• Anonym (123eb)

Personligt brev

Hej, jag har hittat ett jobb som undersköterska på en vårdentral som jag verkligen vill ha och tänkte skicka iväg mitt personliga brev. Jag vet inte om mitt personliga brev håller och därför vill jag gärna ha tips o råd från er. Jag är helt ny på familjeliv och hoppas att jag skriver i rätt kategori nu :)

Blir väldig tacksam för tips, råd, kritik och vad nu ni kommer med :).

Hej!

Jag heter X, är 25 år gammal och gift. Jag är en lugn och trevlig kvinna som önskar att få arbeta på Vårdcentralen....hos er och hoppas att ni tar er tid att läsa mitt personliga brev.

Jag skriver till er då jag har ett stort intresse av att arbeta med människor som behöver vård/hjälp. Jag har ett gott patientbemötande och behandlar alla med respekt. Jag har en positiv syn på livet och letar hellre lösningar än problem.

Jag blev klar med min utbildning 2010 och idag arbetar jag inom äldrevården. Mitt arbete handlar idag mycket om att ge de boende en så bra omvårdnad och omsorg som möjlig. Det är då oerhört viktig att man är flexibel och stresstålig men samtadigt lugn, vilket jag är. En annan viktig egenskap är att jag är oerhört ansvarsfull vilket är nödvändigt då jag hanterar läkemedel och ser till att boenden får det de ska ha.

Möjligheten att kunna hjälpa människor tar jag på stort allvar och min utbildning är något som är mycket viktigt för mig. Att göra livet bättre för andra har alltid legat mig varmt om hjärtat och jag kan inte tänka mig ett bättre arbete än att kunna hjälpa människor. Från mina tidigare arbeten har jag varit utsatt för olika kulturer och sociala förhållanden. Det tillsammans med alla år av erfarenhet har jag kommit fram till att människan är unik och står i centrum, det mesta jag lärt mig är genom etik och moral. Därför förespråkar jag att ta hand om andra genom ärlighet, engagemang och flexibilitet.

Jag har stort tålamod och hög empatisk förmåga. Jag tycker det är viktigt att alltid göra mitt bästa och har en positiv syn på livet. Jag vill bredda min kompetens och utvecklas på det personliga planet, därför tror jag att en anställning hos er skulle vara både utmannande och utvecklande.

På fritiden brukar jag läsa böcker, umgås med min man och vänner. Jag har ett stort intresse för olika kulturer och brukar för det mesta leta mig information om de olika kulturerna. Jag hoppas att ni finner mig intressant och ser framemot att berätta mer om mig vid en personlig möte.

Med vänliga hälsningar

X

• Svar på tråden Personligt brev
  • Tow2Mater

Forsok få bort en massa "jag" och också berätta tidigt varfor de skulle anställa just dig, och varfor du vill jobba hos just dem. Jag orkade faktist inte läsa till slutet....

• Anonym (mia)

Ursäkta att jag säger det men jag tycker inte att det var så toppen. Fullt av floskler och upprepningar och inte personligt alls.

Fokusera på annonsen och utgå från den. Sedan lägger man till lite eget.

Jag jobbar själv inom kultursektorn och söker jobb och projektpengar hela tiden. Det behöver inte vara så mycket, men det måste vara "to the point ".

I min senaste jobbansökan använde jag till exempel formuleringen "humor är det viktigaste för mig. Kan man skratta tillsammans klarar man allt. Det sägs att barn skrattar 35 gånger om dagen, men vuxna bara 5. Det vill inte jag, jag tänker se allt från den ljusa sidan tills jag dör."

Det jobbet fick jag direkt.

• mammaåten

Tänk på att försöka använda ord som låter positiva.

Tex du skriver "utsatt för olika kulturer", för mig klingar utsatt som något negativt (vilket det även kan göra för andra).

Tänk på det när du skriver och försk formulera om sådana meningar till att låta mer positiva.

• Anonym (neggo)

Nu är jag tyvärr lite negativ men det ser ut som alla andras brev, en massa floskler och helt intetsägande. Idag behöver man sticka ut och fånga intresset.

Ja, du låter trevlig och bra men du låter även som hundratals andra.

