• Anonym (Ts)

Gravid, behöver gå ner i vikt. Någon med recept eller bra råd?

Jag är gravid i första trimestern så jag är inte så långt gången. Innan graviditeten gick jag på väldigt kort tid upp 12 kg mycket pga ångest. Detta gjorde att jag ligger på gränsen till fetma (BMI 30) Nu när jag är gravid förstår jag att jag inte kan hårdbanta osv men det borde väll va ok att gå ner lite i vikt?

Har ni några bra recept eller tips? Både till middag och mellanmål.

Jag har väldigt svårt att veta vad jag ska äta till frukost som är nyttigt och mättande.

Jag är väldigt tacksam för tips och råd från er som orkar skriva! Jag är så rådvill just nu jag mår inte bra av denna vikten.

• Svar på tråden Gravid, behöver gå ner i vikt. Någon med recept eller bra råd?
  • trilskas

Försök INTE gå ner i vikt under graviditeten. Fokusera på det efteråt!

• Anonym (jao)

Att gå ner i vikt för att du äter nyttigt är väl ingen fara. Bättre det än att fortsätta äta ohälsosamt för att Inte gå ned i vikt..

Vad äter du nu till frukost? Vet inte hur nyttigt det är men äter själv müsli med mjölk och en banan i. Tycker själv jag ser hälsosam ut och blir inte hungrig snabbt efteråt. Är inte så intresserad av matlagning utan kör på ovanstående frukost då jag mår bra av den och jag slipper massa förberedelser. Lycka till!

• MissHelene

Motion om du inte har gått ngn gravid krämpa :D
    Se till att du äter med max 3-4 timmars mellanrum, då räknar jag in mellanmål också, på det viset håller du förbränningen igång, äta lite och ofta :)

• Anonym (Ts)
    Anonym (jao) skrev 2016-07-07 18:15:04 följande:

Att gå ner i vikt för att du äter nyttigt är väl ingen fara. Bättre det än att fortsätta äta ohälsosamt för att Inte gå ned i vikt..

Vad äter du nu till frukost? Vet inte hur nyttigt det är men äter själv müsli med mjölk och en banan i. Tycker själv jag ser hälsosam ut och blir inte hungrig snabbt efteråt. Är inte så intresserad av matlagning utan kör på ovanstående frukost då jag mår bra av den och jag slipper massa förberedelser. Lycka till!

Precis det jag tänker! Att jag går upp som jag gör beror definitivt på fel kost och lite motion. Att gå ner i vikt genom att äta vettigt borde inte va något konstigt. Borde va värre för barnet att fortsätta äta skräp!

Nu har de mest blivit mackor till frukost. Pga graviditets illamåendet har jag tryckt i mig vad som är lätt att äta men nu börjar jag få mindre illamående och kan därför äta bättre känner jag.

Mjölk och müsli är en svår blandning för mig. Fil däremot kan jag äta! Frågan är vilken müsli som är nyttig?
  • Anonym (Ts)
    MissHelene skrev 2016-07-07 18:43:22 följande:

Motion om du inte har gått ngn gravid krämpa :D

Se till att du äter med max 3-4 timmars mellanrum, då räknar jag in mellanmål också, på det viset håller du förbränningen igång, äta lite och ofta :)

Vad äter du till mellanmål? Hur gör du då? Äter du mellanmål efter frukost?

Frukost

Mellanmål

Lunch

Mellanmål

Middag

Känner själv de är så svårt där efter frukost äter gärna frukost vid 9 ska man ta mellanmål 12 och äta lunch 15?
  • Anonym (...)

Det bästa tror jag är att tänka att du ska äta och leva hälsosamt snarare än att gå ner. Men i princip är det ju det vi pratar om.

Jag tycker att keso med banan, kanel och lite honung mättar bra.

Ett ägg och två knäckebröd.

Fil med flingor.

Egen yoghurt med fil, bär och banan är gott och mättande.

Knäckebröd och äggröra med tomat ovanpå.

Sen brukar jag äta en frukt till mellis också på förmiddagen.

En macka till frukost då och då gör väl inget heller, kan jag tycka. Men jag älskar mackor... :D

• Anonym (...)
    Anonym (Ts) skrev 2016-07-07 19:06:39 följande:

Precis det jag tänker! Att jag går upp som jag gör beror definitivt på fel kost och lite motion. Att gå ner i vikt genom att äta vettigt borde inte va något konstigt. Borde va värre för barnet att fortsätta äta skräp!

