Självklart förstår jag också att det är dubbelt arbete och att det blir jobbigt.. men vad har vi i så fall på ett ungefär att vänta oss om vi behåller barnet?

  • Svar på tråden Ni som fått barn tätt
  • Alvolina

    Om ni känner att ni kan tillgodose båda barnens behov så bör det väl inte vara några problem. Ett barn på ca 18 månader älskar att klättra, springa och upptäcka saker vilket kan bli jobbigt när man sitter låst och matar en liten bebis. Fördelen är att den stora inte behöver börja på någon förskola förrän långt senare. Den stora sover möjligtvis 1-2 gånger om dagen fortfarande så du får också möjlighet att vila. Dessa "svårigheter" med syskon finns i alla nivåer i alla åldrar, när än syskonet kommer.

    Själv har jag en femåring och en ettåring nu. Det jag har upplevt som svårt är när den minsta ska sova och den stora blir själv en stund. Jag har ju ingen som helst koll ibland på vad han hittar på? Undrar så hur alla andra löser detta^^ När storebror var liten sov jag ofta med honom. Med lillasyster finns inte den möjligheten alls eftersom den stora alltid är vaken. Det saknar jag lite. Båda barnen sover som tur var bra på natten. Amningen kunde jag ofta lösa i samma rum som storebror om jag sysselsatte honom med något.

  • Anonym (Binett)

    Mitt största misstag med att få barn tätt var att det stora syskonet blev större än vad det var... Jag krävde för mycket av ett barn som ännu var bebis med en bebis behov.

    Även det första barnet behöver pyjamas och vällinggos i knät vid läggning och kanske behöver samsova trots en ny ammande bebis vid sidan om.

    Jag fick en del problem och en jobbig tid tack vare detta.

    Jobbigt blev det också när bara ett av barnen blir sjukt och bara jag fanns hemma och måste sköta det andra barnet också och inte kunna ge full uppmärksamhet till den sjuka. Ibland går det bara inte att båda föräldrarna är hemma.

  • Plommon

    Jag kommer också att få barn tätt, fick första nu i januari och nästa kommer enligt sm 13 december. Kanske inte optimalt men man glr vad man "måste" och i sinom tid kommer även det bli bra. Är det du som kommer att vara fl så är det ju ändå du som får ta "det tyngsta" känner du att du klarar av det så tycker jag att ni ska köra på. Fördelen är ju att man kan vara klar då, när barnen blir lite större, istället för att sprida ut småbarnsåren

  • Kpax

    Jag kommer få 1,5 år mellan barnen. Det kommer självklart att bli ett par tuffa år, men jag undrar om det verkligen finns en optimal åldersskillnad mellan syskon... Alla åldrar har ju sina utmaningar.

    Förhoppningsvis har man igen det iom att de kommer tycka att samma saker är roliga.

    Jag ska verkligen försöka tänka på att stora barnet fortfarande är pyttelitet och inte ställa några vidare krav.

  • Alvolina
    Anonym (Binett) skrev 2016-07-05 11:55:21 följande:

    Mitt största misstag med att få barn tätt var att det stora syskonet blev större än vad det var... Jag krävde för mycket av ett barn som ännu var bebis med en bebis behov.

    Även det första barnet behöver pyjamas och vällinggos i knät vid läggning och kanske behöver samsova trots en ny ammande bebis vid sidan om.

    Jag fick en del problem och en jobbig tid tack vare detta.

    Jobbigt blev det också när bara ett av barnen blir sjukt och bara jag fanns hemma och måste sköta det andra barnet också och inte kunna ge full uppmärksamhet till den sjuka. Ibland går det bara inte att båda föräldrarna är hemma.