Sen är där en del rent språkliga brister men det är kanske inte så viktigt i det här fallet med tanke på tjänsten. Man är i alla fall inte UTSATT för andra kulturer så det måste du ändra, utsatt är något negativt.

"Det tillsammans med alla år av erfarenhet har jag kommit fram till att människan är unik och står i centrum, det mesta jag lärt mig är genom etik och moral"  Denna meningen är mycket konstig, försök gör om den och tänk på vad det är du egentligen vill få fram.

• Anonym (123eb)

Tack för era synpunkter.

Jag vet att jag har språkliga brister, är verkligen mycke dålig på att skriva och det är därför jag ber om hjälp här. Nu har jag ändrat lite i brevet, vad tycker ni nu suger det fortfarande? Haha

Hej!

Jag heter X, är 25 år gammal och gift. Jag är en lugn och trevlig kvinna som önskar att få arbeta på Vårdcentralen X hos er. Skriver till er då jag har ett stort intresse av att arbeta med människor som behöver vård/hjälp.

Varför ska ni välja mig?

Möjligheten att kunna hjälpa människor tar jag på stort allvar och min utbildning är något som är mycket viktigt för mig. Att göra livet bättre för andra har alltid legat mig varmt om hjärtat och jag kan inte tänka mig ett bättre arbete än att kunna hjälpa människor. Jag vill bredda min kompetens och utvecklas på det personliga planet, därför tror jag att en anställning hos er skulle vara både utmannande och utvecklande.

Enligt folk runtomkring mig har jag ett bra bemötande och är väldig fokuserad när jag väl gör något. Jag är lyhörd och arbetar självständig men tycker också om att jobba i team. Har en positiv syn på livet och letar hellre lösningar än problem. Jag kommer att göra mycket nytta hos er då jag kan hantera stress och är tålamodig. Visar alla respekt och ser till så gott som det går, att patienter är nöjda. Ett exempel är om en patient skulle vara arg och inte nöjd över något så skulle jag försöka lösa problemet än att försöka ignorerar och hitta på andra saker. En annan viktig sak för mig är humör. Genom att visa att humöret är på topp och man är glad över att möta patienter blir även besöket trevlig för dem. Jag försöker alltid att vara professionell i mitt arbete.

På fritiden brukar jag läsa böcker, umgås med min man och vänner. Jag har ett stort intresse för olika kulturer och brukar för det mesta leta mig information om de olika kulturerna. Jag hoppas att ni finner mig intressant och ser framemot att berätta mer om mig vid en personlig möte.

• Anonym (123eb)

Det som står i annonsen;

Vi söker dig som är undersköterska och som har ett gott patientbemötande och stort patientfokus med kvalitativt tänkande.

Du är samarbetsvillig och lyhörd inför omgivningen och gruppens behov. Vi vill att du har en positiv inställning och ser möjligheter istället för hinder. Därtill är det viktigt att du är stresstålig och flexibel inför de varierande arbetsuppgifterna som kan uppkomma under en dag på vårdcentralen. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

• mammaåten
    Anonym (123eb) skrev 2016-07-08 16:04:02 följande:

Ett exempel är om en patient skulle vara arg och inte nöjd över något så skulle jag försöka lösa problemet än att försöka ignorerar och hitta på andra saker. En annan viktig sak för mig är humör. Genom att visa att humöret är på topp och man är glad över att möta patienter blir även besöket trevlig för dem. Jag försöker alltid att vara professionell i mitt arbete.

"Ignorerar och hittar på andra saker" låter inte alls bra. Ignorerar är ett negativt ord vilket gör att meningen låter negativ även om du egentligen menar något positivt. Det låter som att du ignorerar patienten och sen går iväg därifrån och gör något du tycker är roligare istället. 

Sen har du nämnt två gånger att du är gift, det räcker om du nämner det en gång (tycker jag) :)
  • Tow2Mater

Ditt nya brev fick mig att vilja läsa mer än forsta raderna, så det är bättre.

