• evamimmi12

Hur säkert är mitt wifi nu efter mobilstöld?

Blev stulen på min mobil i helgen allt polisanmält och nummret är spärrat och mobilen.

Fast dem sa på comviq att man kan använda wifi på den och surfa.

När jag kommer in i trappomgången slås mitt wifi på med det samma på min mobil man behöver bara använda lösenordet engång vid första inloghningen.

Tänk om någon använder min stulan mobil i trappupp gången med mitt wifi?

Hur säkert är mitt wifi nu? Tänker på internetbanken?

Ska man köpa nytt wifi router kostar ca 200 kr?

• Svar på tråden Hur säkert är mitt wifi nu efter mobilstöld?
  • evamimmi12

Kommer det nya vara säkert?

• Wazp

Men lilla vän! Du bumpar upp två gånger inom loppet av 10 min från att du skrev inlägget. Klockan är fortfarande relativt tidigt på morgonen och att sitta på FL är inte folks högsta prioritet! Lugna ner dig!

Nej du behöver inte köpa en ny router. Att tjuven kan surfa över ett wi-fi nät påverkar inte dig alls. Och att tjuven skulle hitta hem till dig och sitta utanför din dörr känns lite långsökt

• Carambolan

Ingen kan logga in på din internetbank av att surfa på ditt wifi.

Vad du däremot bör vara orolig över är om du hade några sparade lösenord i mobilen, till exempel autoinloggning på mailen, facebook etc. Byt dem omedelbart i så fall.

• evamimmi12

Har panik här förlåt!

Tack för svar.

Så via ens wifi kan ingen besöka ens internetbank.

Men kan man inte via wifi få tillgång till ens lösenord till facebook?

Allt är ändrat nu lösen och sånt.

• Carambolan

Nej, ingen kan få tillgång till dina lösenord genom att logga in på ditt wifi. Det enda du behöver oroa dig för är vilka lösenord som fanns sparade i din telefon.

Fundera också på om du kan ha sparat kortuppgifter eller annat känsligt (tex nedskrivet i anteckningar).

• evamimmi12

Hur byter man säkerhetsnykel på routern?

• hacker101

Det är olika för alla modeler som finns. Enklast är om du har en manual till routern när du köpte den.

Enklast är att testa om du når routern när du försöker logga in på 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 i din webbläsare. Ibland måste datorn vara kopplad till routern via sladd för att du ska kunna logga in beror helt på model.

Sen beror det på om du har ändrat lösen till routern eller om det är standard om det är standard har du redan väldigt låg säkerhet på ditt wifi.

• evamimmi12

Oki! Har eget lösenord på routern.

• Noname00
    evamimmi12 skrev 2016-07-06 12:21:54 följande:
    Oki! Har eget lösenord på routern.
    Du måste vara tydligare med vad du menar, du har ändrat lösenord eller så har du satt ett lösenord på routern sedan din mobil vart stulen?
Svar på tråden Hur säkert är mitt wifi nu efter mobilstöld?