• LMKL

Korsett eller spanx när man är gravid?

Hej! Har just fått veta att jag är gravid och planerar samtidigt mitt bröllop som ska äga rum i oktober i år. Jag har beställt drömklänningen efter mina mått och när jag fick veta att jag kommer vara ca 3 mån gravid på bröllopet så bad jag dem göra den lite större om de kunde. De kunde endast göra den 4 cm större i midja och byst. Skulle så gärna vilja kunna ha denna klänning men svårt att veta hur stor man är i månad 3. Har både spanx och waisttrainer som jag använder ibland men undrar nu om någon vet ifall det är någon fara att använda dessa när man är gravid?

Tacksam för svar! Kram

• Svar på tråden Korsett eller spanx när man är gravid?
  • LillaJag06

Tror att man inte ska använda en waistranier men Spanx är ju inte lika hårt som "korsetten".
    Har du tur så är du inte stor alls :) och kan ha på dig din klänning.

• LMKL

Tack för svar! Ja vi kan ju hoppas det. Jag vet inte ens i vilken vecka jag är i, så det är svårt att veta hur stor jag kommer vara. På ett sätt vill man ju visa upp det men så är det detta med klänningen. :) Ja du har rätt i att Waisttrainer är hårdare så spanx är nog bättre då.  

• Fröken W

Har ingen aning om spanx eller korsett. Men jag tror inte att du behöver oroa dig för att komma i klänningen, vecka 12 syns det fortfarande inte så mycket. Även om det såklart är individuellt. Men kan de göra den 4cm större så går det nog bra :)

Grattis till både bröllop och graviditet!

• LMKL

Hoppas du har rätt! Jag tänker att det blir som det blir men vore roligt att kunna ha drömklänningen. Jag tänker hur som helst äta normalt och absolut inte "banta" på något sätt. 

• LMKL

Tack förresten! Om allt går vägen så är det två stora drömmar som blir förverkligade på ett års tid! :)

• rachmaninoff

Vecka 12 är ingenting! Är det första barnet? Jag var mindre i vecka 12 än i vecka 0.

De flesta förstföderskor ska nog inte ha växt något till vecka 12, det finns inget som motiverar en särskilt stor viktuppgång de 12 första veckorna.

• LMKL

Ja det är första barnet fast jag vet inte om det kommer vara vecka 12 då.. jag vet inte riktigt vilken som var min första mensdag. Enligt en app så är jag i vecka 7 nu men jag tycker det känns konstigt att jag skulle vara det. Upptäckte förra veckan att jag var gravid. Om det är vecka 7 nu så är det ju runt vecka 18 då när jag gifter mig och det är ju lite mer.. 

• LMKL
    rachmaninoff skrev 2016-07-07 15:56:15 följande:

Vecka 12 är ingenting! Är det första barnet? Jag var mindre i vecka 12 än i vecka 0.

De flesta förstföderskor ska nog inte ha växt något till vecka 12, det finns inget som motiverar en särskilt stor viktuppgång de 12 första veckorna.

Ok men är det inte så att vissa t.o.m går ner i vikt den första tiden p.g.a. kräkningar och illamående? Jag har inget sånt. Jag äter 3 gånger om dagen och ibland något mellanmål. Tränar gör jag också 3 ggr i veckan ca ibland mer. Vill ej hetsa kring det men vill inte gå upp onödigt mycket heller såklart.
  • rachmaninoff
    LMKL skrev 2016-07-07 16:15:31 följande:
    Ok men är det inte så att vissa t.o.m går ner i vikt den första tiden p.g.a. kräkningar och illamående? Jag har inget sånt. Jag äter 3 gånger om dagen och ibland något mellanmål. Tränar gör jag också 3 ggr i veckan ca ibland mer. Vill ej hetsa kring det men vill inte gå upp onödigt mycket heller såklart.
    Detta är ju bara en anekdot från min egen graviditet som är pågående just nu. Men jag tappade från 58 ner till 51 de 16 första veckorna utan att försöka (äta som vanligt och ingen träning) och utan att kräkas en enda gång. Fick litet högre ämnesomsättning av graviditeten.

Första trimestern är det rimligt att gå upp typ 1-2 kg om man ska gå upp öht. Veckorna som följer är det rimligt att gå upp 300 - 400 gram per vecka i snitt.
  • LMKL
    rachmaninoff skrev 2016-07-07 16:30:18 följande:
    Detta är ju bara en anekdot från min egen graviditet som är pågående just nu. Men jag tappade från 58 ner till 51 de 16 första veckorna utan att försöka (äta som vanligt och ingen träning) och utan att kräkas en enda gång. Fick litet högre ämnesomsättning av graviditeten.

Första trimestern är det rimligt att gå upp typ 1-2 kg om man ska gå upp öht. Veckorna som följer är det rimligt att gå upp 300 - 400 gram per vecka i snitt.
    Ok vi är ganska olika viktmässigt, jag väger själv runt 70 kg normalt,  är inte stor men kurvig och lång (alltid vägt mycket utan att vara "stor"). Ja jag tänker att mellan 6-10 kg är normalt att gå upp för mig under hela graviditeten och hoppas det mesta ska komma under senare delen! :) 
  • LMKL
    LMKL skrev 2016-07-07 16:42:04 följande:
    Ok vi är ganska olika viktmässigt, jag väger själv runt 70 kg normalt,  är inte stor men kurvig och lång (alltid vägt mycket utan att vara "stor"). Ja jag tänker att mellan 6-10 kg är normalt att gå upp för mig under hela graviditeten och hoppas det mesta ska komma under senare delen! :) 
    Hoppas att min ämnesomsättning ska öka också! :P Bränner gärna lite extra den första tiden men kommer som sagt inte att banta dock satsa på att äta näringsrik och bra mat (fisk, grönsaker, ren mat osv). 
Svar på tråden Korsett eller spanx när man är gravid?