• flow

    Letrozol behandling

    Jag och min sambo har varit och gjort en utredning då vi har försökt att skaffa barn i 1,5år. Fick reda på att jag har så mycket ägg att jag inte får någon ägglossning så då fick vi göra en letrozol behandling, vi var in och kollade om mina ägg hade växt med letrozolen, han hittade två ägg (en på varje sida) som inte hade växt särskilt mycket. Vi fick då en ny tid veckan därpå för att kolla då men då hade jag redan lyckats haft ägglossning dagen innan (hade fruktansvärt ont i magen) så han hittade ju såklart inga ägg då! Jsg gjorde gravtest idag men det visade negativt :( Nu till den stora frågan, första gången vi var och gjorde ultraljud så sa den läkaren att vi skulle prova över sommaren med tabletterna och bli gravid på egen hand och öka dosen, den andra läkaren sa att vi inte skulle äta tabletterna under sommaren för då kunna dom inte ha någon koll på hur mycket ägg jag fick för dom vill inte att man ska få flera barn.

    Vilken utav dom ska man lyssna på?!

  • Svar på tråden Letrozol behandling
  • Jasmin Karlsson

    Är det PCO du har?
    Med letrozol är risken för flerbörd ganska liten. Olika läkare gör olika, endel vill göra VUL vid varje cykel, en del kollar bara i början. Jag vet inte vad som är rätt egentligen. Om du är rädd för flerbörd så be om att få kontrollera med ultraljud, annars kör på ändå enligt den läkaren som sa det.

  • flow

    Jag vet faktiskt inte vad dom kallar det! :o ingen som sagt något! Grejen är den att dom har stängt nu under sommaren och känner att vi har ju redan försökt länge och vill inte vänta ända till augusti för att få hjälp när jag kan göra det hemma och eftersom jag inte fick så många "mogna" ägg senaste behandlingen så tror inte jag att jag kommer att få sådär sjukt många mogna ägg så att det är risk för flerbörd! Så om jag kör med 1 tablett igen hemma så kan ju inte det vara stor risk att få för många mogna ägg?!


    Jasmin Karlsson skrev 2016-07-06 20:04:05 följande:

    Är det PCO du har?

    Med letrozol är risken för flerbörd ganska liten. Olika läkare gör olika, endel vill göra VUL vid varje cykel, en del kollar bara i början. Jag vet inte vad som är rätt egentligen. Om du är rädd för flerbörd så be om att få kontrollera med ultraljud, annars kör på ändå enligt den läkaren som sa det.


  • flow

    Okej! :) jag började med en till omgång nu och tog min sista tablett i torsdags och nu mår jag så sjukt illa och huvudet snurrar! :/ börjar fundera om jag fått biverkningar av tabletterna denna gång eller så är det en graviditet som spökar som jag inte vet om (mår illa varje morgon och kan inte äta mat) min mens var super konstig denna gång, fick inte ont i tuttarna och blödde ganska mycket :s


    Jasmin Karlsson skrev 2016-07-07 20:50:58 följande:

    Om du fick ägglossning med 1 tablett (som ultraljudet ju visade) så behövs ingen dosökning. Då fortsätter man på den dosen. Det står här: www.pco-pcos.se/49658041


Svar på tråden Letrozol behandling