• Anonym (student)

Vill inte ta studielån, vad göra?

ska nu börja plugga till hösten. igen. har pluggat så mycket i mitt liv.. men det har inte gett mig mitt drömjobb...

går på a-kassan nu, och undrar om det går att inte ta något studiemedel alls, bara plugga och inte informera om det a-kassan och arbetsförmedlingen, och samtidigt gå på a-kassan så länge den varar. eller får alla myndigheter ändå information om mina studier? det gäller en 2-årig KY-utbildning..

ser ingen utväg för en ensamstående förälder att plugga på heltid och INTE ta lån. har redan ett CSN-lån att återbetala, gråter över denna nöden att ta ett nytt lån.

• Svar på tråden Vill inte ta studielån, vad göra?
  • Anonym (k)

När man ansöker om akassa så skriver man en försäkran om sin sysselsättning, om du utelämnar saker där är det bedrägeri.

• Anonym (student)

så man blir tvungen till antigen ta 150 000 lån eller begå bedrägeri?:)))

• sextiotalist

Men hur tänkte du egentligen. Du kan få mer pengar att röra dig med om du har ett studielån än a-kassa om du inte har det högsta idag.
    Du kan dessutom söka extra om du har barn och jag har för mig att man inte behöver betala tillbaka om man har studielån igen.

Svar på din fråga, nej, du kan inte läsa och samtidigt ha a-kassa på t.ex en YH-utbildning.

• sextiotalist
    Anonym (student) skrev 2016-07-07 09:18:19 följande:

så man blir tvungen till antigen ta 150 000 lån eller begå bedrägeri?:)))

Japp, det är man tvungen till. Men det är en bättre investering än att köpa en bil t.ex.
    Vi är många som valt att investera flera hundratusen i en utbildning.
  • Anonym (Lisa)

Kan du söka ett stipendium?

Har du föräldrar du kan låna av istället, ett mindre belopp...

Kan någon i din närhet passa ditt barn några timmar på helgerna så kan du jobba?

Jobba natt helger, kanske någon i din närhet kan vara barnvakt då?

Hur många timmar i skolan behöver du vara närvarande... Kolla av schemat och se om du kan jobba under vissa dagar, tider...

Måste du plugga just nu, kan du inte jobba ett tag och lägga undan lite...och plugga senare?

• Anonym (student)
    sextiotalist skrev 2016-07-07 09:20:50 följande:
    Japp, det är man tvungen till. Men det är en bättre investering än att köpa en bil t.ex.
    Vi är många som valt att investera flera hundratusen i en utbildning.
    lite konstig jämförelse.... jag anser inte en bil som någon investering..det är antigen nödvändigt eller en lyxleksak.

har redan investerat en massa tid och pengar på att utbilda mig, men så länge har det inte gett något :(
  • Långbenopluto

Studielån är det bästa lån man kan ta, både räntemässigt och investeringsmässigt. Man kan inte fortbilda sig tillräckligt.

• Anonym (Lisa)

Vad har du utbildat dig till?

• Anonym (student)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-07 09:23:54 följande:

Kan du söka ett stipendium?

Har du föräldrar du kan låna av istället, ett mindre belopp...

Kan någon i din närhet passa ditt barn några timmar på helgerna så kan du jobba?

Jobba natt helger, kanske någon i din närhet kan vara barnvakt då?

Hur många timmar i skolan behöver du vara närvarande... Kolla av schemat och se om du kan jobba under vissa dagar, tider...

Måste du plugga just nu, kan du inte jobba ett tag och lägga undan lite...och plugga senare?

mina föräldrar är inte så rika för at låna mig 150 000 kr...jag är 36 år gammal, känns fel att låna från mina gamla föräldrar över huvud taget..

i skolan ska jag vara 8-16, vet inte vad det kan vara för jobb att jobba bara kvällar..dessutom när jag har en 8-åring hemma, att betala för barnvakt då är det nog inte lönt att jobba

och att lägga undan? vad skulle det förändra?

• Anonym (student)
    Scalaren skrev 2016-07-07 09:29:55 följande:

Studielån är det bästa lån man kan ta, både räntemässigt och investeringsmässigt. Man kan inte fortbilda sig tillräckligt.

och återbetala resten av livet?

vill inte alls ha några skulder... .(
Svar på tråden Vill inte ta studielån, vad göra?