Nu har de mest blivit mackor till frukost. Pga graviditets illamåendet har jag tryckt i mig vad som är lätt att äta men nu börjar jag få mindre illamående och kan därför äta bättre känner jag.

Mjölk och müsli är en svår blandning för mig. Fil däremot kan jag äta! Frågan är vilken müsli som är nyttig?

Allt utan socker är bra. Söta själv med fruktbitar.
  • Aniiee

Efter vad jag vet bör man inte gå ner i vikt som gravid, pga fettbundna gifter som går över till bebisen om man går ned mycket när man är gravid. Det låter ju inte så bra, tycker jag.

Men att ändra vanor så de blir bättre och "råka" gå ner i vikt samtidig borde inte vara så illa, bara det inte handlar om hårdbantning. 

Anonym (Ts) skrev 2016-07-07 19:08:54 följande:
    Vad äter du till mellanmål? Hur gör du då? Äter du mellanmål efter frukost?

Frukost

Mellanmål

Lunch

Mellanmål

Middag

Känner själv de är så svårt där efter frukost äter gärna frukost vid 9 ska man ta mellanmål 12 och äta lunch 15?
    Alternativt äter du ett mellanmål på morgonen vid 7 (du kan somna om igen sen =P) (ett mellanmål = en frukt, eller en skorpa och te), och frukost vid 9.lunch 12-13, ytterligare ett mellanmål (frukt eller en portion fil eller dyl) vid 16, och middag kl 20. Passa på att äta säsongs-frukt och grönt nu när det verkligen är högsäsong.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (A)

Jag tycker du ska satsa på att inte gå upp snarare än gå ner. Du har fått bra tips, äta ofta och nyttigt. Frukost, lunch och middag äter du dig mätt och mellanmål är "lagom påfyllning" till nästa mål. Barnmorskorna kan också ge råd när du skriver in dig. Grattis till graviditeten, det är en spännande tid som väntar! :)

• Anonym (A)

Ang tiderna hade jag ätit frukost 9, frukt 10:30, lunch 12-12:30, mellis 15, middag 18. Ungefär så ser mina dagar ut :)

• MissHelene

För tillfället ett kopp kaffe till frukost, en kopp kaffe till lunch, lagar mat på eftermiddagen så jag får ngt i mig sen har d blivit kväll o vi går o lägger oss. Glamoröst småbarnsliv XD
    Jag hinner ärligt inte så mkt mer med en liten vilde på snart 6 månader, tvätt, disk och lek och promenader tar all min tid :D hon samsover dessutom så jag har noll tid skälv, men d blir väl bättre med tiden ^^

När jag var gravid så fick jag bara i mig en mun saftsoppa och ngn kokosflaga då och då pga illamåendet, men när d väl försvunnit så åt jag gröt till frukost med ett glas mellanmjölk, så jag skulle få i mig fibrer och d vitamin, till mellanmål brukade det bli ngn frukt lr nötter beroende på vad jag var sugen på, till lunch så åt jag vanlig husmankost, hemlagat. Mellanmålet på eftermiddagen brukade bli ngn hårdsmörgås med typ makrill i tomatsås och en kopp te. Sen middag blev d husmanskost och sen kvällsfika lite fil lr liknande. Gick upp 8 kilo under min graviditet och det var borta efter en vecka lr två efter förlossningen. Nu därimot har jag gått alldeles för mkt och det pga att jag inte har en endaste matrutin kvar, buu... Men promenerar rätt mkt så håller mig på en vikt i stället för att gå upp iaf. Kommer bli bättre nu när tösen blir ett halvår och kommer äta lite mer mat så vi kan äta tillsammans :)
    Du ska inte sätta dig på ngn diet utan ät det du vill o kan, men överdriv inte portionerna bara och se till att hålla uppe förbränningen så ska du se att det löser sig, hemma gjord "skräpmat" blir både nyttigare och godare om det bara e sånt du får i dig :)

• Cadencee
    Anonym (Ts) skrev 2016-07-07 19:06:39 följande:

Under graviditeten har jag ätit fil och flingor/müsli. Innan graviditeten körde jag på annat. Men iallafall, jag köper då flingor/müsli som är märkt med nyckelhålet (den grönvita märkningen) då det ska vara hälsosamt :)
Svar på tråden Gravid, behöver gå ner i vikt. Någon med recept eller bra råd?