Tycker du borde få in vad du är utbildad till och hur många år du tidigare arbetat också och kanske var, om du inte tror att just äldrevården ligger dig i fatet på nåt sätt:

"Som utbildad underskoterska har jag under xx antal år inom äldrevården hos zz haft formånen att kunna hjälpa människor. Att göra livet bättre för andra har alltid legat mig varmt om hjärtat och jag kan inte tänka mig ett bättre arbete än att kunna hjälpa andra. Det känns nu som det är dags att bredda min kompetens och utvecklas på det personliga planet, därför tror jag att en anställning hos er skulle vara både utmannande och utvecklande."

• Tow2Mater

"Jag har också ett stort intresse för olika kulturer jag möter både inom min yrkesroll och privat" räcker väl om du vill säga nåt om just det.

• Anonym (Sofie)

Börja inte med vem du är som privatperson!
    Det skiter dom i. Om du är gift och vad du gör på fritiden är irrelevant.

Berätta med SJÄLVFÖRTROENDE vad du har för erfarenheter/kunskaper som gör att de borde anställa dig.

Skriv aldrig "jag hoppas att" eller "om" eller "kanske" eller andra tveksamma ord. VAR SÄKER PÅ DIN SAK.

Här får du tips på saker att ta med:
    - Ni borde anställa mig eftersom jag är duktig på....
    - jag är en tillgång för er eftersom...
    - det jag kan bidra med är...

- anledningen till att jag vill jobba hos er är...
    - det som fick mig att söka tjänsten är...

- i tjänsten kan jag ha nytta av mina färdigheter inom...

Och ta efter det bara med LITE personlig info. Ytterst lite:
    - sidan om mitt jobb är jag intresserad av...
    - på fritiden brukar jag...
    - mina intressen är...

Och så ett POSITIVT och inspirerande avslut:
    Ser fram emot att få berätta mer om mig och vad jag kan erbjuda er! (Insinuerar att få komma på intervju).

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Sofie) skrev 2016-07-09 06:16:06 följande:

Börja inte med vem du är som privatperson!
    Det skiter dom i. Om du är gift och vad du gör på fritiden är irrelevant.

Berätta med SJÄLVFÖRTROENDE vad du har för erfarenheter/kunskaper som gör att de borde anställa dig.

Skriv aldrig "jag hoppas att" eller "om" eller "kanske" eller andra tveksamma ord. VAR SÄKER PÅ DIN SAK.

Här får du tips på saker att ta med:
    - Ni borde anställa mig eftersom jag är duktig på....
    - jag är en tillgång för er eftersom...
    - det jag kan bidra med är...

- anledningen till att jag vill jobba hos er är...
    - det som fick mig att söka tjänsten är...

- i tjänsten kan jag ha nytta av mina färdigheter inom...

Och ta efter det bara med LITE personlig info. Ytterst lite:
    - sidan om mitt jobb är jag intresserad av...
    - på fritiden brukar jag...
    - mina intressen är...

Och så ett POSITIVT och inspirerande avslut:
    Ser fram emot att få berätta mer om mig och vad jag kan erbjuda er! (Insinuerar att få komma på intervju).

Börja alltså istället direkt med yrkesrelaterade saker om dig. Ex utbildning, specialkompetens, färdigheter.

- Mitt namn är S, och jag är utbildad X, med särskild fallenhet för Y. Den här tjänsten intresserar mig för att... Det jag kan bidra med....

Osv.
    Och skriv inte "jag" hela tiden, särskilt inte i början på en mening, utan bygg meningar på annat sätt.
    - ytterligare kunskaper är...
    - utöver det har jag erfarenhet av...
    - dessutom har varit med om...
    - en annan egenskap som är värdefull är...
  • Anonym (Rekryterare)

Tänk så här : det första man ofta gör är att skumma igenom en ansökan och felet många gör är att skriva långa sammanhängande noveller som man inte orkar läsa igenom.

Därför, försök att få med så mycket relativ info utan att krångla till det för mycket men utan att bli för formell. Och undvik absolut negativt klingande ord som t.e.x. utsatt för. Sofies råd är jättebra men att bara ge sken av att man är fullärd och perfekt är en fälla. Lagom kaxighet i kombination med ödmjukhet tror jag ger bättre möjlighet till arbetet. Att man visar på att man kan reflektera och sträva efter förbättringar i sitt arbete och är villig att lära sig nya sätt att tänka på visar att man är förändringsvillig om förutsättningarna förändras framöver.

Svar på tråden Personligt brev