    Min då fyraåring krävde mycket mer uppmärksamhet när lillasyster kom. Han ville vara mycket närmare mig än han vart förut. Förra hösten var väldigt kämpig. Det finns nog ingen perfekt ålderskillnad eftersom alla åldrar har olika behov som bör tillgodoses. Det är säkert tuffare att ha ett litet barn som inte går att resonera och prata med, men risken är ändå stor att det blir tufft oavsett när syskonet kommer. Synd att göra abort för en sån sak.
  • carro90

    Jag har en på 16 månader och en på snart 3 månader, alltså 13,5 månader mellan. Ångrar det inte för en sekund! Visst, när två barn skriker så önskar man att man var någon annanstans, men det är inte ofta det händer.


    Vi ser till att äldsta fortfarande får vara liten och kräver inget av henne. hon får gråta och va bebis fortfarande. Något som är viktigt att tänka på är att den äldre (oftast) fortfarande vill att man ska bära o pyssla om dom också och inte bara småsyskonet. Får absolut inte bli bortglömt. 

    Ett tips är att ha tydliga rutiner, funkar perfekt för oss. Vi går upp samma tid, fikar, sover osv samma tid varje dag. Detta har gjort att även lillan följer samma rutin som den stora, med undantag för att hon sover lite oftare och längre. Men är fortfarande vaken/sover samma tid varje dag :) 

    Sen är det inte samma "chock" som med först barnet. Jag har inte behövt sova på dagarna som jag behövde med första, helt ärligt är jag piggare än någonsin konstigt nog! Det är inte så mycket jobbigare att byta två blöjor eller att packa ut två i bilen. Tar lite längre tid, men det är ju inte extrajobbet som ska avgöra om ni behåller eller inte. :) 


    Bara skriv om det är något mer du undrar :) 

  • fjanten
    carro90 skrev 2016-07-10 21:22:41 följande:

    Jag har en på 16 månader och en på snart 3 månader, alltså 13,5 månader mellan. Ångrar det inte för en sekund! Visst, när två barn skriker så önskar man att man var någon annanstans, men det är inte ofta det händer.

    Vi ser till att äldsta fortfarande får vara liten och kräver inget av henne. hon får gråta och va bebis fortfarande. Något som är viktigt att tänka på är att den äldre (oftast) fortfarande vill att man ska bära o pyssla om dom också och inte bara småsyskonet. Får absolut inte bli bortglömt. 

    Ett tips är att ha tydliga rutiner, funkar perfekt för oss. Vi går upp samma tid, fikar, sover osv samma tid varje dag. Detta har gjort att även lillan följer samma rutin som den stora, med undantag för att hon sover lite oftare och längre. Men är fortfarande vaken/sover samma tid varje dag :) 

    Sen är det inte samma "chock" som med först barnet. Jag har inte behövt sova på dagarna som jag behövde med första, helt ärligt är jag piggare än någonsin konstigt nog! Det är inte så mycket jobbigare att byta två blöjor eller att packa ut två i bilen. Tar lite längre tid, men det är ju inte extrajobbet som ska avgöra om ni behåller eller inte. :) 

    Bara skriv om det är något mer du undrar :) 


    Hur ser er relation ut? Vi väntar barn nr 2 och det kommer vara ett år emellan barnen (+-2 veckor....). Vi har avlastningsningsmöjlighet från exalterade morföräldrar, så jag hoppas på att vi ska kunna få lite partid ändå. Jag älskar min fästman så otroligt mycket och är helt enkelt orolig att vi ska tappa bort vadandra...
  • Bibi84

    Har 1 år mellan mina älsta barn, och det var helt suveränt! Märker mer nu när yngsta är 2,5 månad och den näst yngsta är 2,5 år. Har alltså 4 barn på 6 år. 
    Dom har så himla mycket glädje av varandra, och klart, blir ett barn sjuk så blir det lite mer, men det blir det oavsett hur många år det är mellan barnen. Har man fler barn så kan inte alla barnen få 100% uppmärksamhet hela tiden. Och det får man ju inte heller om man börjar på dagis, skola eller andra aktiviteter. Det viktiga är den kvaliteten ni skapar tillsammans i den tiden ni är tillsammans. 

    Lycka till!

Svar på tråden Ni som fått barn tätt